Affen jävlas

Mek & Tillbehörsnack
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Affen jävlas

Inlägg av Speederman »

Kollar med erfarna här på forumet. Var ute med hojen o testade lite o Affe var inte alls på humör. 5:ans växel o drar på från 4000, ingen ork den börjar rycka o ha sej, kommer upp till ca 5500 varv sen blir det inte mera. På 3:an o 4:an drar den fint till 7000-8000, när man släpper av gasen blir det ett h..vetes avgassmällande.

Bytt tändstift från:
iridium DPR8EIX till:
NGK DPR8EA-9,
bytt till GPR slip on (har knappast nån betydelse)

Men... förrän jag började jobba med den (nån månad sen) startade jag den o redan då tyckte jag att inte gick så värst jämt. Körde motorn bara i garaget så den var inte belastad men lite avgassmällar samt gurglande vid gaspådrag. Dethär förrän jag alls börjat rota i den.
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Affen jävlas

Inlägg av Fibern »

Tänkte ju genast på bränslepumpen, men då jag inte har erfarenhet av detta, bara läst typ Skyes redogörelse, så är jag inte säker om den går hackigt även obelastad. Och avgassmällar faller för mig mer under tändning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Affen jävlas

Inlägg av Jimmy.s »

Kontrollera kontaktstycket som går från statorn alternativt laddregulatorn har jag för mig att det var, jobbarkompisen hade liknande problem och hittade ett halvt brunnet kontaktstycke som inte hade så god kontakt längre, fungerade ibland för honom och rätt som det var strulade den med på liknande sätt.
Får inte hojen tillräckligt med ström så blir det problem, annars så är jag inne på skye:s tipps.

Lycka till *thumb_up*
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Affen jävlas

Inlägg av Speederman »

Hej @Fibern @Skye o @Jimmy.s, tackar för tipsen. Satte nytt bränslefilter samtidigt när jag en gång hade tanken väck o det var lättare att komma åt. Så det borde inte vara nåt problem. Skall kolla upp bränsleslangarna allesammans det är möjligt att jag har klämt till nån slang i ormboet. Skall också putsa iridium stiften o sätta dom tillbaka. Sen blir det att kolla kontaktstyckena, hoppas vädret håller lite till, fastän det är ganska kallt om man skall ut o testa. (Har haft snöslask här en hel del, mera utlovas)...
Wasted time can not be recycled
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Affen jävlas

Inlägg av Speederman »

Saken är klar, flickan är far till barnet. Problemet borde vara löst, Affe hade skitat ner choken så att den kärvade o satt 3/4 på. Inte att undra på att den inte var på humör o att det small i rökröret. Fick petat loss choken, putsade den o smorde upp vajern. Löper lätt igen. Blir det gynnsamt väder (ingen snö) så blir det en tur snarast. Kommer lite snöblandat regn här ännu, men ser ut att bli lite varmare om nån dag.
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Affen jävlas

Inlägg av Fibern »

Superbt. Att hitta felet, samt kunna konstatera ett tämligen enkelt åtgärdat sådant. Det är liknande "operationer" man hoppas på när det börjar kärva.
Kul om vi kunde ses till sommaren. Jag får väl bjuda in "Suomi-knuttinen" till en körning på denna sidan. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Affen jävlas

Inlägg av Speederman »

@Fibern, jag tar dej på orden o som "a man of leisure" så finns det tid till en hel del. Får komma över o kolla upp ditt garage/verkstad nån vacker sommardag.

Började funder på choken då jag startade Affen förrän jag satte igång med underhållet här i vintras. Den gick inte rent, svarade inte på gaspådrag o small lite i röret. Det lilla choke handtaget gick trögt o det fick mej att gå på choken först. Gick att komma åt när man rivit tanken o ventilkåpan. (bakre cylinders förgasare). Den främre är betydligt jobbigare.

@Skye, stort tack för tipset. Det blir att skaffa alu chokehållare. Lär inte vara sista gången choken börjar leva rövare. Fanns en hel del annat också på Rugged roads man kunde skaffa sej. Får börja tänka på tilläggsbudget...
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Affen jävlas

Inlägg av Fibern »

Hej igen "Speeder"
Har du kollat hur törstig din Affe är? Jag har nu två nattskifts pendling de totalt 14 milen och i 95-100km/h fart, plus en del kortkörning. Totalt miltal ca 33 och vid tankning såg jag till att topfylla. Förbrukningen stannade på 0,45l/mil vilket förvånade, då jag väntat minst halvlitern.
Det beror säkert mycket på drevningen. Ligger ett par tre hundra varv lägre på femman, men tycker jag ändå är lite mer än godkänt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Jonas89
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 19 sep 2015, 10:26
Answers: 0
Hoj: Africa Twin -01
Ort: Gävle

Re: Affen jävlas

Inlägg av Jonas89 »

Att ens hojen gick att köra med lite choke. Om jag testar trycka in den lite grann när man kör. Dör den typ direkt och smattrar. Så lär ha blivit storskillnad på efter du fixat choken?

Ang bränsleförbrukning AT min brukar ligga runt 0.45-0.52l/mil då brukar det inkludera några mils gasning på grusvägar. Har inte kunna hållt igen gasen en hel tank ännu.
*wheelie

Honda Africa Twin 750 -01
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Affen jävlas

Inlägg av Fibern »

Hej Jonas, trevligt att det finns fler A-T:are här.

Det är ju klart svårt låta bli lite extra-gasande med så rolig maskin.
Lite annorlunda dock nio på kvällen på väg efter asfalten till jobbet, liksom hemvägen samma sträcka på morgonen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Affen jävlas

Inlägg av Speederman »

Hallo @Fibern, har loggat omkring 0.50-0.52 med 40 tänder på bak kugghjulet. Nu minns jag inte vad antalet är på främre men tror att det är original. Bytte nu till 42 tänders kugghjul bak. I original så är det 45 tänder bak.
Wasted time can not be recycled
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Affen jävlas

Inlägg av V Saarela »

Angående soppapumpen. Funderar om inte det är lite skillnad på Varadero och AT. På Varaderon är det en "soppapump", medan på AT:n har den en lite annan funktion i första han, att pumpa soppa till andra sidan(en kran på den?)

Torde då vara lättast för den lite late att testa den genom att helt enkelt köra med full tank.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Affen jävlas

Inlägg av Fibern »

@Saarela
Jag undrar om den inte skulle ge nästa full effekt bara med självtryck från tanken. Har nog funderat på att prova. Bara 100cc större motor än 650:n med förgasare.
Min har ingen kran direkt på pumpen. Bägge anslutningarna sitter i botten. Likaså på dom två nyinköpta.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Affen jävlas

Inlägg av Fibern »

@Speedermannen
Du behöver väl lite mer klös till grus och speedway-åkande. 8) Därav kuggvalet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Affen jävlas

Inlägg av Speederman »

@Fibern
He he, kanske det. Det är ju roligt med klös. Var på årets första speedway träff förra söndan. Gick något sånär fastän man kände sej lite ringrostig.

Annars så är Affen inte riktigt med på noterna ännu. Har hällt i lite förgasartvätt ifall det skulle hänga på det. Får se hur det funkar sen. Den hostar inte i dämparen så mycket men jävlas på höga varv ännu.
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Affen jävlas

Inlägg av Fibern »

@Speederman
Mayday mayday! Försöker ta loss främre drevets skydd, för att inspektera detsamma. Men var någonstans, förutom i bulten längst upp, sitter skyddet fast. Finns ingen förklaring i Haynes och jag hittar ta mig tusan bara en bult. Och med den lossad kan man vicka på skyddet, men det går så tusan heller få loss. :ffs
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Affen jävlas

Inlägg av Skoogsnisse »

@Fibern
Enligt reservdelslistan ska det vara två skruvar.
StyleCapture_2016-06-07_10-50-32_577.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nisse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Affen jävlas

Inlägg av Fibern »

Tack grabbar, men jag hittade den till slut. Den nedre ligger lite djupare in och döljs dels av hasplåten och dels av ett rör som jag tror kommer från oljekylaren.
Vad konstruktörerna än tänker på, så inte är det service-vänlighet och lättåtkomlighet. För att slippa demontera hasplåten (riktig 3mm alu.plåt) så gjorde jag helt enkelt så här, [image]150[/image]
Då får jag in mini-hylssatsens 8 mm hylsa på förlängningsskaft.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Affen jävlas

Inlägg av Speederman »

Halloo @Fibern,

Sorry för mitt sena (har bökat i fosterjorden som en galning dom senaste dagarna) svar o dessutom har du ju löst det hela på samma sätt som jag gjorde. Konstaterade också att det var en berusad person som designade hasplåten. Undrar varför den inte kom med en urborrning på samma sätt som vi löste det? Kanske man testar logiskt tänkande hos Affe ägare? Nåja, be that as it may, en elegant lösning på problemet anser jag det vara.

Vidare till min något sura Affe, har skaffat nya huvudmunstycken o byter vid lämpligt tillfälle. Shall keep you posted med information om hur den går sen, samt androm till varnagel
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Affen jävlas

Inlägg av Fibern »

Gör så och ursäkta att jag kapade din tråd. :oops:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar