XRV 750 Africa Twin

Mek & Tillbehörsnack
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Bønne
125cc
125cc
Ålder: 55
Hoj: XL1000VA 2008

Re: XRV 750 Africa Twin

#26 Inläggav Bønne » tor 14 jun 2018, 19:38

Okay, da ved jeg ikke... jeg har kørt over 60000 km på min, både solo og med sidevogn (større belastning på baghjulet), og har aldrig haft problemet, så det er lidt mærkeligt... :conf:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Ålder: 64
Hoj: A-Twin XRV750 -00

#27 Inläggav Fibern » fre 15 jun 2018, 05:40

Det enda jag kan tänka mig, är att när vi körde på en av grusvägarna som var extremt dålig, med stenig botten, att vibrationerna fått excentern med slitna spår att vrida sig lite. Jag filade ju ner spåren lite till, så jag får väl se efter nästa grusvägs-tur hur det ser ut.
Men du ska ha extra tack Bönne, för den perfekta länken till cmsnl.com och deras sprängskisser. Mycket användbart.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator

#28 Inläggav Fibern » lör 23 jun 2018, 14:07

Efter bytet av däck till Heidenau så blev jag inte fri det lilla "småguppandet" på framhjulet vid ca. 50 km/h.
Det brukar ju annars (alltid före byte på Transalpen) bara förekomma när däcket är slitet. Har provat släppa ut luften och slå runt om med slägghammare, utan förbättring. Så nu ska hjulet loss och stor kontroll runt om, för att utröna att fälgen verkligen är rund eller däcket sitter illa någonstans.
Ska även kolla upp balanseringen, då jag tycker mig känna lite lite vibration vid över 100.
Anders//
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator

#29 Inläggav Fibern » sön 24 jun 2018, 06:17

Jodå. Min gode vän Micke var nog stressad då han bytte däck på Pantern. Både obalans och däcket hade inte "satt sig" ordentligt runt fälgen.
Följande vidtog jag.
Lossade hjulet och hängde upp det på Biltema-hjulbalanserare. Bra verktyg...Detta
Konstaterade minst 20 gr obalans. Vred däcket runt ett halvt varv först. Då blev obalansen större. Vred tilllbaka och drygt kvartsvarv åt andra hållet. Då blev det bättre. Fäste tre 5 grams vikter på motsatt sida av fälgen, jämte de redan (en lång radda) vikter som Micke satt på vid monteringen. Jag minns att han hade haft, som han sa "-Ett helsike" vid monteringen. :evil:
Monterade hjulet, smorde in däcksidor med såpvatten och pumpade upp till 5 bar. Och ta mig tusan, det verkar som att däcket satt sig ordentligt runt fälgen denna gång.
Tog en provtur på drygt 4 mil. Drygt 2 mil för att komma till en renoverad vägsträcka med slät o fin asfalt. Annars är vägarna överlag här runt ikring så knöliga och knottriga att man inte känner om hjulen är runda. :conf:
Jag blev helnöjd med resultatet. Kände inga vibbar vid farter 100-110, eller småstudsande vid ca 50.
Nu är jag redo för Norge. :svart:
Anders//
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Ålder: 54
Hoj: Varadero XL 1000-01
Kontakt:

#30 Inläggav Peter » sön 24 jun 2018, 08:45

Härligt att det löste sig @Fibern.
Red Delicious är snart redo. Hon har fått nytt drivpaket, framdäck och bromsbelägg.
Lite ny olja och filter så är vi också redo

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Återgå till "XRV750"