Nyckellampa/tanklampa slocknar ej, ryckig under kørning

Här skriver vi när snabb hjälp önskas.
Tala om var du är, hur du nås och problem. Verktyg mm
Användarens profilbild
Jackiie
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 10 jan 2016, 02:20
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerås

Re: Nyckellampa/tanklampa slocknar ej, ryckig under kørning

Inlägg av Jackiie »

Tack för försök och liknande! Lödde om sladdarna, tyvärr ingen skillnad. Åker tåg hem nu, Varaderon kommer om isch två veckor. Bättre lycka nästa gång! *pilot
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Nyckellampa/tanklampa slocknar ej, ryckig under kørning

Inlägg av Bønne »

Hej Jackiie

Jo, jeg bor i Danmark, men på Sjælland (og har rimelig travlt på job pt.), så havde ikke lige mulighed for at hjælpe dig.

Jeg tror ikke fejlen ligger i HISS´en, den vil enten fungere, eller ikke.

Jeg gætter på at de mange forskellige, og skiftende, fejl, stammer fra en dårlig stelforbindelse et eller andet sted, sandsynligvis skabt af al den regn du har kørt i. Kunne være hvor minus-kablet fra batteriet er skruet på motoren (højre side, bagerst på motoren), eller hvor de samlede stelledninger fra ledningsnettet er skruet på stellet (bag venstre plastik sidedæksel, lige under sædet).

Men, da den tilsyneladende lader som den skal, tror jeg ikke fejlen ligger her, men nærmere oppe, enten bag kåben eller under tanken et sted, i en connection eller en skrueforbindelse et sted.

Ved en dårlig, eller manglende, stelforbindelse et sted, vil de påvirkede komponenter trække stel igennem hinanden, hvilket netop kan medføre forskellige, skiftende, fejl. Som man nogen gange ser på biler, at når man bremser. så lyser f.eks. blinklysene bagpå, fordi stoplyset trækker stel igennem dem.

Håber du finder fejlen hurtigt, så du kan komme afsted igen :!:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Jackiie
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 10 jan 2016, 02:20
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerås

Re: Nyckellampa/tanklampa slocknar ej, ryckig under kørning

Inlägg av Jackiie »

Denna resa blir nog tyvärr inställd. Kommer ersätta HISS-antennen då jag varit där och petat, och om/när det inte hjälper får jag felsöka vidare!
Användarens profilbild
Jackiie
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 10 jan 2016, 02:20
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerås

Re: Nyckellampa/tanklampa slocknar ej, ryckig under kørning

Inlägg av Jackiie »

Motorcykeln är numera hemma. Inget har gjorts med den sedan jag lämnade den i Tyskland, och den både startar och går klockrent nu, så är väldigt säker på att det är ett fuktrelaterat problem.
Jag har införskaffat kontaktspray, och har även en ny HISS-antenn, båda dessa kommer få följa med.
På onsdag 12.00 åker jag från Kapellskär till Paldiski. Ska köra lite fler mil imorgon, och se om något dyker upp.
Symptomen är borta nu, men vore bra att få mer info kring de symptom som var, och jag kommer ha tidigare tips (inklusive elfelsökningsschemat du postade i den andra tråden, Skye) i bakhuvudet ifall jag får problem under resan!

Söker teorier om vilka kablar jag bör kolla då:
Varvräknaren är påverkad, ibland hoppade den, ibland helt död.
Ibland slocknade ej HISS- och tank-lampan, gärna när motorcykeln blivit varm. Kunde hända under färd.
Vid försök till start kunde allting "klonka" till när startmotorn försökte gå runt, klocka och trippmätare nollställdes (vet ej om relaterat, eller om det bara är batteriet som inte orkade med).

Tack för övriga försök! Även multimeter blir packad inför denna tur...
Skriv svar