Bra att kompromissa ibland

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Bra att kompromissa ibland

Inlägg av Fibern »

Skulle företa mig en tripp på cirka 170 mil i helgen. På hojen var det tänkt. Blev lite ändring i sista stund, då väderprognoserna lovade rejäla regnmängder under de dygn hemresan skulle avverkas. Lördag plus söndag förmiddag. Kvällen före bestämdes därför att det fick bli bilen. Bilade söderut torsdag och övernattade i Gnarp. Fredag morgon fortsattes resan via Delsbo och Järvsö bland annat. Den förmiddagen var enda tillfället som jag saknade hojen. Körde nämligen den så kallade "Kalvstigen". :( :?
Nu blev inte hemfärden från Uppsala någon "naturkatastrof". Regnigt första timmarna från lunchtid med ett rejält "vattenfall", i trakten av Söderhamn.
Söndagen föll inte en enda droppe under återstoden av resan. Men är ändå glad att jag tog det bekväma med bilen. Ty med ständiga stormbyar tvärs över vägen längs norrlandskusten, hade det inte varit trevligt alls med motorcykel. Dessutom var det ingen nöjestripp jag var ute på. Rätt färdmedel vid rätt tillfälle. *thumb_up*
På tal om färdmedel, så kommer jag om någon dag ha mitt nya här. Kommer mer om det senare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Bra att kompromissa ibland

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja om det inte är ett specifikt planerat hojäventyr man ska ut på, utan snarare nåt ärende... ja då är det absolut klokt att kolla in väderprognosen och välja fordon enligt vad som utlovas. Det var ju riktigt skitväder också större delen av helgen med både stormvindar och regn, så du gjorde säkert rätt val *thumb_up*

Trevliga vägar du kört på ändå, kanske du stannade till på konditoriet i Delsbo och besökte toan med den tjocka ståldörren? :)
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Bra att kompromissa ibland

Inlägg av Fibern »

Nej, det blev inget café-besök denna gång Ralf. Om du menar det vid korsningen till Kalvstigen, Café Nya Konditoriet, så besökte jag det för några år sedan. Trevligt gammalt ställe. Är dörren till att motstå, inte bara doften, från "kaffe-magades" övertryck. :lol: :mrgreen:
Förra sommaren, inför Mora, åkte jag ju den häftigaste grusvägen hittills, från väg 307 som går västerut från Jättendal och tog vänster i Älgered ca. en mil ovanför Bergsjö. Som jag skrev då, småkuperat och "krok-kurvigt" nåt överjävulskt. :rock-on (egen reflektion)
Blir det någon fler tripp neröver, ska jag försöka få gott om tid att kryssa hojen via dessa 16 kilometer. Rekommenderas varmt (eller hett). *thumb_up*
Var ju inte beredd på den då och skulle det bli av (mot förmodan) får jag sen stanna på Bruks Café i Strömbacka för fika och vila, där asfalten sen tar vid fram till Delsbo.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Bra att kompromissa ibland

Inlägg av Ralf-FIN »

Jo som sagt, dendär dörren så står nog emot vilka övertryck som helst vare sig de kommer inifrån toan eller utifrån :lol:

Det är en riktigt trevlig vägsträcka den som du beskriver, jag hade lagt den i GPSen då jag och Roger var på väg söderut till träffen i Norge 2018. Minns vi hade det lite varmt där inne i skogen då temperaturen klättrade över 33 innan vi kom till Delsbo och fick ta en paus på just Nya Konditoriet *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Skriv svar