Modern journalistik

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Modern journalistik

Inlägg av Fibern »

Jag har dessutom hört att svenska inte ingår i journalistutbildning. Och nog märks då det i så fall.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Modern journalistik

Inlägg av mel »

Förr i tiden..... när vi var unga.... Då skrev journalisten så gott han kunde. Sedan lästes och rättades kanske artikeln av en redigerare innan den lämnades till en sättare. Sättaren älskade att påpeka eventuella fel kan kunde hitta.
Idag skrivs allt direkt i datorn och skickas sedan över till tryckeriet. Snabbt, digitalt och ofta fel. Ungefär som här. Jag har ibland fått gå in och rätta mig själv.
Men det blev fel även förr i tiden. Min farsa brukade berätta att tidningen Bohuslänningen bad om ursäkt för ett tryckfel. " Det skulle inte ha stått korvprinsen utan knorrprinsen"!
Det gick åt ytterligare en ursäkt innan det var klart att det handlade om kronprinsen.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Modern journalistik

Inlägg av Stefan »

Ja Mel, det var tider det. När det gäller webben så sitter de väl (många på frilans, gissar jag) och skriver direkt mot webbpubliceringsverktyget (Puh, vilket ord :)). Sedan trycker de bara "publicera" utan att ens ha tid att läsa igenom sitt eget alster ett varv. Inte undra på att medierna är så rabiata på att få visa oss reklam...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar