Jakt

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Jan-Olov »

Men får en djurägare i dag sätta sig på pass och vakta sina djur och skjuta den varg som hoppar över staketet till fåren utan att dömmas för jaktbrott och därmed förlora sina vapen. Jag har uppfattat det så att bonden inte får göra detta utan att ha förlorat flera djur och även bevisa att det är just den individen.
Senast redigerad av Jan-Olov den ons 17 okt 2018, 11:21, redigerad totalt 1 gånger.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Jag har här ett klipp ur SvD från 2005;

Det kan bli lättare för djurägare att få skjuta varg eller en björn som hotar tamdjur i hägn. Det är innebörden av ett förslag som Jordbruksdepartementet lämnat till regeringen.
Dagens regler tillåter att rovdjuren får skjutas först om de går till angrepp mot tamdjuren. Det nya förslaget klargör att det ska det räcka att rovdjuret tagit sig in i ett hägn.

Och här från Svt året därpå. Något jag inte heller visste. :oops:
Faktiskt tog man då bort en del av byråkratin vid skyddsjakt i hägn för tamboskap.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Jan-Olov »

Låter bra jag minns när skyddsjakt på en varg var bestämt och när folk var samlade för detta så var det fullt av aktivister som störde, så någon från, tror det var länsstyrelsen hade skvallrat. Det är svårt med sådana här saker när man bara tittar genom ett rör och inte ser helheten. Det där med hund är en annan sak den kan faktiskt vara så att hunden anfaller vargen och då försvarar den sig inte konstigt.
jan-Olov
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Jakt

Inlägg av Stefan »

Ja, för att vara en född "stadsbo", numera på landet, så får jag allt säga att jag håller nog mer med dem som säger att stammarna måsta hållas under kontroll och på lagom nivå. Ävenledes att individer av rovdjur som börjar livnära sig på tamdjur eller kommer alltför nära bosättningar m.m. bör tas bort. Det bör ju ändå ligga i deras natur att hålla sig borta från människor, och att de inte gör det tyder väl på andra störningar som inte är så bra för varken djuret eller dess omgivning gissar jag.

Hur det än är, så "08:a" jag än är, har jag allt svårt att se att just folk i storsta'n ska bestämma i frågan, det borde väl ändå skötas av folk som har koll på det lokala... kan jag ödmjukt tycka.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Då stupade tredje "Hirvin" för den suveräna slägghammaren från finska Sako. Klockan 7:43 tröck jag av, å då small det. :shock: En patron som alltid levererar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Jakt

Inlägg av Speederman »

Då var alla "hornhuvuden" i frysen. Kom över 2 hjärtan så det ska väl gå att ordna med lite annat än körv till nästa träff. Men, som Peter brukar påpeka, man vet vad man får då man äter körv. Det är alltid 100% körv. Ligger en stor sanning i det.

Hade tillfälle att sända en oförsiktig pinntjur till sina förfäder. En pil från Norma satte stopp för hans funderingar över vad han skulle äta till frukost.
Wasted time can not be recycled
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Peter »

Ja körv kan man alltid lita på
Men inte tackar man nej till rökt älghjärta

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

@Speederman
Halloj jägar-broder. Det var precis samma oförsiktighet min senaste dog av.
Lustigt att du föredrar svenska Norma och jag den finska "dunderklumpen Sako Hammerhead. Jag har provat jaga med Norma Alaska (bra kula) och Norma Nosler som också är en bra kula, dock var den med sin smala spets, alldeles för lätt att bli stukad. Provade även Vulcan, som dock vid vissa träffar hade en förmåga att splittras. Passar nog sämre till 308W.
Har funnit att Hammerhead har dels en väldigt bra utvidgning och med dess nya form på spetsen blir den inte missformad i första taget.
Vilken kaliber har du?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Jakt

Inlägg av Speederman »

Halloo Fibern, kör med en Tikka bössa, kaliber 6.5*55 SW 10gr kula. Jagade med en .338 WM men tyckte den sparkade lite för mycket. 6.5:an är perfekt. Har inte jagat med Hammerhead sen mina dagar i afrikanska bushen, den funkar säker bra här men jag är mycket nöjd med Norma Oryx som jag kör med.
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Okej Speedway-mannen. Varför jag frågade är att jag märkt att olika ammunition fungerar olika beroende på kaliber. Funkar den bra i just ditt vapen, då är ju allt bra.
Jag provade för många år sedan Normas Vulcan i min 308, men den hade en förmåga att splittras, vilket även min jagande syrra kunde konstatera. Så efter en ask av dessa gick jag över till Sakos Hammerhead och det har jag aldrig ångrat.
Däremot Sakos dito "Super Hammerhead" visade liknande verkan som Vulcan, så den la jag av med direkt. Troligen beror det på högre utgångshastighet med samma kulvikt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Jakt

Inlägg av Ivar »

Ni pratar ju så mycket om jakt.
Kolla vad jag stötte på när jag tog morgon promenaden igår.
Ni är välkomna till storstaden om ni vill jaga lite.
Synd man inte klarar bifoga en liten filmsnutt då jag filmade dessa mäktiga djur.
BildBildBild

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Let's be careful out there
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Häftigt Ivar. Ko med två kalvar som det ser ut. Dom kan väl gott få leva, åtminstone till jakten i höst. Om nu inte någon blir rädd så att "länsman" måste dit och skjuta dem. Är du inte jägare själv?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Jakt

Inlägg av Ivar »

Nej, jag nöjer mig med att käka dom :)
God mat ju.
Som närmast var jag bara 10 meter ifrån.
Dom är ganska tama här nere då det knappt finns obebyggda skogsområden kvar för dom.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Jakt

Inlägg av Stefan »

Häftig upplevelse Ivar. Alltid mäktigt att se dem IRL, så länge det inte är för nära framför en på vägen... Där jag bodde till i höstas var det rådjur man såg väldigt ofta. Även på eller invid vägen ibland. En närboendes besök råkade ut för det utanför knuten hos oss för ett par år sedan. Det blev ett visst pådrag där, men han klarade sig visst rätt OK ändå. Det ögat vill man gärna ha med sig ute på de vägar jag föredrar på trakten.

Men som sagt, det är kul att se både älg och rådjur utanför vägen.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Ralf-FIN »

Mäktigt @Ivar *thumb_up*

Alltid trevligt att möta skogens stora nån annanstans än i trafiken :)
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Jakt

Inlägg av JanneBoj »

Från mitt hus ser jag rådjur nästan varje dag och kronhjort nån gång då och då. Det är otroligt vackra djur. Tjurarnas horn är mäktiga. Men nån jägare är jag absolut inte.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Om ni inte redan sett det, titta i Expressen på björnen som slagit en älg. Ingen lite fjolingtjur heller. Fst en synnerligen stor nalle.
Eller se här. Som man kan se är höger bakben på älgen obrukbart. Tre alternativ finns. Den är trafikskadad. Björnen har under fighten brutit av benet på älgen, eller så har han slitit sönder muskeln så att han inte klarar av att ställa sig. Det hela utspelade sig utefter vägen mot Piteå, en bit från Arvidsjaur.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Ralf-FIN »

Jo jag har sett att dendär cirkulerat på sociala media. Märkligt att folk kommenterar att de tycker att det är så hemskt. Men det är väl för att de blivit hjärntvättade i barndomen med sånger som "Mors lilla Olle" och lever i den tron att nalle bara äter blåbär :lol:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Jan-Olov »

Det är ju så här näringskedjan funkar och vi är ju högst upp, inget konstigt.
Senast redigerad av Jan-Olov den fre 10 maj 2019, 18:05, redigerad totalt 1 gånger.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Nej inget konstigt alls. Jag imponerades mest av med vilken rå-styrka björnen agerar. Har man provat dra eller lyfta i en nyskjuten älg, förstår man vilka krafter en björn måtte besitta. Nu är detta en rejält stor nalle, men betänk att han är nyvaknad ur en 5-6 månaders vintervila.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar