Vinterbilder

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

Ja om några dagar Peter. :wink: Jag ska bara....(som småbarn brukar säga)...ska bara fräscha upp "monstret" lite först. Småfix...nya däck...nytt drivpaket och lite olja bara... *visslar*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vinterbilder

Inlägg av Stefan »

Ja, det ser allt olika ut på olika håll. Jag skrattade lite åt "Alpen" i Sundsvall. Men det har ju förekommit bilder på rejäla mängder, och återkommande, såväl i söder som norr, så det verkar väl ha varit ett bälte runt Mälardalen som klarat sig hyggligt ändå.

Här har vi trots allt haft det ganska lindrigt i vinter, även om det klagas. Kanske kommit i 30-40 cm som allra mest. Det känns i alla fall bra :)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Peter »

@Fibern. Det där tar väl bara en halv förmiddag för en händig man som du


Skickat från luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

@Peter
Däcken skiftar (fixar) jag inte själv. Så det blir en resa upp till PIteå, där min förre kollega och däck-krängare och tillika mc-åkare, hjälper mig med den businessen. Blir om ca to uker.
Sen jädrar... *pilot
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Peter »

Härligt @Fibern. Då hoppas vi på snöfria vägar och god temperatur

Skickat från luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

Vi har nu, vi i norra landsdelen, nått till den punkt då vintern brukar göra sig påmind. Nästan varje år ha första snön kommit runt den 25 oktober. Menar då snö som täcker marken helt, men som till 90% aldrig blivit kvar.
Vi har haft en förträfflig höst. Både mild och torr. Mindre regn än vanligt, trots att det skulle behövts. Till exempel för att fylla på halvfulla vattenmagasin samt fylla på grundvatten. Gräset växer fortfarande, sakta visserligen, men nu stannar nog det upp, ty kyla och med den tjälen, gör nu allt tätare attacker.
Så enligt "reglerna" ska det snöa i morgon och tro det eller ej, men SMHI förutspår lite snö imorgon förmiddag. Kanske bara en halv till en cm...men ändå. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Ralf-FIN »

Jepp, kollade in tidslinjen på FB från ifjol och här kom första snön 25.10 ifjol. Hade ställt in hojen i garaget ett par dar före. Ser nog gärna att det fina höstvädret fortsätter ännu några helger då jag med säkerhet ännu har tre helger som det ska jagas älg.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

Rätt vad det är får ni spårsnö. Har ni hund då ni jagar?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

Men hoppsan, u snöar det här. När man talar om tro...hmm, snö. Men tidsmässigt ligger det rätt.
Men det betyder att vintern står och knackar på. 8)
Vad säger du om det @Peter? :D
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Peter »

Ja du @fibern. Snö vill vi inte ha!!
Vi ska åka till fjollträsk på fredag och där har dom varnat för snö
Bara den här vintern går snabbt så vi får ha lite roligt igen

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Ralf-FIN »

@Fibern

Vi jagar med både hund och drev. Fungerar ju bra med drev då vi ju är på öar hela tiden. Vi är väl 43 i jaktlaget och vi får skjuta 38 älgar i år.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Peter »

@Ralf. Det låter som det kan bli en god bit över till sommaren

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Vinterbilder

Inlägg av Daniel »

Fibern skrev:Vi har nu, vi i norra landsdelen, nått till den punkt då vintern brukar göra sig påmind. Nästan varje år ha första snön kommit runt den 25 oktober. Menar då snö som täcker marken helt, men som till 90% aldrig blivit kvar.
Vi har haft en förträfflig höst. Både mild och torr. Mindre regn än vanligt, trots att det skulle behövts. Till exempel för att fylla på halvfulla vattenmagasin samt fylla på grundvatten. Gräset växer fortfarande, sakta visserligen, men nu stannar nog det upp, ty kyla och med den tjälen, gör nu allt tätare attacker.
Så enligt "reglerna" ska det snöa i morgon och tro det eller ej, men SMHI förutspår lite snö imorgon förmiddag. Kanske bara en halv till en cm...men ändå. *thumb_up*
...snö som täcker marken men inte ligger kvar...

Finns det annan snö..?!
Häromkring åker ungarna pulka på rimfrost!
Hahahahha
Det är allt skillnad på vinter på västkusten och vinter i norrland.
Själv vill jag ha antingen eller - antingen barmark eller kvarliggande snö. Inte snö-slask-barmark-regn-snö-slask-barmark-osv... Jag bor nog på fel plats?! Hus i norrland och i spanien (eller hur Peter?)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

@Daniel

"...snö som täcker marken men inte ligger kvar...

Finns det annan snö..?!"


Ha ha, där fick du en poäng. :D Även om jag menade över vintern, så kan man väl säga att förr fanns det, globalt sett, men kanske inte nu längre. Ty nu smälter ju pol-isarna och glaciärer och med dessa även den sist fallna snön. :?
Och du, det finns gott om billiga tomma hus här uppe. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

Apropå vinter, så kanske vi nu äntligen ser ett slut på idiotin med dessa årligen återkommande tidsomställningar. Jag säger kanske, för förnuft verkar inte precis vara vanligt förekommande hos våra folkvalda.
Det finns flera aspekter än det rent praktiska. Här är i alla fall en som få tänkt på, eller ens vetat om.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Vinterbilder

Inlägg av Daniel »

För mig har tidsomställningen aldrig varit något problem...
Att ställa om klockan en timma görs ju av folk hela tiden när de reser, tex till vårt älskade grannland i öster...
Hur många avstår från att resa bara pga den otroligt jobbiga och farliga tidsomställningen?!

Jag förstår inte problemet...!?!

Jag vill ha kvällssolen på sommaren och förmiddagssolen på vintern. Låt tidsomställningen vara kvar tycker jag...

Lite hjärna i samband med omställningen, så brukar den kunna förlöpa någorlunda smärtfritt..?!
Dock blir jag nyfiken på vad som kan vara i min blinda fläck..?!
Vad är det jag inte ser, som alla andra verkar se??
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Jan-Olov »

När skiten med tidsomställningen började så så gick det åt minst två arbetsdagar att ändra allt med klockor ( industri) hel bortkastad arbetstid. På sista åren hade många tider kopplats ihop så jobbet var mycket enklare, men likväl bortkastad arbetstid men dessutom inte att förglömma den den Irritation när inte fläktar eller annat startade på morgonen.
Måtte detta rättas till så att allt återställs.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

För det första Daniel, så har jag aldrig behövt ställa om någon klocka för att åka på semester. Vete tusan om jag ens haft med mig armbandsuret. Semester, inga tider att passa. KLockor brukar finnas på många ställen även på semesterorter. Hemresedagen går det utmärkt att beställa väckning i hotellet om den sker i ottan.
Har du bara en klocka hemma. Väckarur, armbandsur, där man glömt hur man ställer om och bruksanvisning försvunnen, microugn och en del timers etc. Finns säkert industrier och arbetsplatser där en hel del apparatur ska anpassas.
Har du arbetat skift någon gång? Jag har arbetat så i 42 år. Bland annat hela tiden sedan vi införde idiotin.
Att lördagsnätter på hösten sitta och längta till klockan ska närma sig fem och förbereda avlösning och hemgång, för att vid tresnåret upptäcka att, "fasen också fyra timmar kvar". Och det på ett redan nog långt normalt 12-timmars pass. Tidsomställningen tar bara hänsyn till de med arbeten under dagstid på vardagar. Som väl är har jag slutat min anställning.

Om det nu är viktigaste orsaken, det som startades för att man skulle spara energi, skulle vara ljuset på eftermiddagarna, så låt det då vara så kallad "sommartid" året runt.
Jag kanske är utan hjärna, men har även läst att det sker fler hjärtinfarkter runt ikring omställningsdagarna. Om det stämmer vet jag dock inte. Det skulle i vart fall bero på ökad stress. Om man exempelvis arbetar lördag till 10 på kvällen och ska börja 6-7 på söndag morgon den dagen på våren, ja då blir det en timme mindre sömn.
Nog finns det väl anledningar till att så många vill återgå till normaltid.

I nyhetssajten europaportalen kan bland annat läsas.
Ifråga om energibesparing har man inte sett några tydliga positiva effekter som man förväntat sig, och även när det gäller trafiksäkerheten är forskarna splittrade.
Dessutom visar andra studier att den negativa påverkan som tidsomställningar får på människors biologiska livsrytm eller inre klocka är större än man tidigare trott.
Från SVT:s nyhetsflöde: Omröstningen, i form av en stor nätenkät, har genomförts under sommaren och har slagit rekord i EU-sammanhang. Fler än 4,5 miljoner personer svarade på enkäten. Över 80 procent sade sig vilja slopa det ständigt omdiskuterade fram- och bakflyttandet av klockan varje vår och höst.
Sen såg jag en läsarkommentar i lokala blaskan där personen skrev. Vore det inte bättre anpassa aktiviteter efter dygnets ljusa timmar, istället för att tiden ska anpassas efter vår aktivitet.
Det tycker jag var en intressant vinkling. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Jan-Olov »

Som jag mins det så var orsaken att vår tid skulle passa med europas kontorstider, låter så galet att det var nog så. Vi är ju så jäkla duktiga på att anpassa oss till dom mesta tokigheter som andra länder lägger på oss.
jan-Olov
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vinterbilder

Inlägg av Stefan »

Jag hör ju definitivt till den skara som vill ställa om! Vilket vi landar i, sommartid eller normaltid, det spelar mindre roll för min del. Men för egen del är det så att omställningen på hösten rullar tämligen obemärkt förbi, men på våren... då har jag ta mig skam jetlag i en vecka :( Vet inte varför, men så är det i alla fall.)

Det har ju framförts en del olika skäl till att införa det när det skulle till, energibesparing, mera dagsljus, hälsoskäl och kontorstider m.m. Märkligt hur det förändras och andra skäl för att slopa plötsligt uppstår...

En småintressant grej om detta blir av är ju hur tidszonerna kommer att hamna. T.ex. sägs det att vi i Sverige vill stanna på sommartid, medan man i Finland föredrar att stanna på normaltid (vintertid). Det torde ju då landa i att vi får samma tid.

Det kan man säkert se både för- och nackdelar med, men i det stora hela lär nog de gamla meridian-baserade tidszonerna bli tämligen inaktuella och kryssa lite som de vill. Gamla fina GMT (Greenwich Mean Time) blir väl slutligen en rent museal storhet. CET? Var ställer man den? Och om vissa länder fortsätter ställa om och andra slutar, det kan bli rätt intressant :)

Nåja, för egen del blir jag då i alla fall bra glad att slippa eländet med omställningen.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar