Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Visa upp den, förklara vad du gjort med den. Modifiering
Trådnamn: ForumNick - Projektets namn
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Fibern »

Helicoil kanske. Dom håller till och med för ett tändstift, där många oförsiktiga hempulare drar stiften på tok för hårt och sabbar gängan. Eller drar snett.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Stefan »

Där satt den. Fibern! Just så heter de ja :) Jobbade en hel del med just helicoil för en massa år sedan.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Stefan »

Sisådärja... nya gummin, nya stift, nytt och smort drivpaket och kontroll av bromsklossar. Plus lite allmän koll, typ olja, lufttryck m.m. Efter en liten "shakedown" runda, så känner man sig rätt klar för avfärd mot Fjelltur #2 nu.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Laffe »

Sweet!


Skickat från min iPhone.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Stefan »

Uppdaterat i första inägget.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Stefan »

Bestämde mig för att det var dags att dra om elförsörjningen till div. tillbehör som kommit till genom åren. Det var klart behövligt, när man hänger på grejer bit för bit, blir det ju nästan automatiskt en viss rörighet, nya kablar hängs dit i mån av utrymme och kopplingar hamnar lite varstans. Har tänkt ett tag nu att det var dags att reda upp lite, och nu blev det så. Det tog ett tag att gräva fram och förstå vilka sladdar och skarvar som hörde till vad :lol:

Allt nytt har hamnat framtill på knarren, och där finns ingen plats att egentligen gömma undan något som ändå skulle vara någorlunda åtkomligt. Så, jag införskaffade en säkringsdosa avsedd för användning i båt, och den fick helt enkelt hamna på styret. På så vis går det i alla fall plats att kolla och byta säkringar vid behov. Skönt också att låta förbrukarna ha varsin säkring med lysdiod som indikerar fel.
Säkringsdosa TA11.jpg
Gjorde också en liten förteckning av funktioner att ha tillhands i mobilen.
Säkringar.JPG
Sedan rensning under sadeln, det var behövligt :shock: Bestämde mig för att allt får gå via tändningen, och den spänningen plockade jag tidigare ut via en liten anslutning som redan fanns på plats i original kabelstam nära hojens egna säkringar under sadeln.

Så, nu blev bara två ledare framåt. Tog strömmen direkt från batteriet via kort och tjock kabel in i hålrummet under sadeln. Där får sedan säkring säkra av plusledaren framåt. Sedan ett relä som sluter med tändningen på, och därifrån två 4-kvadrats ledare framåt. Skulle behov uppstå, är det ju bara att grena av och dra en andra kabel bakåt. Där finns det nog bättre möjligheter att jorda också. Om inte får man väl dra två bakåt också.

Plusledaren landar då i säkringsdosan och minusledaren i en jordskena, just nu mellan styre och tank. sedan var det bara att koppla in förbrukarna en i taget på varsin säkring.

En del av dem hade säkert kunnat dela säkring, men har man nu lyxen av 6 platser, så... Schematiskt ser det ut så här:
Inkoppling.JPG
Sedan var det dags att testa att allt blivit rätt... Det blev något av en upplevelse i sig, kan det jäklas så... *yes*

I med "huvudsäkringen" direkt efter batteriet och på med tändning. Allt OK, så i med säkringar en efter en och testa respektive förbrukare. Värmehandtagen trodde jag mig känna viss värme i, GPS:en startade upp, 12V-uttaget hittade jag inget att testa med, men termometern betedde sig lattjo och varselljusen tändes inte. OK, dags att felsöka då :conf:

Självklart har ju multimetern tackat för sig och avgått :frust: Så det fick bli avbrott för kvällen.

Så idag blev det till Biltema efter ny multimeter :? Hem igen och börja mäta, insåg att jag bara fick fram c:a 3,5 V till säkringarna :shock: Trodde för ett ögonblick att batteriet från Biltema hade gett upp efter vintern, trots underhållsladdning i varmgarage, men snabbt test med start fick den tanken att fly sin kos.Det visade sig att det var gamla reläet som givit upp *face* Turligt nog hade jag ett till liggande, och efter att ha bytt ut det, så lirade allt som det skulle :clap Gissar väl att både termometern och ledljusen (varsel) vill ha en viss spänning för att hoppa igång.

Sedan var det bara att ta itu med att trassla dit dessa :evil: :evil: :evil: :frust: Plastkåpor :frust: Jag fattar inte hur de lyckades trassla till något så enkelt, så det blev så :evil: bökigt *face* Sedan hjälper väl kanske inte kraschbågarna till heller... men nu så, allt på plats, lite smörja på kättingen och luft i däcken också, så nu är det klart för premiär när våren äntligen masar sig upp hit också.

Ska tydligen ske i slutet på veckan *thumb_up*
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Stefan »

Det blev lite brådstörtat när vi flyttade i höstas, så för att förenkla lite hyrde jag in mig i dåvarande grannens garage. Lastade hojen full med resegrunk och en del annat och bara ställde in den. Hade väl tänkt att koppla ur batteriet, men längre än en tanke kom det aldrig *visslar*

Nu i veckan var det då dags att koppla in laddaren och se om den kunde orka med att ladda upp batteriet. Sist köpte jag ju batteri på Biltema (p.g.a. pengabrist), och förra gången jag hade ett därifrån, så höll det några veckor innan det var finito, så förhoppningarna var inte på topp. Men, började med att slå på tändningen, och det såg jättebra ut, bra halvljus och så. OK, kanske ändå, så på med laddaren (liten CTEK) och se till att den hoppade igång. Jajamän, visade halv batterikapacitet. Sedan blev det att stå och snacka med nämnda granne ett tag, han har lite projekt på sin sportbil, så vi surrade kanske en halvtimma. Tittade till laddaren en sista gång och den visade fullt batteri och viloläge *thumb_up*

Som jag brukar säga, problemet med BT är inte att det alltid är låg kvalitet, utan att det är lite lotteri ibland. Har varit med om flera exempel på både bra och dåliga produkter. Gött att att få dra en vinstlott denna gång, lång vinter i kallgarage helt utan problem *thumb_up*

Hämtar den till ett garage i närheten i morgon, det lär inte bli raka spåret dit, trots full packning :D :rock-on

Sen årspremiär, men efterlängtad!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Peter »

Jag köpte också ett batteri på Biltema när det gamla gav upp och än så länge känns det som en vinstlott
Men det är nog som du säger. Det är ett lotteri ibland med Biltemas grejer.
Men det är fint att säsongen snart är igång på riktigt

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2402
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja jag ska hävda skämmes riktigt ordentligt då jag glömde ladda båda hojarna hela jäkla vintern :oops:

Så vad hände då här igår?? Jo då jag la i nyckeln i KTMen som kördes senast i oktober så var den helt död och underhållsladdaren jag har fick inget liv i batteriet. Men det har blivit testat förr och hojbatterier som laddat ur totalt så får man icke igång, så det blir nog en sväng till affären för ett nytt batteri :? Är man en klåpare så är man :|

Men Ralpen då däremot... Han var igång senast i juli 2018 och har stått i samma garage och då jag la i nyckeln och vred om så spann han igång så gott som direkt och utan tendenser till trött batteri *thumb_up*

Så ett bättre batteri där då det nog hänt samma förr med trötta batterier i Ralpens fall :mrgreen:

Nya batteriet åt KTMen blir absolut detsamma som det som finns i Ralpen *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Ivar »

Det är bara för att Ralpen är en Honda ;)
Dom startar alltid
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Peter »

Du har så rätt @Ivar

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Fibern »

@Stefan
Jag är inne på mitt andra BT-batteri, på min andra Honda. Har märkt samma tydligt utmärkande drag på mina. Kommer ibland på att ladda efter halva vintern (gör aldrig det direkt när jag ställt undan den för vintern) och Ctek-laddaren startar på orange för att efter ibland 10 minuter slå över på grönt.
Har Biltemas gelbatteri och enligt vad jag läst så håller dessa laddning bättre. Problemet är när de nått en viss ålder, då dör de snabbt och utan förvarning. Det upptäckte jag även andra året med AT:n.
Sen är det ju aldrig något knussel om att få byta grejer på BT, om de inte håller måttet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Jokern »

Jag kommer ihåg, att efter Apelsinens död, köpta jag ju BlackOrange och just BO byte jag batteri på.. Inte för att det va dåligt, men bara för at jag kunde..

Nu innan jul, så skulle svärfar starta den ( ja det va svärfar, som blev kär i BO och fick köpa den), men den bara ”fes” till en gång o dog...
Konstigt, då den aldrig gjorde så hos mig.

Mandela, som jag har nu, startar faktisk varje gång och den har stort ser varit stillastående i 4-5 veckor i stöten, under vintern.

Så Honda kan man nog lite på till , iallafall 99%

(Det blev lite mycket text, bara för att skriva sista linjen)


jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Stefan »

@Fibern, jag får försöka tänka på att byta nästa gång jag får ett dåligt ex. Kruxet är väl att "suger" på att spara kvitton, och har jag sparat så hittar jag dem inte sen :frust: Men, som sagt, får testa deras (BT's) inställning någon gång, det är ju bra om det är så. Även om det nu skulle bero på att personalen gör det för att det är enklast så, det har ju ingen betydelse för oss *yes*

Kanske testa också att scanna kvittot och se om de godtar det, en fil känns ju lättare att hålla rätt på över tid.

Men, just nu är jag så nöjd med det jag har så :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Stefan »

Jag har länge retat mig på ergonomin hos XL700-modellen, då jag mäter 196 ö.h. Dessutom känns den mer street-inriktad än XL600:n jag hade tidigare. Så att köra stående kändes bara helfel. Rätt snart köpte jag ju 2 satser styrhöjare á 25 mm styck. Men, i.o.m. att styrkronan och därmed styrfästena lutar bakåt, så innebar det så klart att styret flyttades bakåt. Har sett fästen som är böjda, men inte hittat några . Men, för en liten tid sedan så fick jag syn på lösningen *thumb_up*

https://adventuremc.se/sv/22mm-upback-v ... ilver.html

Trots priset för lite aluminium och några skruv, så slog jag till. Och igår dök de upp. Så idag blev det montage. Sen fick det bli att trotsa hettan med en liten testloop på 17 mil för att se att det inte skulle ställa till något oväntat, och ett snabbt stopp för finjustering, så är jag supernöjd *thumb_up* :clap Monterade dessa rakt upp (lodrätt från originalfästenas "bottnar"), vilket ju resulterar att styret hamnar på samma plats i längsled som original, men 50 mm. högre upp. Kändes betydligt bättre både sittande och stående. Dessutom kan jag nu få plats för en "clipon" tankväska *thumb_up*

Idag var jag också glad för att jag slog till på Biltemas tagning på Camelback. https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cy ... 2000034523

Riktigt viktigt med vätsketillförsel när temperaturen pendlar runt 30-strecket :rtfm Munstycket funkar inte så bra med min hjälm, men det tar ju bara en minut att stanna till på skuggig plats, lyfta bogvisiret och suga i sig ett par deciliter och sedan köra vidare. Liten och smidig som rygga också. Så den lär ju följa med under sommaren. Så kan man ju ta något kallare och betydligt godare när man kommer hem igen :D *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Fibern »

@Stefan
Har väskan någon form av isolering runt vätskebehållaren?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Stefan »

@Fibern, svar nej, man dricker tämligen ljummet vatten efter ett par timmar. Går säkert att fixa till själv, men då finns det säkert fler alternativ för mer pengar. Själv spelar det mig ingen större roll, att bara få i sig vätska känns viktigare.
Och så väldans gott är ju inte vatten, oavsett temperatur. Som Oscar WIlde lär ha sagt "vatten bör man undvika, fiskar parar sig i det" :D *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Fibern »

Naturligtvis är det vätska, oavsett temperatur, som är det primära. Jag dricker dock gärna kylt/svalt vatten. Tycker nog kylskåpskallt vatten är den bästa och mångsidigaste måltidsdrycken.
Kanske provar jag den behållaren med lite isolering runt om och placerar den i en ryggsäck. Har ju några olika, från en liten till några lite mindre små. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Stefan »

Det kan säkert funka. Du kan ju alltid droppa i några isbitar innan du åker också.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011

Inlägg av Stefan »

Uppdaterat i första inlägget.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar