Ja jag ska hävda skämmes riktigt ordentligt då jag glömde ladda båda hojarna hela jäkla vintern
Så vad hände då här igår?? Jo då jag la i nyckeln i KTMen som kördes senast i oktober så var den helt död och underhållsladdaren jag har fick inget liv i batteriet. Men det har blivit testat förr och hojbatterier som laddat ur totalt så får man icke igång, så det blir nog en sväng till affären för ett nytt batteri Är man en klåpare så är man
Men Ralpen då däremot... Han var igång senast i juli 2018 och har stått i samma garage och då jag la i nyckeln och vred om så spann han igång så gott som direkt och utan tendenser till trött batteri
Så ett bättre batteri där då det nog hänt samma förr med trötta batterier i Ralpens fall
Nya batteriet åt KTMen blir absolut detsamma som det som finns i Ralpen
Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2359
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Det är bara för att Ralpen är en Honda
Dom startar alltid
Dom startar alltid
Let's be careful out there
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Du har så rätt @Ivar
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
@Stefan
Jag är inne på mitt andra BT-batteri, på min andra Honda. Har märkt samma tydligt utmärkande drag på mina. Kommer ibland på att ladda efter halva vintern (gör aldrig det direkt när jag ställt undan den för vintern) och Ctek-laddaren startar på orange för att efter ibland 10 minuter slå över på grönt.
Har Biltemas gelbatteri och enligt vad jag läst så håller dessa laddning bättre. Problemet är när de nått en viss ålder, då dör de snabbt och utan förvarning. Det upptäckte jag även andra året med AT:n.
Sen är det ju aldrig något knussel om att få byta grejer på BT, om de inte håller måttet.
Jag är inne på mitt andra BT-batteri, på min andra Honda. Har märkt samma tydligt utmärkande drag på mina. Kommer ibland på att ladda efter halva vintern (gör aldrig det direkt när jag ställt undan den för vintern) och Ctek-laddaren startar på orange för att efter ibland 10 minuter slå över på grönt.
Har Biltemas gelbatteri och enligt vad jag läst så håller dessa laddning bättre. Problemet är när de nått en viss ålder, då dör de snabbt och utan förvarning. Det upptäckte jag även andra året med AT:n.
Sen är det ju aldrig något knussel om att få byta grejer på BT, om de inte håller måttet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Jag kommer ihåg, att efter Apelsinens död, köpta jag ju BlackOrange och just BO byte jag batteri på.. Inte för att det va dåligt, men bara för at jag kunde..
Nu innan jul, så skulle svärfar starta den ( ja det va svärfar, som blev kär i BO och fick köpa den), men den bara ”fes” till en gång o dog...
Konstigt, då den aldrig gjorde så hos mig.
Mandela, som jag har nu, startar faktisk varje gång och den har stort ser varit stillastående i 4-5 veckor i stöten, under vintern.
Så Honda kan man nog lite på till , iallafall 99%
(Det blev lite mycket text, bara för att skriva sista linjen)
jokern.eu
Nu innan jul, så skulle svärfar starta den ( ja det va svärfar, som blev kär i BO och fick köpa den), men den bara ”fes” till en gång o dog...
Konstigt, då den aldrig gjorde så hos mig.
Mandela, som jag har nu, startar faktisk varje gång och den har stort ser varit stillastående i 4-5 veckor i stöten, under vintern.
Så Honda kan man nog lite på till , iallafall 99%
(Det blev lite mycket text, bara för att skriva sista linjen)
jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
@Fibern, jag får försöka tänka på att byta nästa gång jag får ett dåligt ex. Kruxet är väl att "suger" på att spara kvitton, och har jag sparat så hittar jag dem inte sen Men, som sagt, får testa deras (BT's) inställning någon gång, det är ju bra om det är så. Även om det nu skulle bero på att personalen gör det för att det är enklast så, det har ju ingen betydelse för oss
Kanske testa också att scanna kvittot och se om de godtar det, en fil känns ju lättare att hålla rätt på över tid.
Men, just nu är jag så nöjd med det jag har så
Kanske testa också att scanna kvittot och se om de godtar det, en fil känns ju lättare att hålla rätt på över tid.
Men, just nu är jag så nöjd med det jag har så
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Jag har länge retat mig på ergonomin hos XL700-modellen, då jag mäter 196 ö.h. Dessutom känns den mer street-inriktad än XL600:n jag hade tidigare. Så att köra stående kändes bara helfel. Rätt snart köpte jag ju 2 satser styrhöjare á 25 mm styck. Men, i.o.m. att styrkronan och därmed styrfästena lutar bakåt, så innebar det så klart att styret flyttades bakåt. Har sett fästen som är böjda, men inte hittat några . Men, för en liten tid sedan så fick jag syn på lösningen
https://adventuremc.se/sv/22mm-upback-v ... ilver.html
Trots priset för lite aluminium och några skruv, så slog jag till. Och igår dök de upp. Så idag blev det montage. Sen fick det bli att trotsa hettan med en liten testloop på 17 mil för att se att det inte skulle ställa till något oväntat, och ett snabbt stopp för finjustering, så är jag supernöjd Monterade dessa rakt upp (lodrätt från originalfästenas "bottnar"), vilket ju resulterar att styret hamnar på samma plats i längsled som original, men 50 mm. högre upp. Kändes betydligt bättre både sittande och stående. Dessutom kan jag nu få plats för en "clipon" tankväska
Idag var jag också glad för att jag slog till på Biltemas tagning på Camelback. https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cy ... 2000034523
Riktigt viktigt med vätsketillförsel när temperaturen pendlar runt 30-strecket Munstycket funkar inte så bra med min hjälm, men det tar ju bara en minut att stanna till på skuggig plats, lyfta bogvisiret och suga i sig ett par deciliter och sedan köra vidare. Liten och smidig som rygga också. Så den lär ju följa med under sommaren. Så kan man ju ta något kallare och betydligt godare när man kommer hem igen
https://adventuremc.se/sv/22mm-upback-v ... ilver.html
Trots priset för lite aluminium och några skruv, så slog jag till. Och igår dök de upp. Så idag blev det montage. Sen fick det bli att trotsa hettan med en liten testloop på 17 mil för att se att det inte skulle ställa till något oväntat, och ett snabbt stopp för finjustering, så är jag supernöjd Monterade dessa rakt upp (lodrätt från originalfästenas "bottnar"), vilket ju resulterar att styret hamnar på samma plats i längsled som original, men 50 mm. högre upp. Kändes betydligt bättre både sittande och stående. Dessutom kan jag nu få plats för en "clipon" tankväska
Idag var jag också glad för att jag slog till på Biltemas tagning på Camelback. https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cy ... 2000034523
Riktigt viktigt med vätsketillförsel när temperaturen pendlar runt 30-strecket Munstycket funkar inte så bra med min hjälm, men det tar ju bara en minut att stanna till på skuggig plats, lyfta bogvisiret och suga i sig ett par deciliter och sedan köra vidare. Liten och smidig som rygga också. Så den lär ju följa med under sommaren. Så kan man ju ta något kallare och betydligt godare när man kommer hem igen
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
@Stefan
Har väskan någon form av isolering runt vätskebehållaren?
Har väskan någon form av isolering runt vätskebehållaren?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
@Fibern, svar nej, man dricker tämligen ljummet vatten efter ett par timmar. Går säkert att fixa till själv, men då finns det säkert fler alternativ för mer pengar. Själv spelar det mig ingen större roll, att bara få i sig vätska känns viktigare.
Och så väldans gott är ju inte vatten, oavsett temperatur. Som Oscar WIlde lär ha sagt "vatten bör man undvika, fiskar parar sig i det"
Och så väldans gott är ju inte vatten, oavsett temperatur. Som Oscar WIlde lär ha sagt "vatten bör man undvika, fiskar parar sig i det"
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Naturligtvis är det vätska, oavsett temperatur, som är det primära. Jag dricker dock gärna kylt/svalt vatten. Tycker nog kylskåpskallt vatten är den bästa och mångsidigaste måltidsdrycken.
Kanske provar jag den behållaren med lite isolering runt om och placerar den i en ryggsäck. Har ju några olika, från en liten till några lite mindre små.
Kanske provar jag den behållaren med lite isolering runt om och placerar den i en ryggsäck. Har ju några olika, från en liten till några lite mindre små.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Det kan säkert funka. Du kan ju alltid droppa i några isbitar innan du åker också.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Uppdaterat i första inlägget.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen