Håll er till ämnet!!

Inställningar, regler, driftinformation mm
Reglerna är till för att läsas för bättre förståelse!
Användarens profilbild
XL-Forum Admin
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 02 feb 2014, 22:01
Answers: 0

Håll er till ämnet!!

Inlägg av XL-Forum Admin »

AeroSol skrev:Suck... Detta forum blir mer och mer berikat av svammel och off-topic inlägg. Håll er till ämnet! Eller babbla i de trådar som är avsedda för det!!!
Jag är benägen att hålla med. Många trådar spårar ur och jag vill inte vara allt för nitiskt. Speciellt inte mot nyare medlemmar som inte hittat strukturen i vårt forum och var att posta sina funderingar och frågor.

Har man två helt skilda frågor. En på svar till tråden och en som inte passar in alls. Starta en ny tråd. Hamnar den i fel kategori är det lättare att flytta den än att börja dela upp svar i någon påhittad tråd för att passa in.

Vi har en Iphone hållar tråd i Kategorin Elektroniska apparater, filmning, tips & trix ändå har det lagts in i idag tråden där ämnet skiftar från dag till dag. Alltså omöjligt att hitta tillbaka till en sammanfattning.

Det bästa att göra om du är ny här på forumet är att skapa en presentation som ny tråd i medlemmar kategorin med ditt forumnick. Där kan du tala om vad du intresserad av, vad du är duktig på och vad du vill ha ut av det här forumet t ex. I din egen tråd är svängrummet helt fritt och det kan göras kast från seriöst till babbel om ingenting.

Starta nya trådar. Det är inte förbjudet men.. Finns det redan trådar om vindskärmar och 12 voltsuttag så försök att se om det går att fortsätta de trådarna genom att använda funktionen SÖK innan det startas en ny tråd.

Vi har äntligen fått lite fart på det här forumet med nya inlägg varje dag och det är medlemmarna som gör det. Det är dock väldigt enkelt att rasera om jag är för nitisk som moderator eller att det blir grupperingar där medlemmar har lärt känna varandra på XL-träffar som gör att det blir en grupp i gruppen. Gör i varje fall ett försök till att hålla er till ämnet så gott det går så att det inte trådarna spårar ur i spinoffs.

Klart att det är en balansgång men ordet är fritt.
Hälsningar Forum Admin Teamet
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av Fibern »

Du har helt rätt, Skye. Och jag är inte utan skuld själv. :oops: Det är lätt att svara på något som intresserar en, utan att först kolla relevansen till tråden. Vad man kanske då bör göra är att helt enkelt ta bort sitt inlägg.
Dessutom ser jag ibland att någon, ofta ny medlem, startar en tråd i ett ämne som redan finns.
Vi kan och behöver nog skärpa till oss lite här o där. :rtfm
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av Laffe »

Jag kan villigt erkänna att jag postat "fel" kommentarer i "fel" trådar.
Jag kan oxå erkänna detta faktum, och tänka till en gång extra på var jag postar mina kommentarer men ( som det antyddes i en annan tråd tidigare) som ny i detta forum så har man inte stenkoll plus att man (läs jag) lätt blir ivrig medans man skriver och "svamlar" sönder någons tråd.

Vidare blev jag glad att jag hittade detta forum som nybliven ägare till en hoj som jag inte har så mycket teknisk kunskap om, där det finns många andra som har kunskap och kan ge tips och råd om hur man ska gå tillväga med det ena eller det andra - och det tycker jag att man ska vara rädd om!

All respekt till er som lägger tid och energi på att försöka få detta forum att funka på bästa sätt :respekt:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av rydde »

Ja, det är ju fler än mig som gillar att glida iväg och surra på.. :oops: Är ju inget konstigt med det. Det är både och med de lite flyktigare kommentarerna. Ibland är de irriterande och ibland är de bra för de bekräftar tankegångar som man själv har.

Jag kan tänka mig att det skulle vara bra med ett chattfönster som vi som gillar att surra kan skriva av oss lite i :-)

Har kollat lite men inte riktigt fattat om det är nån specifik addon som är "the shit" för phpbb. Vi får kolla upp och återkomma. Så tills vidare peace love and understanding boys and girls :respekt:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av Fibern »

"Idag"-tråden duger väl till den sortens prat. Att det blir ett och annat meningsutbyte med OT-snack i trådarna kan nog aldrig upphöra helt, men vad vi bör göra är att vara observanta på liknande "prat" och välja bort att fortsätta att besvara om det är alltför "off" ämnet. Kan inte vara svårt, bara vi skärper oss lite. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av rydde »

Jodå, nog fungerar det med idagtråden, men nog kan det vara kul med en chatt också. Det ena utesluter inte det andra. Men vi (skye och undertecknad) har provat nu och det strulade bara med installationen av chat-MODen så det får undersökas mer innan det kan läggas till.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av bodensaren »

En blogg borde kanske fungera där man kan skriva och sväva ut lite mera än vad forumtrådarna ger utrymme för :clap
/Lapp i exil
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av Peter »

Måste bara få ge lite beröm till våra moderatorer :respekt:
Det måste vara ett :twisted: jobb att hålla igång ett forum så allt fungerar.
Lite fjäsk :hug: så här en Lördagskväll när man inte har nåt annat än att hänga här och längta efter våren :lurk:
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av bodensaren »

Skye skrev:Hur tänkte du med bloggen?

Att det fungerar som på SMC? Att varje användare har en egen liten hörna att agera i?

Då behöver vi i så fall inköpa VBulletins portal lösning för 2000 kr. Hoppas att den klarar av att konvertera vår databas så att inga inlägg försvinner och så då jobbet att göra det.

Håller på att lösa chat installationen och så ska det nog fungera men får ägna senare delen av kvällen till detta.
Tänkte att det kanske var en enklare lösning än chatten......
/Lapp i exil
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av rydde »

:clap
http://www.xl-forum.se/mchat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
(för er som inte hittar länken)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av Stefan »

Hmmm... kanske borde "tjattat" detta... Men, vill bara säga ett JÄTTETACK för det jobb ni (Skye och Rydde, om jag fattat rätt) gör :respekt: *thumb_up* +1

Oavsett vad man kan tycka om sakers vara eller inte vara, så är det in i h...te imponerande att se det jobb och engagemang ni lägger ner *thumb_up* Jag tror vi andra har en tendens att glömma av det ibland, och bara förvänta oss att allt ska lira som vanligt 24x7... :oops:

Lovar härmed att tänka en gång till innan skicka-knappen klickas på :hug: *drinking_cheers*

Hoppas vi ses i Funäsdalen *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av rydde »

Kudos till Skye som satt och kämpade vidare i går när vi kört fast lite smått med chatmodden. Du löste det till slut! Bra jobbat!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av AeroSol »

AeroSol skrev:Suck... Detta forum blir mer och mer berikat av svammel och off-topic inlägg. Håll er till ämnet! Eller babbla i de trådar som är avsedda för det!!!
Oj, vilken LAVIN jag startade! :D :D :D
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Dusty
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 21 jun 2011, 22:24
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600 -96
Ort: Rydebäck

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av Dusty »

Ja lite lavin blev det. Det blir dock bra det här. Tycker det är bra styr på forumet och läser varje dag.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av Stefan »

Jaa... tänk om du kunde hålla snattran nån gång :naughty: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nädå, det är väl bra om vi alla styr upp oss lite och försöker hålla detta eminenta forum så bra som det faktiskt är idag, med många bra och informativa trådar och trevlig ton i babbeltrådarna :clap
:hug: *drinking_cheers* *beer_buddies*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av AeroSol »

Ja, det är ju inte som på sporthoj tack och lov. :P
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av Nysse »

Håll dig kvar här, forumets största troll någonsin, jag är intresserad av vad du har att säga.

Att låsa en tråd för att "kunna handla rätt och tänka klart" kan bli kontraproduktivt, dvs resultatet kan bli att
man handlar fel. Det är inte det eventuella Trollet som störs utan trådskaparen vilket är åt helvete då det inte är
trådskaparen man vill åt. Ett sätt att undvika detta är att kommunicera med trådskaparen om hur problemet
ska rättas till. Om tråden ska låsas ett tag berätta då först för trådskaparen varför och hur länge samt vilka tankar
som finns hos administratören om detta.

Tyvärr kan det ta ett tag innan man inser att det är ett Troll i tråden.
Serendipity
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av Fibern »

Tycker du sammanfattar det ganska bra Skye.
Att moderera innebär inte att man har en mall med spikade gränser var övertramp och påhopp går. Att känna av allvar, känslor och stämning är inte alltid lätt. Varken för den som känner sig förfördelad eller den som modererar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av Fibern »

Lite påminnelse och uppdatering samt uppmaning angående detta med urspårade trådar. Först vill jag bara citera Skye från första inlägget i denna tråd.

"Många trådar spårar ur och jag vill inte vara allt för nitiskt"
Det är ju inte därför vi, moderatorer och admin, påminner er om detta. För att vara nitiska.

Ett bra exempel är tråden "Mivv till en 02" under "Hojtillbehör och Utrustnig Varadero".
Av 275 inlägg kan man säga att knappa 30 är direkt kvalificerade till tråden. Inte för att resten handlar om annat, mer för att dom är överflödiga i tråden och mest hör till "Allmänt snack" och kanske någon under "Shops". I stort sett samtliga inlägg har någon anknytning till Mivvar, men är känslomässiga. Glädje, längtan, besvikelse, frustration och kanske lite ilska.
Jag ville inte heller bryta i den tråden då det inte har lika stor betydelse som i en ren mek-tråd. Om någon letar efter matnyttigt i sådana trådar kan det bli svårt hitta något man söker efter.
Nu finns det även en till tråd där liknande "chattande" pågår, men då det är en mer personlig sådan så bryr jag mig mindre.

Ville bara göra er påminda om detta. Jag tror det behövs med jämna mellanrum. I iver och ambition är det lätt att glömma sig. Det gör vi allihop då och då. Även undertecknad.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Håll er till ämnet!!

Inlägg av Vagabond »

En liten tanke bara..... :conf:

Även jag har ibland funderat över det där att ibland när någon gör ett inlägg som många uppskattar så följs det av ett antal poster som enbart innehåller glada smilisar av en eller annan sort.
Detta är givetvis trevligt men det gör också att tråden blir väldigt lång.
Nu är jag ingen store facebook-fan men en trevlig funktion där är att det finns den sk like-knappen. Där visas bara sammanfattningen att t ex "4 personer gillar detta" och vill jag se vilka dessa 4 är så kan jag expandera listan.
Skulle det gå att ha något liknande här?
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Skriv svar