Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Här funderar vi på att starta liknande kategori för de övriga modellerna i Hondas Crosscountry serie och de som har X som avslutning på modellnamnet.
Som de bägge transalp och varadero kategorierna.
Tillsvidare om behovet finns pratar vi bara allmänt.
Användarens profilbild
gs
Cykel
Cykel
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 18:12
Answers: 0
Hoj: Varadero -04
Ort: Halmstad

Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av gs »

Har ägt min Varadero bort emot 10 år och nu när våren kommer börjar man ju undra om det inte vore läge för en ny hoj. Crosstourern är ju det logiska valet. Har provkört både den manuellt växlade och den med DCT, en rolig innovation som jag gillade. Fantastiskt fin motor med bra drag. Kardan så man slipper ha med sig kedjesprayen i packningen. Kändes också som om tyngdpunkten var lägre än på Varan. Läste Motorrads 50.000-milatest som hastigast och där får den med beröm godkänt. Äkta Hondakvalitet alltså.

Men ändå får jag inte det där riktiga köpsuget, förstår inte riktigt varför. Visst, priset är högt men nu börjar det finnas några med ett par år på nacken med tydligt lägre pris. Kan det vara att den ger lite tunnare intryck när man kör, att Varan är på något sätt rejälare? Vet inte. Upplevde sitthöjden som något högre. Kan det stämma?

Vad är det som gör att jag inte köper den alldeles utmärkta hoj som Crosstourern helt tydligt är? Någon som har haft samma upplevelse och som kan hjälpa mej med en förklaring?
/Gunnar
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Fibern »

Ta en titt i Crosstourer-tråden. Kanske du hittar någon info där.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Jimmy.s »

största anledningen till att inte ditt sug är jättestarkt är nog att du är väldigt nöjd med din nuvarande, samtidigt är skillnaderna små?

Ett problemfritt ägande och vetskap om vad man faktiskt har ger en trygghet och får dig troligtvis att tvivla inför ett byte?

Varaderon är en mycket trevlig maskin!
Dock är ju den höga tyngdpunkten ett bekymmer för vissa (syftar på mig själv :) )

Har du ABS på din? annars så är det en sak som kan väga in tungt i funderingarna, enligt någon undersökning jag läste så uppstår dom flesta olyckorna pga. att man bromsar omkull sig och skulle således vara säkrare att köra en abs hoj än att använda hjälm i teorin!
Kommer dock inte ihåg vara jag läste den infon men jag tror det stod i smc:s tidning
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Jokern »

Jag tror att man som ägare till en varan, har en speciellt önskan om att "kontrollera" något stort och bastant *thumb_up*
Att äga en CT är ju absolut inte att förakta, men på nått sätt känns den inte så "mullig" som varanen..
Jag kan förstå folk som köper en CT, den är snabbare och lättare att hantera än varanen, och skulle jag byta min varan idag, skulle jag helt klart ta en CT..
Men bara för att det är en HONDA :rock-on
Kanske en CT som 2:a cykel :naughty: :naughty:
Dock skall det sägas att, jag ogillar CTens kylare placering, en stor "RADIATOR" precis bakom framhjulet, som en bra "STENSTOPPAR" (fråga danska Henning vad det koster att byta en sån, I HOLLAND, när man är på väg igenom Europa ), för den går inte på garantin når det handlar om stenskott och mc:n bara är 2-3 mdr gammal :frust:
Där i mot gillar jag kardanen på CT:n, det måste vara skönt att inte behöva spraya kedjan *thumb_up*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
gs
Cykel
Cykel
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 18:12
Answers: 0
Hoj: Varadero -04
Ort: Halmstad

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av gs »

Funderade också för att posta denna tråd i Crosstourer-avdelningen, men frågan ställs ju i första hand till oss som inte har valt CT så spörsmålet är väl mer allmänt.

Ja, jag tror också att mulligheten spelar roll! Undrar om det inte blir samma känsla av avmagring om man sätter sig på den nya Vstromen. Tycker att den ser slank ut på bilderna. Triumph Explorer 1200 får ju fin kritik och ser ut att tåla lite, men när man går in på Triumph-forum så har dom ju problem i sådan mängd att man som Hondaägare blir avskräckt!

Förr bytte jag hoj vartannat år. Men nu har jag haft samma i snart 10. Det måste vara något som Varaderon gör som man inte hittar någon annanstans.
Får fortsätta att grubbla på detta :conf:
/Gunnar
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Jan-Olov »

gs skrev:Funderade också för att posta denna tråd i Crosstourer-avdelningen, men frågan ställs ju i första hand till oss som inte har valt CT så spörsmålet är väl mer allmänt.

Ja, jag tror också att mulligheten spelar roll! Undrar om det inte blir samma känsla av avmagring om man sätter sig på den nya Vstromen. Tycker att den ser slank ut på bilderna. Triumph Explorer 1200 får ju fin kritik och ser ut att tåla lite, men när man går in på Triumph-forum så har dom ju problem i sådan mängd att man som Hondaägare blir avskräckt!

Förr bytte jag hoj vartannat år. Men nu har jag haft samma i snart 10. Det måste vara något som Varaderon gör som man inte hittar någon annanstans.
Får fortsätta att grubbla på detta :conf:
/Gunnar
Du har nog rätt i vad du säger, Varaderon är jättefin att köra trotts den stora vikten högt placerad och så har jag ändrat till min smak så jag behåller nog så länge jag klarar av den. Inga tankar på att byta.
jan-Olov
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Jokern »

Jag dammar av lite i denna tråden *thumb_up*
I den senaste tiden har tagit mig själv i att sitta och "fönster shoppa" på blocket och hela tiden hamnar jag på VFR 1200 XD :conf:
(Även mobile.de finns dessa till bra pris )

Jag är ju super nöjd med Apelsinen, men...
Den är snart 7 år och kanske behöver den en ny hand ? Eller gör den ?
Jag är mycket tveksam till att ha 2 hojar, 1 med manuellt o 1 med automat växellåda, vem av dom skulle jag köra mest på?
Är det värt att diskutera om 2 hojar hemma eller är det helt ok med 2 HONDA och en fru...? ( Man vet ju vart man lägger mycket kärlek )..

Jag kan inte låta bli att titta på just denna färg och modell *face*
http://www.blocket.se/gavleborg/Honda_V ... a=23_9&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Peter »

@Jokern. Det är alltid drömmarna som tar en framåt :rock-on
När man hänger med på vad marknaden har att erbjuda, så kommer det där "klippet" man inte inte kan säga nej till *virrig*
Lycka till *thumb_up*
Mina drömmar just nu är att VÅREN SKA KOMMA ORDENTLIGT :frust:
Senast redigerad av Peter den sön 01 mar 2015, 13:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Freddy
OS Norsk
OS Norsk
Inlägg: 429
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 09:59
Answers: 0
Hoj: 2016 BMW R1200GSA
Ort: Haukvegen 22 Porsgrunn
Kontakt:

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Freddy »

Så du tenker enda på Crosstourer ja. Vel jeg er veldig fornøyd Jokern med den. Når det gjelder to hojer, så har jeg tenkt det samme som deg. Men min konklusjon er at skal jeg ha to hojer vil den ene være en "veteran" av ett eller annet slag. Min pojk drøm i 1978-1979 var en Kawasaki z 1300, og den drømmen står enda. Så jeg vil nok kikke litt rundt i Miami om to uker etter en slik. Det ble solgt veldig lite av de i Norge pga veldig høy pris når de kom mot sluttet av 70`.

Jeg har kjørt min CT 28.000 km nå, og det var mange som var skeptiske når jeg kjøpte den usett og ikke minst uprøvd. Men til i dag har jeg ikke angret ett eneste sekund. Den er svært lettkjørt. Drivstoff økonomi er også bra, selv om jeg ikke personlig legger noe vekt på det. Du har jo selv kjørt noen hundre mil med meg og har sett hvordan den ter seg på langtur :) Jeg har vært i tenkeboksen lenge ang ny hoj, men har ikke helt funnet noe som "jeg måste ha". Men planen er bytte foran sesongen 2016, så da får vi se. I norge nå har det vært en avgiftsreduksjon, slik at GS 1200 har blitt 40.000 billigare enn i 2014 sesongen. Dette gjør at veldig mange kjøper hoj i år, sor så og selge våren 2016 eller allerede høsten 2015. Da vil jeg ut på markedet å kikke litt. Skal innrømme at jeg har kikket på en full rigget GS 1200 Adventure, og jeg liker det jeg ser. Men i det siktet som Crosstoureren ligger skal det mye til å få noe som har så mye kjørekomfort som denne. Jeg liker VF motoren og måten den arbeider på.

Nå er jo ikke motorvei noe vi trakter etter, men hjemreisen fra XL treffet sist år, åkte jeg strake veien hjem på bare motorveier. Og det furundret meg hvor godt og behagelig den gikk selv i hastigheter vi inte skal snakke om. Men snart kommer sommeren Jokern, og min Crosstourer står til din disposisjon hvis du vil teste den litt.

To hojer og en frue sier Tanja ja til. Jeg fikk inte lov til å ha en hoj og to fruer.... :frust: :frust:
Senast redigerad av Freddy den sön 01 mar 2015, 13:41, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.freddy-mc.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Peter »

Men då kommer frågan! Finns det Mivvar till en Crosstourer *visslar* *virrig*
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Jokern »

Hahaha... Ju du Freddy... Det med 2 fruar hade jag nu oxå tagit avstånd från, med tanke på att 1 fru kan skapa lite andra meningar än mig
Jag har ju testat vfr'en och den kändes ju jättebra....

pne64- ju nog finns det MIVV till en sådan mc, men frågan är då om inte denna mc bara skall vara en njuta mc, om du förstår
Inte fan vet jag vad jag skrev där
Så klart att det skall låta



Skickat från min ajfone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Laffe »

Jokern skrev:pne64- ju nog finns det MIVV till en sådan mc, men frågan är då om inte denna mc bara skall vara en njuta mc, om du förstår. Inte fan vet jag vad jag skrev därBildBildBild
'puh 'puh , nu höll jag på att ringa 112 åt dig :shock: ! En Joker utan buller :shock:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Jokern »

Precis Ivaradero..... *thumb_up*
Jokern utan buller finns inte på kartan *virrig* *face*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Jokern »

Denna har jag haft ett öga på några månader nu *thumb_up*
Tyvärr inte MIVV, men AKRAPOVIC *virrig* *virrig*
http://suchen.mobile.de/motorrad-insera ... ORT&noec=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen bekosta runt 20 papp på lådor, crash bar och ljuse, då är man väl bra körandes, för under 120`kr ink reg i Sverige *thumb_up*
Automat, så man kan sitta o pila sig i näsan uppför Trollstigen *face*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Ivar »

Tjusigt Jokern
Riktig snygg
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Jokern »

pne64, ju det finns MIVV till en VFR1200XD *virrig* *virrig*
" onclick="window.open(this.href);return false;
Så det är inte det som skall komma i vägen *visslar*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Varför köper jag inte en Crosstourer...??

Inlägg av Peter »

Men!! Fjollrören satt ju i :frust:
Men nu när du vet att det finns, Så vad väntar du på *virrig*
Skriv svar