Gps tråd

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Gps tråd

Inlägg av rydde »

Det som är bra med iPhone är just applikationerna och att man alltid är ansluten, dvs att man lätt e-mailar spår osv utan att ens behöva koppla in i en dator. Jag har en bekant som kört med diverse olika iPhone navigator-appar i sverige och utlandet och han menar att det slår i många hänseenden funktionsmässigt traditionella GPSer. Detta är dock för bilnavigering. Man bör dock betänka att man får hosta upp ca 1k kronor för t ex TomTom Europe utöver själva telefonen.

Sedan bör man tänka på att det kan bli problem att använda GPSen när man väl är rullandes med MC för skärmen kräver hudkontakt för att uppfatta att man trycker på den (kapacitiv touch skärm tror jag det heter). Dvs handskarna av varje gång och man måste ta ur den ur exempelvis ett vattentätt väskfordral på styret. Det kan hända att det kommit någon produkt som löser detta smart, men det är utanför vad jag vet.

Sedan är ju extern strömmatning ett måste för GPS-chippet slukar ström och mobilen blir varm. Min iPhone 3GS drar lätt ur ett fulladdat batteri på mindre än 2 timmar om GPS-tracklog är igång.

Sorry om jag bara låter negativ men det är mina personliga erfarenheter. :wink:

När det gäller bluetooth ljud ut från Iphone har jag ingen koll.

Jag har valt att köra med en traditionell garmin gps (Nüvi 500). Den kom klar med vägkartor för norden. Den är vattentät och det finns ett rejält RAM-mount fäste som man kan köpa för ca 500 kr. Jag körde i Norge och Lofoten i somras i 3 dagar ihållande regn och hade min nuvi på styret hela tiden under bar himmel, inga problem. Lite ytrost på kabelns kontaktdon dock men det gick bort med lite wd40 och puts :) 12V kabel medföljer. Bilfäste medföljer också och den fungerar precis lika bra i bilen.

nuvi 500 kostade i våras 1600 kr (!) på dustinhome, men nu finns det inte längre så den kan nog vara på väg ut(?) Jag tror att budgetmodellen i zumo serien torde vara ungefär motsvarande, förmodligen bättre också då den är gjord för MC, men den verkar ju kosta 3500-4000...

En fördel som zumo serien verkar ha är större virtuella knappar för zoomin/zoomut (ännu lättare träffa rätt med handskar på).

Nå, iphone som mc-navigator, ja det kan hända det är en hit, men då skulle jag vilja se en vattentät hållare som har 12V och där man fortfarande kan styra skärmen trots man har den i hållaren. I så fall skulle det kunna bli bra, bara man får ur den fort om man ska svara i telefonen! :)

Bra GPS appar i iPhone:

- MotionX (bra alternativ till handhållen GPS, billig app, ca 20-30 kr)
- TomToms och Navigons vägnavigatorer (ca500kr eller dyrare beroende på region)
- Geocaching.com har gratis och betal (74kr) som är klockrent när man geocachar.

Så fråga om det är någon speciell aspekt nu funderar hur det funkar kan jag jämföra/testa jag har både iPhone och nuvi som sagt.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Gps tråd

Inlägg av rydde »

Skye skrev: Skulle ju vilja ha en konstantsladd men då ska man tänka på att GPS och andra produkter skall ha 5V, uttaget ger 12 och i biladaptern sitter ett motstånd som tar ner styrkan.
Ett tips är att det finns billiga kit att köpa på eBay om man vill ha det så att det bara kommer upp en 5V mini usb kabel vid styret. Detta är nog bäst om man tänkt kära lite offroad också nån gång då 12V pluggar/cigguttag är klumpiga (detta har vi diskuterat i nån annan tråd om jag inte minns fel).
Skye skrev: Pratat med försäljare om just att vara uppkopplad med telefonen istället för att använda just GPS antenn. Går ju bra i Sverige när man har fri surf i abbonemanget men vad händer när man kommer utomlands. Vilka kostnader kan det inte bli då?
Så här fungerar det på iPhone. Som standard slutar datatrafik fungera om du kommer in på ett utländskt mobilnät. Detta skyddar dig så du slipper otrevliga överraskningar pga din smartphone står och kollar mail mm medan du är utomlands. Om du vill köra datatrafik kan du lätt aktivera detta genom att gå in på inställningar och ändra "data roaming" till På.

Då jag åkt utomlands har jag brukat nollställa statistiken (iphone räknar hur mycket MB trafik som går). Sedan får man ju ofta ett roaming SMS från mobiloperatören man gästar och där ser man vad det kostar per MB. Sedan brukar jag slå på data roaming vid väl valda tillfällen för att kolla av mail, läsa väder/nyheter osv. När jag är klar åker data roaming AV igen så jag åter är skyddad. Hela tiden kan man hålla koll exakt hur många bytes som mobilen hämtat och skickat. Förmodligen fungerar det liknande på alla moderna mobiler/smartphones.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Några Garmin Nüvi 500 tips

Inlägg av rydde »

Här är några tips som jag snappat upp ute på internätet och som kan vara bra att känna till för användare av Garmins nüvi gpser. Det är testat på en garmin nüvi 500, men gäller helt eller delvis andra Garmin navigatörer.

TYP filer
Garmin har gjort det möjligt att delvis påverka renderingen av kartor. Syftet är bl a att tydliggöra grusvägar och traktorspår. Det fungerar som så att man installerar en TYP-fil på datorn där man har Mapsource (garmins karthanteringsprogram). Hur detta går till i detalj tänker jag inte ta upp här, det finns att läsa på länken nedan. Jag har provat den TYP filen för Friluftskartan PRO och den verkar lovande. Nedan är skärmdumpar från samma plats på kartan med min GPS före och efter TYP-installation:

Före
Bild

Efter
Bild

En del av förändringen är mindre påtagliga höjdkurvor. Mindre grusvägar/traktorspår/stigar ritas tydligare.

Mer info och nerladdning av TYP filer för friluftskartan och friluftskartan pro:
http://sites.google.com/site/65nord/

RAW Logging
Detta är en dold funktion som finns i de flesta nüvi-gpser utöver den vanliga spårloggarfunktionen. Det som skiljer denna funktion mot den vanliga spårloggen är

- Den kan innehålla enormt långa spår (bara lagringsutrymmet begränsar).
- Den är mkt detaljerad då den innehåller en sampling varje sekund.
- Den är aldrig ”syntetiskt” förbättrad som den vanliga kan vara om man t ex råkar ha ”lås till väg” aktiverat.

Jag testade logga med GPS på vägen till jobbet en morgon och jämförde sedan spåren bredvid varandra plottade på satelitbild. Resultatet kan skådas i bilderna nedan. Röd linje = raw log.

Bild

Bild

Hur det aktiveras:
1) Från kartskärmen, tryck på bilen/båten/mopeden/whatever. Detta tar dig till info skärmen med nyvarande position, närmsta adress, osv.
2) I den stora rutan, klicka nere-uppe-uppe-nere (i rutan). Detta aktiverar en dialog där man kan välja att aktivera raw logging.
3) Tryck på start recording. Klart, nu är det igång.

Mer info om raw logging, hur man aktiverar det och hur man hämtar ut spåret:
http://www.gpspassion.com/upload2/Hidde ... gHowTo.pdf

Nüvi tar inte emot spår
Det går att ladda ner spår från enheten, men det går inte att ladda upp spår till den. Detta kan man kringgå på olika sätt. Vilken metod som är lämpligt beror lite på omständigheterna. Två metoder jag experimenterat lite med är:

1) Konvertera spår till rutt
Detta går att göra med olika program. Ett är GPSBabel. Om det är långa/komplexa spår kanske man ska undvika denna metod då en rutt är begränsad till att innehålla ofta 250 - 500 spårpunkter. Ett spår kan ofta klara minst 10000 punkter.

Kommandorad med gpsbabel under ubuntu linux. Denna tar spåret från filen till_jobbet.gpx, konverterar den till en rutt som innehåller max 250 delsteg. Resultatrutten lagras i filen result.gpx:

Kod: Markera allt

$ gpsbabel -i gpx -f till_jobbet.gpx -x simplify,count=250 -x transform,rte=trk -o gpx -F result.gpx
2) Gör en spårkarta
Detta kan man göra på olika sätt. Det absolut enklaste verkar vara att använda windowsprogrammet Gpx2Img. Detta program finns i gratisvariant och köpesvariant. Båda är användbara men gratisvarianten är begränsad till att bara tillåta ett fåtal spår. Det räcker ändå till många tillämpningar, men skulle man vilja så är köpesvarianten billig (~150 kr).

Med detta program kan du ladda in dina spårfiler och sedan med ett enkelt knapptryck generera en garminkarta. Kartan innehåller bara dina spår som breda vägar i valfri färg. Dessa lägger sig överst av kartorna i GPSen så du ser dem ovanpå dina vanliga vägkartor eller friluftskartan.

Kombinera två kartor i en .img fil
Det är vanligt att man vill lagra flera kartprodukter på minneskortet i en Garmin GPS. Detta pga minneskorten ofta kan lagra flera gånger mer än det fasta minnet. Nyare garmin klarar att hantera flera kartfiler (*.img) med olika namn på minneskortet. Äldre (som Nuvi 500 tex) klarar bara en och den måste heta gmapsupp.img. Det finns ett gratis program för Windows (skall finnas som Linuxversion också men är endast command line i det fallet) som heter GMapTool vilket kan tas hem härifrån: http://www.anpo.republika.pl/download.html. Med detta program kan man ta två .img filer och låta programet baka ihop dem till en. Sedan lägger man bara in den resulterande .img filen i /garmin mappen på minneskortet.

Gratis karta
http://garmin.na1400.info/routable.php kan man enkelt komponera sin egen ruttbara karta utifrån den öppna OSM kartdatabasen (se http://www.openstreetmap.org). Man väljer antingen land eller markerar själv landområden (tiles) som skall innefattas. Sedan anger man sin epost address. Det tar sedan några timmar/dagar beroende på serverlasten. Efter det får man en notis per epost med ny webadress där man kan ladda hem kartan. Kartan är praktiskt paketerad och innehåller både .img fil som kan läggas in direkt i GPSen och installationspaket som lägger till den nya kartan i Garmin Mapsource/Basemap.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Gps tråd

Inlägg av Fibern »

Har skaffat mig en ny "GPS". I pappersformat.

Bild

Namnet passar ju dessutom utmärkt till en XL-driver. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Gps tråd

Inlägg av Stefan »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jake
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 16 mar 2013, 21:20
Answers: 0
Hoj: Transalp 650v 2003
Ort: Norrtälje

Re: Gps tråd

Inlägg av Jake »

Funderar på om det går att använda en Sony Xperia Go som gps på hojen. Eftersom det är vattentät så tänker jag att man skulle kunna sätta den rakt på styret, eller i värsta fall "gaffa" fast den bakom framrutan. Någon med erfarenhet av den mobilen? Jag söker en billig smartphone med gps, Sony Xperia Go, ingen värsting, ca 1500kr.
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Gps tråd

Inlägg av Skoogsnisse »

@Fibern XL navigering använde jag till XLträffen i Dals Långed http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f= ... &start=200
Jag brukar ha en gps med när jag åker mc mest för att få ett spår så jag ser var jag varit.
En gps är bra att ha men en karta måste man ha.
Nisse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Gps tråd

Inlägg av Fibern »

I agree. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Gps tråd

Inlägg av rydde »

För en grov vägkarta över Sverige brukar man kunna besöka OKQ8 sommartid. Kan ju vara bra att ha liggande i toppboxen som nödlösning(?)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
kaptenpetter
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 29 apr 2013, 09:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Kristianstad

Re: Gps tråd

Inlägg av kaptenpetter »

Elgiganten har nattöppet ikväll med 20% rabatt på tomtom rider 4,3" skärm. Priset blir cirka 2400 för den med rabatt. Är det värt det? Funderar på att beställa en men är det någon som har åsikter om den?
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Gps tråd

Inlägg av shadowgunnar »

Jag är nöjd med min, tillsammans med ruttläggningsprogrammet TYRE så kan man skapa egna rutter i datorn.
Finns även loggningsfunktion vilken väg man har kört.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
kaptenpetter
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 29 apr 2013, 09:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Kristianstad

Re: Gps tråd

Inlägg av kaptenpetter »

Måste beställa idag mellan 20-22 för att få 20% på den. Sitter och funderar för fullt. Skönt att någon har en och är nöjd i alla fall. Beslutsångest.....
kaptenpetter
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 29 apr 2013, 09:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Kristianstad

Re: Gps tråd

Inlägg av kaptenpetter »

Ja så har jag också förstått det. Gillar även möjligheten att välja kurviga vägar så den automatiskt tar en bort ifrån motorvägarna. Det kan bli kul när jag kör upp till jobbet i Norge nästa vecka och även när jag ska köra runt i Norge om en knapp månad :). 2400kr måste ju vara ett riktigt bra pris?
kaptenpetter
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 29 apr 2013, 09:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Kristianstad

Re: Gps tråd

Inlägg av kaptenpetter »

Då var det beställt. Ska lämna en recension när jag provkört den ett tag!
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Gps tråd

Inlägg av hogge »

@ kaptenpetter
Du blir säkert nöjd. Jag har modellen som var innan och jag är jättenöjd med den. Lite sugen blev jag också på att beställa en men jag köpte min i fjor så den får gå ett tag till. Programmet Tyre som är med är riktigt bra och lätt att göra egna turer med. Lycka till *thumb_up*
Hogge :silver:
kaptenpetter
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 29 apr 2013, 09:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Kristianstad

Re: Gps tråd

Inlägg av kaptenpetter »

Tack hogge! Då vet jag vem jag ska pm:a om jag funderar på något vad gäller tyre. Ska lägga upp en rätt rejäl rutt över Norge. Just nu är planen Stavanger och predikstolen för att sen köra vidare norrut mot Bergen, bli där några dagar innan jag fortsätter motorsågen runt trollveggen. Sen får vi se hur mycket mer det blir.. :)
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Gps tråd

Inlägg av Stensi »

Lånar tråden lite...

Funderar på Gps köp till hojen och har läst en del om TomTom och Garmin Zumo och även Garmin Montana. Nån som har erfarenhet av denna?

http://www.elgiganten.se/product/mobil- ... -more-info
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Gps tråd

Inlägg av Laffe »

Har oxå tittat på den Stensi, har verkligen behov av en uppdaterad gps *yes* *visslar*
Synd bara att den inte finns för collect@store i Gävle, annars hade jag nog slagit till rätt snart...
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Gps tråd

Inlägg av Ivar »

Tankväska med plats for Ipad funkar vel alldeles utmärkt.
Blåtand till intercom om man vill lyssna på instruktionerna.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Gps tråd

Inlägg av Laffe »

@Ivar - tänkte försöka undvika tankväska då jag tycker den kommer i vägen på Varaderon. Tanken är ju rätt hög som den är.. *visslar* *visslar*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Skriv svar