Läckande vänster gaffelben

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Tomas Olander
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 06 maj 2019, 23:42
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Vessigebro

Läckande vänster gaffelben

Inlägg av Tomas Olander »

Hej ! Och tack för insläpp på forumet
Har en Varadero XL1000 -04 som gått c:a 3200mil den läcker lite olja i vänster gaffelben .
Räcker det att byta packboxar och fylla på ny olja ? Finns det någon bra instruktion hur man utför den operationen?
Några bra förslag eller knep ?
Tacksam för förslag Tomas
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6167
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Läckande vänster gaffelben

Inlägg av Fibern »

Hej Tomas. Under denna rubrik finns ett antal inlägg om gaffelben och oljebyte. Kanske inte detaljerat informativ, men vägledande.
Tips på rengöring och olja bl.a.
Titta efter "FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN"
Är inte expert på detta område själv, men jag tror det finns Haynes reparationshandbok även för Varadero. Har själv den för Transalp och "den riktiga" Africa Twin.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Läckande vänster gaffelben

Inlägg av Jokern »

Fibern skrev:...... "den riktiga" Africa Twin.
Ap ap ap, Mr Fibern..Bild

Ang läckande packbox, då kan du testa att köra upp ett tunt bladmått och försöka få bort damm eller ”pytte”liten sten, som kanske kan vara orsaken till läckan.


jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Läckande vänster gaffelben

Inlägg av MrH »

Japp, Haynes har bok även för Varaderon. Sedan finns Youtube också! En guldgruva när det handlar om tips och trix.
Jag renoverade båda gaffelbenen på min Varadero, och hade aldrig gjort något sådant tidigare, med hjälp av Haynes-boken samt den här filmen.



Du behöver inga specialverktyg. Däremot fick jag tillverka en stor bricka (backup-ring i filmen) så jag kunde slå ner packningen. Ett alternativ är att köpa en extra sådan. PVC-röret som används i filmen tillverkade jag av ett avloppsrör inköpt på Biltema. Det är lite mjukt så var beredd på att du kanske får kapa till två stycken.
Jag handlade en gaffelrenoveringssats, ett packboxkit samt gaffelolja hos Xlmoto.se vilket kostade ca 1000 kr. Jag köpte även Haynes-boken av dom.

Har du ingen mc-lyft, vilket jag inte har, så får man improvisera lite. Hojen är ju framtung när den står på centralstödet. Nu har jag turen att ha några kraftiga balkar i garagetaket så jag hängde helt enkelt upp hojen med spännband mellan kraschbågen och en av takbalkarna.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Tomas Olander
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 06 maj 2019, 23:42
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Vessigebro

Re: Läckande vänster gaffelben

Inlägg av Tomas Olander »

Grymt ! Tack för svar mm !
Jag hade tänkt att bara byta packboxen och oljan ! Är det samma procedur ändå ?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Läckande vänster gaffelben

Inlägg av Stefan »

@Tomas, bara en tanke... Om du byter i ena gaffelbenet, så byt för 17 i båda! Kanske självklart, men bara så det är sagt. Annars är det precis som med halvljus på en bil t.ex., byter man ena sidan kan man ge sig :evil: på att andra sidan ger upp efter typ två dagar. Så passa på när du ändå är i farten. Och ben #2 kommer att gå på halva tiden mot det första *thumb_up* :D

P.s.
Vet inte om det ser annorlunda ut på Varan, men kolla noga vilket håll packboxarna ska sitta. På min transa hade jag så klart lyckats vända den ena åt fel håll, med det givna resultatet att det läckte direkt. Och det var inte helt lätt att se heller, minns jag rätt stod det "up" i micromini-text på ena sidan av dem. Krävdes förstoringsglas för att se.
D. s.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Tomas Olander
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 06 maj 2019, 23:42
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Vessigebro

Re: Läckande vänster gaffelben

Inlägg av Tomas Olander »

Klart att jag byter båda !
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Läckande vänster gaffelben

Inlägg av Stefan »

Bra där *thumb_up* :lol:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar