Kylarvätskefråga.

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Kylarvätskefråga.

Inlägg av Osisen »

Hej.
Nu har jag en fråga om min andra mc och inte transan men hoppas det är ok ändå
Jag har just upptäckt att min Yamaha xrs har för lite kylarvätska. Det är precis under minimum. Vågar jag köra med den fram till tisdag nästan vecka då den ska in på service ?
Vet inte vad det ska va för kylarvätska så vågar inte bara fylla på och de lär ju veta på Yamaha center eftersom det är de som servade den förra året.
Och jag kan ju inte ringa dem eftersom de har stängt idag och jag hade tänkt ta mig en tur i eftermiddag.
Hade tagit transan om det inte vore för att den står hemma hos mamma och pappa just nu ... typiskt...
Tacksam för hjälp

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6167
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kylarvätskefråga.

Inlägg av Fibern »

Det vågar du...(i alla fall om du var som jag) ty så länge du ser någon form av nivå i expansionskärlet så finns tillräckligt i systemet för kylning.
Nivå-strecken är satta med marginal, liknande de på oljestickan.
Om du däremot upptäcker att det inte syns någon nivå alls i kärlet, då vet du inte alls om hela systemet är tomt.
Kör och njut av färden... *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Kylarvätskefråga.

Inlägg av Osisen »

Oki. Det är så jag tänkte att så länge det inte är tomt klara man sig liksom. Jag ser det ju men det är precis under. I och med att det är en ny mc så blir man lite nojig.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 469
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Kylarvätskefråga.

Inlägg av Daniel »

Rätta mig gärna om jag har fel, men - all kylvätska är någon form av glykol + vatten. Proportionerna Glykol - Vatten bestämmer hur många minusgrader blandningen tål...
Om nu hojjen ska in på service snart lär ju temperaturen inte hinna bli minus, därmed är proportionerna oviktiga. Alltså kan du tömma i lite vatten i kylvätskan tills nivån kommer upp till mini-strecket. Ja - vätskan blir för utspädd, men om du sedan ber serviceteknikern titta på det så kan han återställa blandningen/byta ut till rätt blandad vätska.

Dock är det stor skillnad på olika glykolkoncentrat. Vissa av dessa får inte blandas! Men oavsett vilken sorts glykolkoncentrat du har så är rent vatten alltid OK.

Den stora frågan jag ställer mig är - Varför är det låg nivå??
Läcker systemet någonstans?
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Kylarvätskefråga.

Inlägg av Osisen »

Jag tror att det kan ha runnit ur när jag tappade hojen. I så fall har jag kört med lågt hela sommaren men inte upptäckt det förrän nu. Men locket är ju bara en gummiplupp som sitter rätt löst så jag tänker att när jag välte så rann det kanske ut lite.
Fyllde på destillerat vatten i går å fick i en halv dl bara innan det var tillräckligt så det var nog inte mycket som försvunnit.
Men jag ska nämna det för yamaha center nästa vecka så får de mäta om den klarar köldkraven eller om det måste bytas. I så fall får de göra det.
Tack för hjälpen. Blev en trevlig tur jag kom i väg på så jag är glad för hjälpen jag fått.


Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 469
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Kylarvätskefråga.

Inlägg av Daniel »

Om det bara behövdes en halv deciliter, och du dessutom vet att du har en förklaring till varför det är låg nivå, så är problemet i mina ögon inget problem!
:D
De riktiga mekargubbarna här får gärna säga något vist nu, men om ingen har några invändningar, så skulle jag påstå att 0,5dl vatten inte späder ut kylvätskan speciellt mycket (försumbart), så du behöver antagligen inte bry dig mer om detta mer än att hålla lite koll på nivån...?!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6167
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kylarvätskefråga.

Inlägg av Fibern »

Vist och sant är väl då att en viss avdunstning sker över tid och att de vid förra servicen kanske inte ansåg att det förelåg behov av påfyllning. Jag bryr mig själv aldrig om att fylla på vid nedre strecket, då den lilla mängden också kan anses vara försumbar, liksom den utspädning Daniel beskriver i inlägget ovan. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar