Vinterförvaring

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
TransAlp Äby
Cykel
Cykel
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 19 maj 2016, 13:49
Answers: 0
Hoj: TransAlp XL650 V3-03
Ort: Älvkarleby

Vinterförvaring

Inlägg av TransAlp Äby »

Hej alla :) Med risk för att jag missat en gammal tråd med samma fråga så ber jag i så fall om ursäkt. Har i alla fall letat... Jag står inför min första vinter som återfallsknutte och bor smått men har fått upp en oisolerad friggebod på tomten för lite förvaring. Nu funderar jag lite på var jag ska förvara min TA, om kallförrådet med batteriladdare på kan/får duga eller om jag bör söka reda på ett varmare alternativ. Vad har ni för erfarenheter? Och, vilka åtgärder bör man göra efter sista turen och inför avställningen? Tacksam för alla råd - eller referens till annan tråd i forumet :)
MVH / Anders
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Jan-Olov »

Om det är risk för möss lyft bort sadeln, kolla glykolen fyll upp tanken och som du sa en underhållsladdare så fixar hojen vintern.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6167
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Fibern »

Helt klart är ett varmbonat förråd att föredra. Är det inte uppvärmt, så är ett isolerat och tätt tillslutet tillräckligt. Du bor ju dessutom i ett område med rätt så rejäla svängningar i både temp och luftfuktighet.
Temperatursvängningarna gör att metallen kondenserar fuktigheten, vilken sen kryper in i småskrymslen. Jag hade en liten Honda tidigare som hastighets-vajern rostade fast på. Nu berodde det säkert på förre ägarens förvaring av den hojen, då han använde den uteslutande på stugan sin alldeles vid havet.
Vad jag tror kan vara till ganska bra skydd är ett rejält stycke tyg som man kan hänga över hojen så att det täcker ända ner till golvet.
Underhållsladdning behöver du inte hela tiden, såvida batteriet är i god kondition. Har ett Biltemas gelbatteri och har upptäckt att laddning inte alls behövs under vintern. Det håller tillräckligt ändå.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Nesse »

jämn temperatur med avseende på rost, ärg och liknande är att föredra. Jag byggde ett litet "förvaringsgarage" till min far för hans elmoppe och hade en frostvakt i den, 45*45 regel och frigolit, då blev det aldrig minusgrader och fukten hölls i schack. Min retur-gasvajer på VTR:en rostade av mitt på... creepy
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Skriv svar