Bensinmätare

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
hcl
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 jul 2015, 11:17
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V-96
Ort: Växjö

Bensinmätare

Inlägg av hcl »

Förra året förälskade jag mig i en transalp och köpte den. Vi trivs ihop och jag förser den med lite tillbehör. Nu har jag funderingar på bensinmätare, visserligen tar jag mig förvånansvärt långt på en tank men risken finns ändå för felbedömning. Min tanke är att sätta en flödesmätare på bensinslangen och överföra informationen till en app i telefonen, då kan jag få information om förbrukning på samma sätt som i bilen. Det skulle förvåna mig om jag är först med tanken, slipper jag uppfinna hjulet själv är jag glad. Det finns naturligtvis en sak och det är ekonomin, det ska vara överkomligt.
Det blev förresten tre Hondor förra året, Mimo, trimmer och Transalp, alla är fantastiska. :clap
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6167
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Bensinmätare

Inlägg av Fibern »

Hej hcl. Möjlighet finns säkerligen till att montera flödesmätare på det sätt du anger. Exempelvis laboratorier/läkemedelsindustri/kemisk dito, har troligen små sådana. Om det finns tillräckligt små vet jag däremot inte. Vissa biltillverkare laborerar med olika typer av beräkningsmallar för förbrukning. Misstänker dock att det sällan handlar om flödesmätare där.
Men kostar inte detta betydligt mer än det kan smaka? XL 600 har ju en kran med reservläge, som då ska innehålla ca. 3 liter. Alltså körning i drygt 6 mil om allt fungerar som det ska.
På långstyrningar tankade jag alltid min dåvarande XL 600 -96, om jag passerade en mack och hade omkring 20 mil på mätaren. Bara för att inte hamna dåligt till om jag blivit tvungen ta till reserven. Nu kan jag med Africa Twinnen åka närmare 50 mil på en tank.
Men låt oss höra om du fixar till en mätare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
hcl
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 jul 2015, 11:17
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V-96
Ort: Växjö

Re: Bensinmätare

Inlägg av hcl »

Du har rätt i det du skriver. Det är bara det att problemlösning är min drog och visserligen har jag valt bort den suzuki gsx 400 fws som jag hade för många år sedan men den hade bensinmätare och det har jag saknat sedan dess. Och nu är jag såpass nöjd med min transa så det känns som en kul grej. Om det går vägen kan jag tänka mig att fler är intresserade.
Skriv svar