Chassijord

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
JockeTransalp
50cc
50cc
Inlägg: 74
Blev medlem: fre 14 mar 2014, 22:53
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650 -01
Ort: Stockholm/Vällingby

Chassijord

Inlägg av JockeTransalp »

Fråga till er elgurus :)

När jag vill koppla in alla bra o ha elprylar, går det bra att jorda till närmsta del i ramen eller måste jag dra kabel tillbaka till batteriet?
"Fantiserar om det stora MC-äventyret.. lever det lilla.."
En tråd är ingenting utan bilder! :)
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Chassijord

Inlägg av Peter »

Det bästa är om du går till batteriet.
Men det blir lätt lite trångt. Ett tips är att du drar en kabel från batteriet till en skruv som kan sitta var som helst och sätt alla externa jordpunkter där. Jag borrade ett hål i plastskärmen under sadeln och satte en skruv underifrån som alla tillbehör kan jordas. Jag satte även en liten säkringsdosa under sadeln som jag drog en pluskabel till och matar alla tillbehör med separat säkring.
Lycka till *thumb_up*
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Chassijord

Inlägg av Peter »

Då får jag nog vara lite motfalls kärring :naughty:
Jag kopplar alltid via ett relä :rock-on
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6167
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Chassijord

Inlägg av Fibern »

Som pne64 säger så är det ingen nackdel att dra en jordledning från batteriet att använda till samtliga extra elprylar. Men precis som i en bil så räcker det i regel att fästa jorden i vilken del av ramen som helst. Och jordledning (minus-pol) behöver ej säkras eller reläas. Det gör man på plus-ledning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Chassijord

Inlägg av Jimmy.s »

Går utmärkt att jorda i närmsta del i ramen så länge det inte är en gummibussning eller liknande som du säkert förstår :)
För bästa jord, gör anslutningen plåtren och sen lacka utanpå för rost/ oxidationsskydd.
JockeTransalp
50cc
50cc
Inlägg: 74
Blev medlem: fre 14 mar 2014, 22:53
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650 -01
Ort: Stockholm/Vällingby

Re: Chassijord

Inlägg av JockeTransalp »

Tack för svar!
Är det nån som har koll på vilka jordpunket som används på xl650 från fabrik?
"Fantiserar om det stora MC-äventyret.. lever det lilla.."
En tråd är ingenting utan bilder! :)
JockeTransalp
50cc
50cc
Inlägg: 74
Blev medlem: fre 14 mar 2014, 22:53
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650 -01
Ort: Stockholm/Vällingby

Re: Chassijord

Inlägg av JockeTransalp »

Som nämt ovan så funderar jag också på att försöka flytta inkopplandet av prylar bort från batteriet till nån annan plats för att slippa känslan av julgranstrassel kring +polen.
Tror ni detta skulle funka?http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... 000036339/
"Fantiserar om det stora MC-äventyret.. lever det lilla.."
En tråd är ingenting utan bilder! :)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Chassijord

Inlägg av Stefan »

Den där tror jag funkar alldeles perfekt, om man bara hittar plats för den.

Jorden kan man ju alltid köpa en en skena till (som verkar finnas som tillbehör till den du visar), så får man bara en kabel till batteri eller chassijordpunkt.

Säkring skyddar kabeln, och naturligtvis även batteriet om nu förbrukaren skulle få en kortslutning, relä har man i allmänhet för att dra en grövre kabel som matning, men styra till/från-slag med bara lite ström. Grövre kabel från lämplig matningspunkt = mindre spänningsfall mellan matning och förbrukare. Ett exempel är mina värmehandtag. Köpte en kabelsats från Honda, som ger mig en minus, en konstantspänning och en med spänning över tändning. De sladdarna var tunna som sytrådar, så de med plus fick dra varsitt relä i stället, sedan en grövre kabel (0,75 kvmm) från batteri, via reläets kontakter till värmehandtagens matning.

Ett annat klassiskt exempel är väl extraljus, man tar styrningen från lämplig originallampa, men matar extraljusen via relä och grövre kabel för att inte sno all ström från originallampans klena kabel, anpassad för just den lampan.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar