Egen däck-krängning

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Jokern »

Ja det såg jo lätt ut Bild


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Stefan »

Jag lurar allt på att köra samma race själv. Vad som gör det lite bökigare, är att jag ska i med en slang också. Men, när det blir premiär, lär man väl köpa upp sig på extra slangar.

Till dess, lycka tiill, Skye, hoppas det blir bra *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Stefan »

Jo, en sådan kommer nog väl till hands.

Som du säger, dyraste biten blir den som "break the bead", får loss däcket från fälgkanterna. Jag tänker mig denna: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... tyg-82542/" onclick="window.open(this.href);return false; (Fast, egentligen borde man väl komma rätt långt med en skruvtving och ett par avpassade träbitar?)
Däckpasta: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... sta-36000/" onclick="window.open(this.href);return false; (Jättemycket, men...) Tryckluft har jag också, egen kompressor är många gånger guld värd *thumb_up* Ventilmejsel hittar man nog på OK, eller tigg en sådan ventilhatt från en gummiverkstad :lol:

Men, som sagt, det är ju en liten investering från start, sedan får man väl bångla ett par gånger innan man är på hemmaplan, men kanske det blir värt det i längden. Mest kanske att slippa boka tid med någon annan... Ledig lördagförmiddag, då bara kör vi, typ *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Kim
Cykel
Cykel
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 04 apr 2014, 15:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000v -00
Ort: BJUV. Skåne

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Kim »

" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Stefan »

Jaa... alla sätt utom...

Vet inte vad jag ska säga där... :conf:

Men visst, funkar det för honom så :rock-on
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av shadowgunnar »

Kan bara rekommendera att byta själv. Finns mycket filmer om däckbyte o balansering på Youtube

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6167
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Fibern »

Har man friska händer och styrkan kvar i dessa så funkar det att byta själv. Tyvärr hör jag inte till den skaran. däremot har jag förmånen av att ha en kollega på samma skift som har däckverkstad på sidan om. Och han brukar kränga mina mc- och bil-däck för 100-150 :- styck, med mc-däckets pris först.

@Stefan. Bakdäcket går hyffsat bra att byta på Transalp. Fram är det besvärligare än jävligt. :ffs
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Stefan »

@Fibern, ja jag har förstått det, det är väl mest att det är smalt och trångr, svåmrt att få ventilen på plats, att få in slangen på ett bra sätt och att lyckas undvika att nypa sönder den när man kränger på däcket igen. Men, jag vet också att det finns de som gör det ett par gånger per säsong, så någon direkt raketvetenskap kan det ju inte vara. (om de inte nu har tillgång till verkstadsmaskineri)
Man får väl kanske köpa på sig tre-fyra framslangar inför första försöket :naughty: :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av shadowgunnar »

Här har ni en fin maskin, tyvärr har man slutat tillverka den.
(se bifogad dokument)
Men man kan ju stjäla lite ideer från den om man vill bygga en egen.
Det finns många hemmabyggen, men att ha någon form av stativ med en arm som man kan pressa loss däcket.
Sen är det ju en fördel om man kan fästa fast hjulet när man kränger av det med däckjärn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Olle Å »

Jag har krängt däck själv i många år, så jag har väl en del tricks för mig. för ca 10 år sedan gjorde jag en apparat lika den som Biltema har, för att lossa däcket från fälgen.
Några tips här. I samband med att du lossar däcket , så smörj med monteringspasta mellan däck och fälg, det underlättar demonteringen mycket. Har du slang, så ta ur den när ena sidan är uppkrängd.
För att få dit ventilen vid återmontering är faktiskt lätt. Montera dit ena däcksidan, stick in ett fälgjärn och lås det på undersidan. om det gäller fram eller bakdäck så är det ju lite trångt. Ta då två träbitar kanske 25 cm långa och ca 20x50 mm och stick in dem ca 10 cm på vardera sidan om ventilen, vrid upp dem så har du 5 cm att få dit ventilen på, eftersom du har däckjärnet på andra sidan. Glöm inte att använda rikligt med monteringspasta. När du krängt sista sidan, så blås upp däcket utan ventil till 4-5 kg, för att se att däcket ligger rätt, vilket syns på den smala randen nära fälgen. Det måste vara lika runt om för annars får du ett kängurudäck. :clap :clap :clap
Har du ett slanglöst däck är det ju en barnlek att lägga om. :mrgreen:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Swehammer
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 maj 2013, 12:39
Answers: 0
Hoj: Varadero XL-1000 -99
Ort: Hofterup

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Swehammer »

Jag kränger en drös däck varje år,både på endurohojen och ban samt gathojen,använder Rabacondas...Funkar strålande...
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Stefan »

Lycka rill, unge man *thumb_up*

Delge oss gärna resultaten :lurk:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av mel »

Köpte du däcket på Dackonline? Hur många mil gick det gamla?
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av mel »

Det låter bra.
Användarens profilbild
Smålänningen
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 00:22
Answers: 0
Hoj: VaraderoXL1000 -00
Ort: ANEBY

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Smålänningen »

Gammal tråd men jag har ett litet tips.
Har en rundjärnsbit med en påsvetsad lätt rundad plattjärnsbit på. Monterar den i pelarborrmaskinen, och utnyttjar hävstångseffekten för att pressa loss däcket från fälgen. Funkar kanonbra! Givetvis startar jag inte borrmaskinen...........
Min pappa gjorde alltid så när han krängde däck.
Vid själva krängningen har jag två bockar som är en halvmeter höga. En matta eller något skyddar mot skador på fälgen. Då kan man stå bra och samtidigt trycka ner däcket med knäna så man kan kränga av o på.
If it shines it is'nt mine!

"När asfalten tar slut börjar vägen!"
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Olle Å »

Fibern skrev:Har man friska händer och styrkan kvar i dessa så funkar det att byta själv. Tyvärr hör jag inte till den skaran. däremot har jag förmånen av att ha en kollega på samma skift som har däckverkstad på sidan om. Och han brukar kränga mina mc- och bil-däck för 100-150 :- styck, med mc-däckets pris först.

@Stefan. Bakdäcket går hyffsat bra att byta på Transalp. Fram är det besvärligare än jävligt. :ffs
Lite gammal tråd, men om någon läser den, så kommer ett tips för att användas främs till framhjulet. Det är ju trångt att få dit slangventilen , men ett par träbitar ca 15 mm x 50 mm och ca 300 mm långa. När ena sidan av däcket är pålagt, så sätt ett däckjärn i spänn mot bromsskivan, mitt emot ventilhålet, vänd däcket och placera träbitarna på ca 10 cm på sidorna av ventilhålet Träbitarna skall ju vara avfasade . så de går att sticka in mellan däck och fälg. Vrid upp träbitarna och då har du god plats att få dit ventilen. Det svåraste är ju sedan att få däcket ligga RÄTT, SÅ ATT INTE KÄNGURUEFFEKTEN HOPPAR FRAM. MAN KAN FÅ LOSSA OCH PUMPA DÄCET NÅGRA GÅNGER INNAN DET LYCKAS. Obs det går inte att balansera bort en känguru trots det försöker flera däckfirmor att göra så. Däcket kan vara äggformat men ändå vara i balans. Om däckfirman skyller på däcket om du har en känguru, så är det bara skitsnack. krävs bara noggrannhet. Kängurun märks mest mellan 50- 70 km/h. över den hastigheten blir det vibrationer i hela hojen. :respekt: *pilot
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Krokmark »

Jag la om mitt framdäck för några dagar sedan och såg då att hjulet är lite ovalt, hoppar lite runt 40-70 km/h, precis som beskrivet.
Knackade lätt på ekrarna med en mejsel och tycker att några ekrar låter lite domare och skorrar så de behöver förmodligen spännas.

Går det få hjulet runt igen genom att försiktigt spänna ekrarna?
Såg någon film där man spännde ekrarna, då skulle man spänna var fjärde eker, nästa varv så tog man var fjärde igen men då en eker längre fram och på så vis spände man alla på 4 varv.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av Vagabond »

I teorin är det enkelt men efter att ha meckat med vanliga trampcyklar, som är förhållandevis simpla, i många år så skulle jag inte ge mig på att justera ekrar själv på en mc.
Går du vilse på vad du spänt och inte spänt så kan hjulet bli som en 8.
Men det är jag det......... :?
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Egen däck-krängning

Inlägg av hogge »

Hade samma obalans på min transalp. Lämna in framhjulet till ett proffs på ekerhjul. Kosta 800:- och blev jättebra sen. Värt varenda krona. Skulle inte heller ge mig på det själv.
Hogge
Skriv svar