Signalhorn
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6172
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Signalhorn
Fortsätter och kör på "low-budget"-stuket. Är mycket nöjd med ljudet från dessa två snäckhorn, som bara kostade 149 riksdaler och lite svett och lite extra ont i handlederna efter monteringen.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... orn-43190/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om jag dessutom lär mig efter-hanteringen av filmat material, så ska jag publicera lite bild o ljud från "garagetjänsten".
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... orn-43190/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om jag dessutom lär mig efter-hanteringen av filmat material, så ska jag publicera lite bild o ljud från "garagetjänsten".
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Signalhorn
Då blev Stebel-tutan monterad i dag.
Så här såg det ut före (tvätta hoj e inge kul ):
Nya tutan fick inte riktigt plats där, men jag hittade en bit galvat bandjärn som har varit till något helt annat, sån't där som hamnar i bra-att-ha-lådan. Borrade och bankade lite på det, så blev det så här:
Lite mer från sidan:
Satte som synes relät ovanpå den tillbankade kroken.
Men, fy sjalingen, på de här nya knarrarna är det INTE kul att dra el Tursamt nog hade jag redan tändningsstyrd el framme vid styret, så jag kunde haka på där Sidokåporna fram är inte heller någon lek att ta väck/sätta tillbaka
Så här blev resultatet i alla fall:
[youtube]j1wF913nlU8[/youtube]
@ Fibern, vi får väl tävla lite i tuta på midsommardagen
Så här såg det ut före (tvätta hoj e inge kul ):
Nya tutan fick inte riktigt plats där, men jag hittade en bit galvat bandjärn som har varit till något helt annat, sån't där som hamnar i bra-att-ha-lådan. Borrade och bankade lite på det, så blev det så här:
Lite mer från sidan:
Satte som synes relät ovanpå den tillbankade kroken.
Men, fy sjalingen, på de här nya knarrarna är det INTE kul att dra el Tursamt nog hade jag redan tändningsstyrd el framme vid styret, så jag kunde haka på där Sidokåporna fram är inte heller någon lek att ta väck/sätta tillbaka
Så här blev resultatet i alla fall:
[youtube]j1wF913nlU8[/youtube]
@ Fibern, vi får väl tävla lite i tuta på midsommardagen
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Signalhorn
Det blir att ha hörselproppar och hålla rejält avstånd om ni ska testa tutorna på midsommardagen.
Nisse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6172
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Signalhorn
@Stefan. Det blir bra det här. Då ska vi jämföra signal och bestämma vem som fått mest dB/krona.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Signalhorn
Njaa... dB/Krona... Då borde nog originaltutan vinna ändå, nåra dB är det ju alltid, och kostnaden utöver hojen är ju 0:-
Den som har mest decibel när han dör vinner
Den som har mest decibel när han dör vinner
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Signalhorn
Å nog fick jag ju bra användning av den redan
Fick lov att ta mig in till sta'n idag (tacknämligt nog mitt på dagen, i dessa buss-strejks-tider). Mellan Järva Krog och Haga Norra är det så klart en snubbe i en skåpbil med en telefon i örat som börjar ta sig en fil åt vänster, självklart utan blinkers (den tassen är ju upptagen med luren ).
Ett kraftigt TUT, och jämrans, så snabbt han kom på bättre tankar, trodde nog han hade missat något väsentligt större bredvid sig
Fick lov att ta mig in till sta'n idag (tacknämligt nog mitt på dagen, i dessa buss-strejks-tider). Mellan Järva Krog och Haga Norra är det så klart en snubbe i en skåpbil med en telefon i örat som börjar ta sig en fil åt vänster, självklart utan blinkers (den tassen är ju upptagen med luren ).
Ett kraftigt TUT, och jämrans, så snabbt han kom på bättre tankar, trodde nog han hade missat något väsentligt större bredvid sig
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6172
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Signalhorn
Där ser man!
Så ska det låta. Tuuut!
Så ska det låta. Tuuut!
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Signalhorn
Hahaha....
Så skall det låta.
//Flemming svarat via IPhone
Så skall det låta.
//Flemming svarat via IPhone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Signalhorn
Nu har jag äntligen fått dit mitt kompressorhorn.
Min placering blev på vänstersidan om motorn, där sitter den dessutom lite skyddat.
Fick göra ett fäste från skyddsbågen ner till motorskyddet, sitter med gummiklammer för att dämpa vibrationer.
Matning från batteriet via säkring och manöverström till reläet togs från befintliga anslutningar till signalhornet
Min placering blev på vänstersidan om motorn, där sitter den dessutom lite skyddat.
Fick göra ett fäste från skyddsbågen ner till motorskyddet, sitter med gummiklammer för att dämpa vibrationer.
Matning från batteriet via säkring och manöverström till reläet togs från befintliga anslutningar till signalhornet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Signalhorn
Bilarna lär ju inte flytta på sig för det därSkye skrev:Så här lät mitt
Hoppas reklamationen går smärtfritt i varje fall.
Re: Signalhorn
Undrar om det inte behöver en stadig scotch och en fishermans friend
Spänningsfall? Annars bör det ju bara vara att reklamera
Spänningsfall? Annars bör det ju bara vara att reklamera
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Signalhorn
Låter som mitt innan jag kopplade rätt.
//Flemming svarat via IPhone
//Flemming svarat via IPhone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Signalhorn
Ja, då ligger väl byte/reklamation nära till hands...
Best of luck, man
Best of luck, man
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Signalhorn
Vad är det för horn? Är det ett Stebel?
Jag gjorde i alla fall så att jag använde de befintliga trådarna till gamla tutan för att dra reläet. Sedan kopplade jag på mig på en kabel jag redan hade framme vid styret. Men, iden är ju att mata på direkt från batteriet, över en säkring, fram till den ena av de slutande kontakterna på reläet. Den andra kontakten direkt till tutan. Sedan tutans minus till jord. I den kretsen bör du ju då ha lite grövre kabel. Jag kör 0,75 kvmm RKK från batteri till relä, eftersom jag råkade ha sådan hemma. Till jord kostade jag sedan på en bit 1,5 kvmm FK, men det är så klart överkurs, eftersom jag tog jord i bygeln jag fäste tutan med
Idén är i alla fall. använd gamla tutans sladdar för att dra reläet, men mata ström via reläets kontakte till tutam med lite grövre dimension, från batteri till jord.
Som den här bilden http://berup.com/berup%202g.html, där kablarna från Batteri, via reläets konatkter 30 och 87, till tutans + och - och vidare till jord på lämpligt ställe nära tutan, är av grövre dimension.
Jag gjorde i alla fall så att jag använde de befintliga trådarna till gamla tutan för att dra reläet. Sedan kopplade jag på mig på en kabel jag redan hade framme vid styret. Men, iden är ju att mata på direkt från batteriet, över en säkring, fram till den ena av de slutande kontakterna på reläet. Den andra kontakten direkt till tutan. Sedan tutans minus till jord. I den kretsen bör du ju då ha lite grövre kabel. Jag kör 0,75 kvmm RKK från batteri till relä, eftersom jag råkade ha sådan hemma. Till jord kostade jag sedan på en bit 1,5 kvmm FK, men det är så klart överkurs, eftersom jag tog jord i bygeln jag fäste tutan med
Idén är i alla fall. använd gamla tutans sladdar för att dra reläet, men mata ström via reläets kontakte till tutam med lite grövre dimension, från batteri till jord.
Som den här bilden http://berup.com/berup%202g.html, där kablarna från Batteri, via reläets konatkter 30 och 87, till tutans + och - och vidare till jord på lämpligt ställe nära tutan, är av grövre dimension.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Signalhorn
Sannolikt inte (ej testat), den nya vill nog gärna ha lite mer ström än den gamla.
Lätt sätt att testa, koppla ett par kraftigare (>1,5 kvmm) sladdar direkt från batteriet till tutan, låter det bättre då, är vi på rätt spår. Om samma hesa försök, reklamera.
Lätt sätt att testa, koppla ett par kraftigare (>1,5 kvmm) sladdar direkt från batteriet till tutan, låter det bättre då, är vi på rätt spår. Om samma hesa försök, reklamera.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Signalhorn
En tanke som slog mig när jag höll på... Om du nu inte har ström fram förut, försök hitta en bra plats framtill, nära styret (kanske under all plast) och fästa en liten "elcentral" där, Trots allt, det är ju ofta där man har förbrukarna, GPS, cigguttag, värmehandtag m.m. En skaplig kabel dit fram, och någon form av säkringsdosa där. Sedan kan man ju peta dit ett lite kralligare relä där, för att få en punkt med direktmatning och en annan som har ström via tändningen.
Jag gjorde ungefär så, men blev tvungen att lägga det under sadeln, efterom min är betydligt "naknare" i framänden. På så sätt slipper man lyfta tank och hitta framföringsvägar flera gånger, och att ha en drös kabelskor på batteripolerna (=problem senare ).
Bara en tanke...
Så "hörs" vi i Härjedalen senare
Jag gjorde ungefär så, men blev tvungen att lägga det under sadeln, efterom min är betydligt "naknare" i framänden. På så sätt slipper man lyfta tank och hitta framföringsvägar flera gånger, och att ha en drös kabelskor på batteripolerna (=problem senare ).
Bara en tanke...
Så "hörs" vi i Härjedalen senare
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Signalhorn
Se där ja... Det var allt som en påse fishermans friend för den
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6172
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Signalhorn
Så ska det låta. Med Skye som programledare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Signalhorn
Nu har även jag beställt en Stebel
ta den bilist som inte flyttar på sig
ta den bilist som inte flyttar på sig
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/