Extraljus/dimljus

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Ivar »

@EkeröMicke
Kolla lite på denna länk
http://www.xenonkungen.com/se/arbetslju ... etslampor/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stefans förslag är perfecta som DRL lampor på ca.500 lumen pr.lampa
Här finns smålampor på över 7000 lumen stk.
Tror det borde räcka som extraljus :shock: *visslar*
Här finns mycket godis :D
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Jokern »

Jag har ju satt på dessa från Biltema : http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033548/" onclick="window.open(this.href);return false;
Frågan är bara hur du vill dom skall vara..??
Är det för att synas i trafiken eller är det för att "ersätta" helljus??
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Ivar »

@Jokern
Som jag forstod det vill han ha båda.
2stk.DRL pluss 2stk. starkare som skall kopplas på helljuset
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Vagabond »

Jag har biltemas variant som DDL och motsvarande LUXTAR PLUTO från Xenonkungen som komplement till helljuset. Funkar för mig.
Vad gäller att få DDL-erna i backspegeln så går det att vinkla ner dem så att de inte bländar framförvarande utan att de för den sakens skull förlorar sin funktion.
Kan lägga upp en bild på mitt montage som inspiration om du vill.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av EkeröMicke »

@ Vagabond Ja, lägg gärna upp en inspirationsbild :)
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av EkeröMicke »

@Jokern, Ivar m.fl Ja, jag tänkte köra på dubbel uppsättning, Ett par DRL typ de från Biltema och sedan en kraftigare uppsättning kopplat till helljuset och det fanns ju en hel del godis på era länkar.

Frågan som då uppstår är: Hur mycket/hur många watt vågar jag belasta hojen med. DRLerna drar 2x5 watt och extraljusen kanske upp mot 15 watt styck, funkar det?
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Ivar »

@EkeröMicke
Det funkar nog alldeles utmärkt.
Du kan nog ha mer änn 15w på extraljusen då du inte använder dom hela tiden.
Kopplas vel ihop med helljusen som jag har forstått?
I så fall blir nog inte det noe problem.
Max 10w stk. på DRL och jag tror inte 60w stk. ställer till det med extraljusen då dom inte används hela tiden.
Let's be careful out there
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av EkeröMicke »

Tack Ivar, det ökar ju möjligheterna ganska väsentligt! !
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av EkeröMicke »

Då tror jag att jag har bestämt mig :)

Det får bli 2 st Biltemas mini 5W o 498 lm som DRL http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033548/" onclick="window.open(this.href);return false;
och sedan 2 st LUXTAR Pluto 10W o 720 (900) lm http://www.xenonkungen.com/se/arbetslju ... -spot.html" onclick="window.open(this.href);return false; som extraljus tillsammans med helljuset.

Om jag fortfarande tycker att det behövs mer ljus så tänkte jag försöka fästa denna under lampkåpan http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/a ... 800lm.html" onclick="window.open(this.href);return false; men då kommer jag upp i totalt 50W och det kanske blir för mycket?
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Ivar »

@EkeröMicke
Säkert att du inte vill ha någon kraftigare till extraljusen när du endå är på g?
20w borde ge ca.2000 lumen och jag tror det gör stor skillnad.
Du kommer bara andvända dom tillsammans med helljus så då kan man lika bra ha någon kraftigare då dom iallafall inte används hela tiden.

Oavsätt vad du gör blir det stor skillnad och din länk visade pluto (spot) vilket är rätt val av dom två modellarna.
Let's be careful out there
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6167
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Fibern »

Hej Micke.
Om vi utgår 310W på 650:ans generator (finns två typer, 368 och 310w) så drar hojen på helljus ca 135 watt. Inklusive 60 watts handtagsvärmare, vilket kanske är att ta i. Då har jag inte brytt mig om blinkers och bromsljus.
Då har du runt 170w kvar att förbruka. Då bör resterande effekt på generatorn klara laddning även om du monterar 2x20 watts spots.
För du kör säkert trots allt mest på halvljus, under dagtid och även under mörkertid med tanke på trafikintensiteten där du bor, gissar jag.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av EkeröMicke »

@ Ivar o Fibern, Ok dåär det nog lika bra att försöka hitta ett par 20 Wattare istället men då måste jag nog gå ut i garaget och mäta lite för att se vad jag får plats med.

Vad tror ni är bäst angående placeringen, ska DRL:erna eller extraljusen sitta överst på kraschbågen?
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Laffe »

Jag hade satt DRL längst ner och då riktat dom en aning neråt, sen monterat extraljusen överst eftersom DRL då riskerar att blända minst.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6167
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Fibern »

Just precis som Ivaradero säger. DRL:arna nertill och med extraljusen placerade så högt som möjligt (ej över huvudstrålkastare) så får du en bättre ljusspridning framåt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6167
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Fibern »

Vill du ha mer lysa med, kolla denna.

http://www.bilupplysningen.se/viklight- ... jus/2056-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller denna
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ed-602183/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Ivar »

Även jag holler med @Ivardero angående plassering av ljusene.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Stefan »

Ja, föreslagen placering är nog lämpligast, och även mest använd.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av EkeröMicke »

Ok, angående placeringen var ni ju rörande överens så då var den saken klar :)

@ Fibern, Ja de lamporna skulle sitta riktigt fint men 2x45W eller 2x50W Känns som om det blir lite mycket eller...?

Har istället tittat på dessa där jag tror att jag får rätt mycket ljus per watt/cm/krona men kom gärna med synpunkter!


Då går vi också över till nästa steg, vad behöver jag mer? Tänker på kabel, ev säkringar o kanske något annat förutom kontakter naturligtvis.
Tänkte som sagt ha DRL:erna kopplade till halvljuset men med möjlighet att stänga av den med en kontakt och extraljusen likadant fast till helljuset.

Finns det några smidiga "klämkopplingar" att köpa för att fästa lamporna i bågen?
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6167
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av Fibern »

Min tanke med 50 watts extraljus var att ha endast ett. Med rätt mycket mer lumen får du en längre ljusbild än med två 20 watt. De ger dock en bredare stråle. Hur mycket det skiljer i längd vet jag inte däremot.

Använd inte de sk. "klämkopplingarna", liknande Malmbergs, som har ett par stift som ska skära in i isoleringen när man klämmer ihop. Dom är smidiga, men har en tendens att ge spänningsfall och dålig kontakt. En bil jag hade för bra länge sedan hade sådana kopplade till släpvagnsuttaget och där var det nära att den började brinna vid färd med min första husvagn, på grund av dålig kontakt. Då är vanliga "sockerbitar" betydligt bättre. Annars vanliga kabelskor för kabelskotång. https://www.globaltools.se/vrktj-555-4/ ... cgodF3QLjw" onclick="window.open(this.href);return false;

Du behöver relä till extraljus. Mina DRL har jag direktkopplade till parkeringsljuset utan relä, men med brytare så jag kan släcka dem.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Extraljus/dimljus

Inlägg av EkeröMicke »

@ Fibern, jag var nog lite otydlig där, jag tänkte på något liknande en slangklämma som kan fästas runt kraschbågen och som man samtidigt kan fästa belysningsarmaturen i.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
Skriv svar