Dax göra hojen, TA 650 -07, lite mer synlig för mina medtraffikanter. Ska montera på ledlampor. Allt mtrl inhandlas på BT som ser ut att ha det som behövs för detta projekt.
Ledlampa/ Arbetsbelysning
5 watt
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033548/
Kopplingssats med relä, brytare säkriingshållare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000033658/.
Klammer
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelc ... 000016460/
Tar ’styrström’ från pluskabel parkeringsljuset. Då missas inte att ha dom tända.
Strömbrytare på kabeln mellan stift 86 och p-ljuskabel. För att om behov kunna släcka lamporna.
Reläet
stift 30. Ström från batteri. Säkras med 4 amp. placerat nära batteriet.
stift 86. Styrström från ex p-ljus strömkabel (strömbrytare kopplas in här).
stift 87. Strömkabel till ledlampa. Lamporna jordas i stift 85, eller kanske ramen??
stift 85. - jord
Säkring 4 amp. Ska räcka gott och väl till för 2 x 5w lampa (förbrukar tot 0,83 A).
watt/volt = ampere
Var att placera reläet bäst/ enklast?
Har jag missat något.
Tacksam för input
TommyF
Extraljus/dimljus
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Extraljus/dimljus
Kör, så det ryker!
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 678
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Generellt skall relät sitta så nära förbrukare son möjligt detta för att minska spänningsfall och därmed sämre funktion. Detta kanske inte just extraljus led som brukar acceptera varierande spänning. Relät gör även att brytaren inte behöver belastas med ström och därmed inte brännas. Har man relä och drar fram grövre ledning så hjälper även det attspänningsfältet minskas.
jan-Olov
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Extraljus/dimljus
Jag monterar just nu nya led/DRL då de jag satte dit för ca 2 månader sedan, inte höll längre. Köpte BT:s såna här och kopplar på parkeringens plus, fast utan relä även denna gång.
Tycker inte det behövs till 4-5 W extra belastning, ovanpå parkeringens kanske 10-15 W.
Hade även så på Transalpens DRL som jag haft i 3 år.
Tycker inte det behövs till 4-5 W extra belastning, ovanpå parkeringens kanske 10-15 W.
Hade även så på Transalpens DRL som jag haft i 3 år.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Extraljus/dimljus
Anledning att jag lade till relä är att jag om framöver 'uppgraderar' till kraftigare (mera watt) belysning, så är den biten med relä klart.
Såg idag att de LED-lampor som jag köpte inte är E-godkända !! Vad kan detta resultera i vid årliga besiktningen, eller vid en flygande besitkning av länsman??
TommyF
Såg idag att de LED-lampor som jag köpte inte är E-godkända !! Vad kan detta resultera i vid årliga besiktningen, eller vid en flygande besitkning av länsman??
TommyF
Kör, så det ryker!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Extraljus/dimljus
@TommyF
Knappast någonting, såvida de inte bländar mötande. Och att inspektören/erna inte har en grinig dag.
Jag vågade inte välja de lyktor du valt, då jag inte vet ljusstrålen på dessa. Jag har just monterat mina, men får vänta till hösten och se hur ljusbilden ter sig.
Se bara till att inte vinkla dem för högt, så tror jag inte det blir klagomål.
Knappast någonting, såvida de inte bländar mötande. Och att inspektören/erna inte har en grinig dag.
Jag vågade inte välja de lyktor du valt, då jag inte vet ljusstrålen på dessa. Jag har just monterat mina, men får vänta till hösten och se hur ljusbilden ter sig.
Se bara till att inte vinkla dem för högt, så tror jag inte det blir klagomål.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Extraljus/dimljus
@Fibern
en anledning till jag valde denna är att den är lätt = låg vikt. Jämförde vikten mot de E-märkta som BT har. Vikten var stor skillnad.
Tror att om man inte har bra fästanordning så kanske de 'skakar' runt vi körning och då bländar mötande . . . tror jag
TommyF
en anledning till jag valde denna är att den är lätt = låg vikt. Jämförde vikten mot de E-märkta som BT har. Vikten var stor skillnad.
Tror att om man inte har bra fästanordning så kanske de 'skakar' runt vi körning och då bländar mötande . . . tror jag
TommyF
Kör, så det ryker!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Extraljus/dimljus
@TommyF
Ja det var samma anledning till att jag först valde likadana som jag hade på Transalpen. Men de höll inte, därför blev det de jag nu monterat.
Jag håller helt med dig om vikten av...lätta lyktor. Nu har jag robusta fästpunkter. De förra satt i kraschbågen och har tydligen vibrerat sönder. Inkråmet skramlade och en kabel hade lossnat. Det är nog vägbyggarna i Jakobsfors som rår för det.
Ja det var samma anledning till att jag först valde likadana som jag hade på Transalpen. Men de höll inte, därför blev det de jag nu monterat.
Jag håller helt med dig om vikten av...lätta lyktor. Nu har jag robusta fästpunkter. De förra satt i kraschbågen och har tydligen vibrerat sönder. Inkråmet skramlade och en kabel hade lossnat. Det är nog vägbyggarna i Jakobsfors som rår för det.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Extraljus/dimljus
Jag kan bara säga att när jag besiktade (med BT's 5-wattare) och rullade in med dem släckta, så kom de aldrig ens upp till diskussion. Det var som att han inte såg dem. Så jag antar att så länge du kan släcka dem, så är det helt en sak mellan dig och ev. polisman som bryr sig. Jag har haft mina sedan säsongsstart, och två gånger har jag blivit blinkad på, men jag tröck dem ändå lite neråt nu innan jag åkte söderut. Annars har ingen reagerat.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Extraljus/dimljus
Klart!
Efter lite stök o bök så är DRL-lamporna monterade OCH lyser. Bifogar bild.
Ljusbilden är bra samlad, tydligt (enligt test mot vägg) och ger mycket ljus. Bättre än jag trodde. Sätter man ljusbilden lågt (testat), så de nästan 'slickar' asfalten så är dessa en bra kombination tillsammans med halvljuset vid mörkerkörning. Ger mycket mer ljus än vad heljuset lyckas att ge.
U
[image] [/image]
TommyF
Efter lite stök o bök så är DRL-lamporna monterade OCH lyser. Bifogar bild.
Ljusbilden är bra samlad, tydligt (enligt test mot vägg) och ger mycket ljus. Bättre än jag trodde. Sätter man ljusbilden lågt (testat), så de nästan 'slickar' asfalten så är dessa en bra kombination tillsammans med halvljuset vid mörkerkörning. Ger mycket mer ljus än vad heljuset lyckas att ge.
U
[image] [/image]
TommyF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kör, så det ryker!
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Extraljus/dimljus
å när jag ändå var i farten så bytte jag ut gamla 12 volts uttaget mot ett med dubbla USB. Detta passar nog bättre för dagens elförbrukande utrustning.
TommyF
TommyF
Kör, så det ryker!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Extraljus/dimljus
Det blev fint det där, och synligt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
Ser bra ut det där @Tommy F! Jag har fö aldrig fått ett enda påpekande från vare sig länsman eller BP om mina 10W Som jag har sittandes på motorbågen. Dom skakar inte, och uppenbarligen bländar dom inte heller.
Bra jobbat Tommy
Bra jobbat Tommy
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Extraljus/dimljus
Härligt Tommy! Gött att synas och att vara nöjd.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen