gängstrul kedjeskydd

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

gängstrul kedjeskydd

Inlägg av rydde »

Skruven 17 vill inte ut och den snurrar bara. Antar att gängan i svingen är trasig. Hur få ut skruven? Kan ju fortsätta skruva och försöka kila in nått som "lyfter" den, det har inte fungerat hittills, men inte hållit på så länge iofs... :conf: Har nån annan haft nått liknande, hur har ni gjort? Borra upp till grövre storlek och sätta helicoil eller grövre skruv?
F__2400.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av rydde »

Skye skrev:Tyder på att gängorna är knas och lätt hänt i aluminium. Det kan ha skruvats snett nån gång och med det är några gängor ur fas.

Skulle försöka få ut skruven med att "lyfta" upp skallen så kanske någon gänga biter fast igen och du kan få upp skruven.
Är ju inte hela världen att borra upp och gänga om, svårt kanske att hitta en liknande skruv med större gänga som är falsad för att dra fast kedjeskyddet.
Jo, alu är ju alltid lite känsligt... Är det gängor genom godset? Så de inte svetsat fast en mutter på baksidan som släppt och snurrar... :conf: men det är väl osannolikt att det skulle gjort innuti svingens aluprofil :conf:

Ska prova lite mer att försöka få lyft uppåt och skruva mer och se om den kommer...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Sv: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av Skoogsnisse »

Är det inte en mutternit som sitter där. Typ Biltema 12-954 .De kan vara svåra om de är dåligt nitade. Om du får bort skruven får du dra i en skruv med några mellan skallen och niten och dra åt så du pressar fast niten. Om du inte bort den är det bara att borra
och montera en ny mutter.

Skickat från min MB526 via Tapatalk 2
Nisse
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av rydde »

Aha ja jag tyckte att det var en lite underlig känsla när jag försökte skruva ur den, ja då är det nånting som snurrar därunder... Får kolla efter jobbet lite mer.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av rydde »

Så, bort med kedjeskyddet och tog av svingen. Vill inte ha trasiga gängor i det man ska kunna ta av och rengöra osv...

Bild
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av V Saarela »

Varför kapade du kedjeskyddet rydde?!?
Normalt så tex borrar man bort skruven
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av Jokern »

Jag tror att rydde vill sätta på en sån här hugger istället :
[image=600]http://www.skidmarx.co.uk/img/p/40451-391-thickbox.jpg[/image]

Som kan köpas hos :
http://www.skidmarx.co.uk/product.php?id_product=40451" onclick="window.open(this.href);return false;

Det hade jag gjort om jag va rydde och ändå skulle köpa ny kedjeskydd, men klart, man kan oxå köra utan :naughty:
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av rydde »

Kan inte ha ett kedjeskydd som inte går att få bort så jag måste lämna till nån som kan borra ur skruven. Kanske var lite överilat att såga av men jag tänkte man sätter en plåtbit och nitar eller köper ett nytt. Visste inte om det skulle vara mkt ivägen så jag tog av skyddet :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av rydde »

Nu är min sving rengjord och lämnat till en som har lite grejjer för att borra ur skruven. Fick tipset att sätta lite fett på dessa skruvar som sitter i mutternitar så de inte ärgar med fukt och skräp innifrån svingen. Beställde ett beg kedjeskydd och en ny släpa... :roll:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av V Saarela »

Jo, du var för ivrig när du kapade :)

Alltså, det krävs väl inga specialverktyg för att få bort den, en vanlig borr. Kanske behöver då lite motstånd så att den inte snurrar, typ skruvmejsel. Finns ju också små slipstenar om man först vill ha bort skallen. Troligen lossnar den också från gängorna när den får lite värme och bearbetning-

....och sen vidare därifrån, Skogsnisse hade förslaggen med sitt inlägg.

Skye: ditt drev ser ut som den är vänd en gång?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av V Saarela »

Skye skrev:VS:
Näe. Har inte vänt drevet. Det har nog riktats och vridits om när kedjan blev spänd igen.
Var nog vinkeln på fotot som lurade mig. Kisar, stirrar in och lägger huvet på sniskan lite så ser jag att det ser ut som normalt för ett totalslut drev.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av rydde »

V Saarela skrev:Jo, du var för ivrig när du kapade :)
Alldeles totalt korrekt analys där! Haha nästa fråga? :D
V Saarela skrev:Alltså, det krävs väl inga specialverktyg för att få bort den, en vanlig borr. Kanske behöver då lite motstånd så att den inte snurrar, typ skruvmejsel. Finns ju också små slipstenar om man först vill ha bort skallen. Troligen lossnar den också från gängorna när den får lite värme och bearbetning-
Är väl lite för orolig i onödan då jag har försökt borra ur andra saker tidigare och det slutat med nåldynesyndrom med avbrutna borrspetsar. :) Nu är ju iofs inte detta nån djup borrning men sedan också för att få veta vad som är bäst (ny gänga i godset?, helicoil?, ny nit?)...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av Vagabond »

rydde skrev:Nu är ju iofs inte detta nån djup borrning men sedan också för att få veta vad som är bäst (ny gänga i godset?, helicoil?, ny nit?)...
Jag hade satt i en ny mutternit.
Att gänga direkt i godset tror jag inte funkar. Det är inte tillräcklig godstjocklek för att det ska hålla.
Av samma anledning lär inte helicoil funka heller. Skulle tro att den vobblar i hålet.
Är däremot bara hålet hyfsat oförstört (dvs inte större än det ska vara) så sitter mutterniten som en smäck.
Jag bytte ett par sådana på min förra hoj och det funkade klockrent. *thumb_up*

Ha skoj i garaget! *drinking_cheers*
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av rydde »

Jo ny mutternit lutar det mot. Undra förresten om Biltemas såna är nått att ha...

En sån här gång hade det varit intressant med en hammrande fast liten skruvdragare. Vet inte vad som finns i verktygsväg, men som en mutteravdragare man har till hjulbultarna på bilen men storlek mindre med mycket mindre moment som en skruvmejsel....hmm....då erinrar jag mig att den kanske skulle släppt...

Well well, fortsatta tag när jag får tillbaka min sving

*drinking_cheers*
Vagabond skrev:
rydde skrev:Nu är ju iofs inte detta nån djup borrning men sedan också för att få veta vad som är bäst (ny gänga i godset?, helicoil?, ny nit?)...
Jag hade satt i en ny mutternit.
Att gänga direkt i godset tror jag inte funkar. Det är inte tillräcklig godstjocklek för att det ska hålla.
Av samma anledning lär inte helicoil funka heller. Skulle tro att den vobblar i hålet.
Är däremot bara hålet hyfsat oförstört (dvs inte större än det ska vara) så sitter mutterniten som en smäck.
Jag bytte ett par sådana på min förra hoj och det funkade klockrent. *thumb_up*

Ha skoj i garaget! *drinking_cheers*
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av Stefan »

Den här kanske?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk ... V-P-17705/" onclick="window.open(this.href);return false;
En liten trevlig arbetskamrat när jag byggde altan i somras *thumb_up*

F.ö. håller jag med Vagabond, någon typ av mutternit eller värre (genomgående skruv och rörbit inuti t.ex.). Säger jag utan att ha sett svingen på en Vara förr, men det ser ut att vara rätt lite gods att få fäste i. Inga stora belastningar, men sannolikt en hel del vibrationer :shock:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av rydde »

Ja, den kanske...

Ja, svingen kändes lätt tyckte jag. Kan tänka mig att den är lättare än iaf 650 transalp...
Stefan skrev:Den här kanske?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk ... V-P-17705/" onclick="window.open(this.href);return false;
En liten trevlig arbetskamrat när jag byggde altan i somras *thumb_up*

F.ö. håller jag med Vagabond, någon typ av mutternit eller värre (genomgående skruv och rörbit inuti t.ex.). Säger jag utan att ha sett svingen på en Vara förr, men det ser ut att vara rätt lite gods att få fäste i. Inga stora belastningar, men sannolikt en hel del vibrationer :shock:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av Nysse »

Gammal tråd men... jag har ett likadant problem som Rydde.

@Rydde Hur löste du detta?
Serendipity
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: gängstrul kedjeskydd

Inlägg av rydde »

Nysse skrev:Gammal tråd men... jag har ett likadant problem som Rydde.

@Rydde Hur löste du detta?
Sorry Nysse har inte sett att du frågat detta. Det var ju ett tag sedan men jag gjorde det inte. Det måste varit min hovmekaniker (som jag utnyttjar när saker "går söderut") som monterade ny mutternit efter att ha borrat ur den gamla. Fick tillbaka svingen och den gamla muttern ligger kvar inne i den Finns ingenstans att hälla ut den om man inte vill borra hål så den fick vara kvar som ett minne. :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar