Hastighetsmätare

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Hastighetsmätare

Inlägg av Trelle61 »

Jag har en Kawasaki Er5 som jag har och pendlar lite med,historien om den är att den är en båge som jag kom över billigt efter det att förra ägaren vurpat och en sak som jag var tvungen att fixa var nya instrument. Hittade en billig modell på , bra nog för att klara besiktning, hastigheten mäts av magneter som sitter hålen på hållaren till bromsskivan och sen sitter där en givare som känner av magneterna. I höstas la tripp och hastighetsmätare av och nu är det dax för besiktning och jag håller på att felsöka men hittar inget. Kollat kabel mellan mätare och givare och den ser hel ut, hittade lite fukt både i mätare och i strålkastarhuset där alla kabel kopplingar ligger, sprayat med el spray på båda ställena men inget liv i mätaren, ide någon? Bifogar bil på mätaren.
Givare.jpg
Hastighetsmätare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hastighetsmätare

Inlägg av Stefan »

Kolla så du verkligen har spänning till mätaren. T.ex. på mätarens kontakter. Elspray hjälper inte mot allt, t.ex. vibrationer. Avstånd givare-magneter?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Hastighetsmätare

Inlägg av Daniel »

Ojoj...
Sådana fel kan ju vara lite jobbiga...

När du säger att det är fukt inblandat i förmodat elfel tänker jag att först behöver du se till att få det torrt. Sedan leta om det ser ut att ha erjat någonstans. Elspray kanske kan funka, men felet lär komma tillbaka, så hellre ta en voltmeter och felsöka. Kan ju vara en skruv lös i en ”sockerbit” eller vadsomhelst... Systematiskt då igenom hela kretsen för att hitta ev glapp, brott eller erj. När det kommer till erj kan det ju SE ut som om du har kontakt men att det ändå inte går fram ström i skarven.
Stefans tanke om att kolla avstånd magnet givare är ju klockren.
Jag förmodar att du har viss funktion, så jag utesluter säkring.
Finns det någon jord? Om kretsen är jordad i lamphuset skulle jag titta extra på att det verkligen är jord hela vägen...

Lycka till!!!
Skriv svar