efter att ha bytt kedja tänkte jag skruva på bakhjulet igen. tog i och sen satt allt fast. hjulet gick inte att rubba.
problemet är att bromsskivan trycks emot bromsoket och jag vet inte varför det blir så. jag kanske har tappat brickan (spacer) eller är det något annat jag gör fel?
i vilket fall så får jag inte bromsskivan att hamna i mitten av oket när jag drar fast hjulet.
hur mycket ska jag dra innan jag justerar kedjespänningen?
Får inte fast bakhjulet
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Som du säger, det låter som om du glömt distanshylsan 5 på bilden.
För du har väl inte råkat få båda bromsbeläggen på samma sida om skivan?
Jag brukar bara dra axelmuttern lite så hjulet inte sitter löst när jag justerar kedjan.
För du har väl inte råkat få båda bromsbeläggen på samma sida om skivan?
Jag brukar bara dra axelmuttern lite så hjulet inte sitter löst när jag justerar kedjan.
Senast redigerad av Tramsvalp den sön 20 sep 2009, 03:15, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Och bromsokshållarens spår passar in i svingarmens skena?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Antar att du använder U-nyckel för att inget annat får plats? Frukta ej, Tramsvalps Bakhjulsakut är alltid redo:joeng38 skrev:Och jag får inte bort 19 och 20 när jag skall byta drev. Törs man elda på muttrarna för att få dem att lossna? Är de nylockmuttrar? Får köpa nya muttrar då.
Dra loss hela drevnavet från hjulnavet, bara att dra och vicka rätt ut.
Därefter sätt drevnavet i svingen med hjulaxeln och häng på kedjan och lägg i ettan.
Nu sitter drevet fast i ett bekvämt läge och du kommer åt muttrarna med hylsa eller ringnyckel
Muttrarna dras med 45 Nm, insexnyckeln är bara för mothåll.
Tror inte det finns några nylockmuttrar alls på hojen.
Ett tips - byt ut de dubbla kedjesträckarmuttrarna mot enkla nylockmuttrar.
Det blir lättare att justera kedjan och du slipper tappa svingens ändpluggar när originalmuttrarna vibrerar loss (inte helt ovanligt, tycks det).
M8 nylockmuttrar är ofta 13 mm, men det går att använda verktygsväskans 14, de dras ju aldrig hårt.
Senast redigerad av Tramsvalp den mån 21 sep 2009, 12:22, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Fick inte heller bort 19 och 20. Jag gjorde då som man inte får göra, behöll det gamla drevet. (Hade inte läst Tramsvalps tips då). Jämförde dock med det nya drevet och kunde konstatera att jag egentligen inte såg att bakdrevet var slitet alls. Så jag antar att det inte spelar så väldigt stor roll. Kedjan var huvudproblemet och det är löst.