Glapp kring bakre dämparen

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Glapp kring bakre dämparen

Inlägg av V Saarela »

rydde skrev:Uffe och Saarela: Tack för att ni vill hjälpa! Min XL650V4 är t.o.m uttagen 06 (trots att det är en 04:a) så det är kvar på 5-års garantin här också. Jag tar och svänger förbi min lokala handlare åt veckan så ser vi hur de ställer sig till det hela. Låter ju bra om det är ett känt fel som kan åtgärdas på garantin. Har som sagt känt runt på diverse hojjar nu och alla andra är STUM i baklänkaget. Min har ett tydligt glapp, grrr.

Bifogar lite bilder jag har tagit på mitt länkage för allas intresse.

I samband med att jag tittade på länkaget så ser jag även att själva nedre länkbiten har rätt dålig passning mot den större länkbiten. Se på bild 3 att jag får in nästan en guldtia helt mellan. Nåja, det är väl mindre viktigt, bara det inte glappar i själva svingrörelsen.
03-passning_länkage.jpg
Eftersom det nu sitter enligt skissen nån slags dammtätning?(nr21) i länkaget så verkar det ju knappas att den nötts upp så man får en guldtia emellan. Ska nog vara så....?

Som Ulf nämnder, så är dom tre sista åren endast för motor, vxl samt elektronik. Det står så utförligt även i garanti-serviceboken.
Detta handlar enbart om en godwillreklamation och dom kan väl neka om dom så vill. Tror att med attityden "grrr" blir man inte hjälpt :)

Jag tror dessutom att Honda är den enda märket som inte har kravet på årsservice på sina hojar(än så länge iallafall), utan kikar blint på att den är servad enligt milen i boken.
För att dom ska kika på detta ens, så förutsätter det en ifylld servicebok. Alltså, en servicebok med 100- och 600 milaservicarna stämplade.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Glapp kring bakre dämparen

Inlägg av rydde »

Jo, man får väl hoppas att man får nått gehör. Låter ju iaf sjyst att dom har erkänt felet förr och att goodwill trots allt förekommer. Min har full servicebok (100 + 600).
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Glapp kring bakre dämparen

Inlägg av rydde »

Skriver in lite prolog här ifall nån fler undrar om detta i framtiden:

Jag fick ingen hjälp av Honda centralt, garantin hade ju gått ut och dessutom var detta inget känt typfel. Tackar min lokala hojhandlare iaf för att man agerade lyhört och hjälpte till med att kontakta Honda.

Kunde inte riktigt släppa det här dock så jag beställde lager och "dust seals" till svingen, länkagen och dämparen (Honda original) från http://www.davidsilverspares.co.uk (kollade först på http://zsf-motorrad.de för att finna part nummer). Kalaset gick på ca 2000 kr med frakt och moms. Lite svidigt för en lite skitgrej, men samtidigt blir man ju lite nervös när det ryktas om att Honda missat att fylla i fett och såna grejjer. David silver spares var klart billigare än den tyska sidan och grejjerna kom efter 4 arbetsdagar.

Nu har jag tidigare i veckan varit över till en kompis som har tillgång till hydraulpress och med hjälp av den har vi pressat ur alla gamla lager och försiktigt pressat i nya.

Av de lager vi tog bort kunde man känna att ett av kullagrena på högra sidan i svingen, det inre av dom, hade börjat kärva lite. Detta torde inte ha med mitt upplevda glapp att göra men var ju bra att byta när man lika hade ner det hela.

I övrigt är det svårt säga om något av lagrena skulle ha varit trasiga. Alla hade då fett kvar i sig. Nu återstår det att montera på plats svingen och bakhjulet så man får känna om det är nå mindre glapp. Sen är det bara tuta och köra i vilket fall :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Glapp kring bakre dämparen

Inlägg av rydde »

Jahapp, nu är alltihop monterat igen efter att jag bytt alla lager i sving och stötdämparfästen...och det är fortfarande ett glapp! Kan inte annat tro än att det kan vara så med 650in och var glappet kommer ifrån vete fan, men kanske ett minimalt glapp mellan nån hylsa och lager(?)...vem vet...

Nåväl, nu är iaf svingdetaljerna servade, känns bra att veta och nu får det duga som det är. Ett svinglager hade ju börjat gå lite trögt och lite ytrost på axeln är smärglad bort och axeln infettad på nytt. Bra att få det fixar om inte annat... Nu vill jag ha vår och smältväder tack. Kan man kanske börja dansa regndansen eller kommer det som snö då? :lol:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar