Bakbromsokets låspinne

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Bakbromsokets låspinne

Inlägg av Tramsvalp »

Det kan vara idé att i god tid kolla om du kan få loss bakbromsokets låspinne som håller beläggen på plats, även på en ny hoj. När det var dags för första beläggbytet på min hoj så satt den som berget, dragen på fabrik.

Innanför spårmejselpluggen finns ett insexhål. Hålet sitter i en M10(?)-skruv, så godset är tunt pga gängorna, och jag misstänker att gängorna vidgades och kilades fast än värre under mina ansträngningar, trots 5-56. Insexhålet blev iaf större...
Jag försökte även med en liten rörtång från beläggsidan, men det var lönlöst, och pinnen gick av.

Slutet blev att jag borrade ett 6mm hål genom skruven, därefter en försänkning lagom för en M6 insexskalle, och satte dit en M6 insexskruv som ny låspinne. Hålls på plats med en nylockmutter+Loctite på den utstickande änden. Funkar bra och har gått genom besiktning.
Kanske försöker jag nån gång att rensa bort skruvresterna.
Kanske hade det hjälpt med en längre 5-56-behandling INNAN jag började, men efter min misstänkta skruvvidgning hjälpte det inte.

Jag föreslår att ni lossar ytterpluggen och känner efter lite lätt. Verkar den sitta så fyll upp med 5-56, och gärna gängtejp på pluggen så det stannar kvar.
Om pinnen sedan inte släpper någorlunda lätt efter några dar, så försök med (rör)tång mellan beläggen INNAN ni tar i hårt med insexnyckeln och vidgar gängan. Hellre en misshandlad och lös pinne än en snygg och fastlåst... Ta bort bakhjulet eller oket så blir det mera plats för tången.

Pluggen ska dras med 3 Nm, dvs väldigt lätt. Momentet för beläggpinnen står faktiskt inte i originalmanualen, ska kolla i Haynes.

Detta gäller kanske även framok, åtminstone för dem som inte byter belägg så ofta. Det är ju en enkel grej att kolla, även om min beskrivning blev lång. :wink:
Hur det ser ut på TA700 och Varadero vet jag inte.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

Allt för ofta dras många bultar med för hårt moment och det gör tyvärr ganska mycket skada. en momentnyckel är en väldigt bra investering!
Transalp -01
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

MarAtt skrev:Allt för ofta dras många bultar med för hårt moment och det gör tyvärr ganska mycket skada. en momentnyckel är en väldigt bra investering!
Sant, momentnyckel rekommenderas. Den här var dock som sagt dragen på fabriken, men det betyder förstås inte att den var dragen rätt.
Hmm, men på första servicen kollas väl skruvar, och då kan ju nån klant dragit åt den...

Det kan också ha varit oxidering, därav mitt 5-56-förslag, jag glömde visst att skriva det.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

På min 92:a satt den som berget! Fick ta till mini brännaren och värma duktigt o knacka lite sen släppte den fint! Värme är bra när bultar o dyl sitter fast. Men man bör ju inte göra det på ställen som man vill ha finish på :wink: Dock så klarade sig färgen osv på mitt ok.
Skriv svar