Lossa muttern till lamellerna..Hur?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Lossa muttern till lamellerna..Hur?

Inlägg av Ekman »

Hej. Tänkte jag skulle byta lamellerna på min Transalp 600 92:a idag men gick bet på att lossa muttern som håller locket till lamellerna. Jag är van vid att det räcker att lossa skruvarna med fjädrarna på andra hojar jag haft (mest cross enduro hojar) så får man loss locket. På Transan måste man ju även lossa centrum muttern. Går det bara med mutter knackare som jag ej har tillgång till i garaget? Saknar el där.. går det på annat vis tex med nån hållare som man kan hålla fast så det inte snurrar när man ska lossa muttern? Mvh Matte
Användarens profilbild
Storfiskarn
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 07:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -94 SÅLD
Ort: Hyltebruk

Inlägg av Storfiskarn »

Är motorn kvar i ramen? I så fall borde det räcka att lägga i en växel och hålla bakbroms. Inbillar jag mig. :?
Smärtgränsen? Den skiter jag i! /Thomas Wassberg
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Har provat det men räcker tydligen inte. Fjädrar liksom till.. Men såg nu på nätet att enligt haynes bok att man kunde ta ett gammalt framdrev o skruva dit två metall stag och sedan använda det som mot håll. Får testa det då. Och ja motorn är i ramen :wink:
Användarens profilbild
Storfiskarn
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 07:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -94 SÅLD
Ort: Hyltebruk

Inlägg av Storfiskarn »

Okej, lycka till och ha så kul! :)
Smärtgränsen? Den skiter jag i! /Thomas Wassberg
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Med växel och broms så ska du använda femman, så fjädrar det minst.

Prova att slå med en hammare ed på nyckeln medan du drar (åt samma håll förstås...)

Jag har både lossat och dragit åt såna muttrar genom att kila fast en träbit eller hoprullad trasa mellan primär- och sekundärdreven (vevaxeldrev och kopplingskorg). Ju tjockare desto mindre påfrestning på grejerna. Men det är jag det, andra får använda sitt omdöme. :)

Muttern ska dras med 128 Nm.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Tack för tipsen boys :wink: Jag tror jag testar att göra ett verktyg av ett gammalt fram drev först enligt haynes. Lätt att göra och då borde det bli stumt. Får testa o se.
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Re: Lossa muttern till lamellerna..Hur?

Inlägg av Ekman »

Nu äntligen har jag lossat muttern. Jag väntade med det för att få köra tills säsongen var i slutskedet. Men fy vad den satt hårt! Hjälpte inte med verktyget enligt haynes som låser framdrevet.. Jag fick ta till en huggmejsel o dundra på. Då släppte den:D Så nu har jag beställt ny mutter också sen är det bara montera dit det igen med nya lameller. Längtar till våren redan... Men får åka på andra hojen under vintern. Men kommer sakna äventyren på min Transa 8) Ska även byta till progressiva fjädrar i gaffeln under vintern.
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Re: Lossa muttern till lamellerna..Hur?

Inlägg av Ekman »

Nu är Transan back on track igen med nya lameller! Nytt driv paket också. Och förstås ny olja o filter. Nu återstår bara att serva fram gaffeln med olja o nya progressiva fjädrar 8)
Skriv svar