Gas reglaget går inte tillbaka.

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
KentÅ
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 01 apr 2020, 19:27
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 650V -00
Ort: Borås

Gas reglaget går inte tillbaka.

Inlägg av KentÅ »

Hej, har ett problem som har uppstått efter den har stått still i några veckor. Gas reglaget går inte tillbaka till startläget. Den stannar kvar och blir då "Farthållare" =) men sakta släpps efter på grund av vibrationerna. Jag har felsök och kommit fram till att vajrarna löper fritt och att felet ligger i själva gas reglaget. Har snokat mig fram till att på styret ska det finnas en instansad punkt som tydligen skall passas in. Men att jag har missat den har ju i så fall skett efter jag har haft isär gas reglaget. Att själva handtags gummit är för långt in, har jag också testat. Hjälper inte. Det jag kan komma fram till nu är att det är för lite smörjmedel där vajrarna löper och att den vita styr plast detaljen sitter fel. Nästa gång jag attackerar detta lilla problem ska jag testa och lossa vajrarna och montera ihop utan vajrar för att se om gas reglaget löper fritt och bra. Finns det andra förslag på vad jag kan göra? Ta hand om er och håll avstånd i trafiken och till varandra =)
:röd:
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Gas reglaget går inte tillbaka.

Inlägg av Daniel »

Jag förstod nog inte....

Har felet uppstått efter att du gjort något, eller efter att hojjen bara stått?

Om det är av att den bara stått still är det väl något som kärvar...? Om du gör rent, hittar lämpligt smörjmedel och joxar med gasen borde det väl släppa såsmåningom.
Men det är ju klart - det är ju viktigt att allt är monterat på rätt sätt (om det nu inte råkar vara så).

Lycka till!!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Gas reglaget går inte tillbaka.

Inlägg av Fibern »

Står något som kanske är relevant, i Haynes; "aligning the mating surfaces with the punch mark" vilket med Google translate blir i stil med,
"anpassa parningsytorna med stansmärket" och en bild på ett stansmärke på styret innan handtaget förts ihop med fästet för bl.a. startknappen. (vet inte hur detta går att tyda) Tror det har samband med hur långt man trär in gasrullen.
Jag vet dock att jag hade samma (liknande) problem på min Transalp för några år sen. Efter en löstagning och återmontering av gasrullen fick jag "farthållare" som visserligen släppte långsamt eller vid gupp och stötar från vägen. Det gick dock över självmant efter någon vecka, så orsaken vet jag inte. Honda är väl "själ-repande" kanske. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Gas reglaget går inte tillbaka.

Inlägg av Skoogsnisse »

Jag hade samma problem med min Transalp.
Men sen kom jag underfund med att om man drog de två jämt så att springan mellan de två halvorna blev lika stor på båda sidorna.
Och ändarna på halvorna var jämna.
Då fick jag det att fungera.
Nisse
KentÅ
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 01 apr 2020, 19:27
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 650V -00
Ort: Borås

Re: Gas reglaget går inte tillbaka.

Inlägg av KentÅ »

Problemet uppstod innan jag började pilla med det och blev inte bättre efter jag tog isär gasreglage =) förutom att jag Kom fram till att det inte är fel på vajrarna. Men ska testa tipsen jag har läst. Tack för det!
:röd:
KentÅ
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 01 apr 2020, 19:27
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 650V -00
Ort: Borås

Re: Gas reglaget går inte tillbaka.

Inlägg av KentÅ »

Nu har jag löst problemet! Efter tipsen här i detta forum och en del letande på Youtube. Tog jag isär gasreglaget igen och börja fundera på vad det är som gör att det fastnar och inte går tillbaka. Börja med att göra rent och slipa rent styrändan och tog kullaget fett och testade att allt gick bra, check! Monterade i hop gasreglaget utan att använda bultarna och höll ihop med handen och märkte att det gick trögt att röra på gasreglaget när jag tryckte hårt men lätt när jag släppte trycket. Det sitter en vit plaststyrningsdetalj i reglaget som trycks ihop för hårt och gör så att vajrarna inte löper fritt. Tog och drog ihop bultarna lätt. med då är ju reglaget för löst och glider fram och tillbaka. Drog då den bulten som sitter längst bort i färdriktningen samt innan dess passade in den stansade pricken i styret ( jag antar att pricken är till för att reglaget skall ha rätt distans och inte hamna för långt in på styret?)
Detta gjorde så att trycket på den vita plaststyrningsdetaljen i handtaget inte blev så hårt så att den påverkar gasreglaget och reglaget är fast i sin position och funkar som den ska. Och givetvis var jag tvungen att kontrollera detta genom att ta mig en fin tur med hojen.
:röd:
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Gas reglaget går inte tillbaka.

Inlägg av Fibern »

Se där...en bra mekare löser sig själv...eller hur det nu var. :conf:
Kul att du lyckades. Det stämmer nog med det stansade märket. Jag lyckades inte helt förstå syftet med den, men du är nog helt rätt med ditt antagande.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar