Ventiljustering

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Ventiljustering

Inlägg av jakob »

Hej, någon som har koll på hur man utför ventiljusteringen på 650 -02. Har en fordonstekniker som gör jobbet, men han ville ha lite specifikationer på ventilspel, och om det är justering eller chimsbrickor.

Gärna en utförlig beskrivning av någon som gjort det, eller har koll :P
Tack. Jakob
Det är roligare att säga ja
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Det är gamla hederliga justerskruvar.

Ta först bort kåporna. Det kan du göra hemma, och köra till verkstan utan kåpor och framblinkers, för att spara lite pengar.
Ta bort tanken (1 skruv, 4 slangar och 1 sladd) och luftburken, och lossa höger kylare (låt kylarslangarna sitta). Ta bort de två runda locken på vänster motorkåpa, locken till ventiljusteringarna och div slangar till sekundärluften som är i vägen.

Börja med främre cylindern. Vrid vevaxeln moturs tills FT-märket står mitt för strecket i lilla kåphålet. Se till att kolven är i komp-slaget. Justera (3 ventiler/cyl).
Bakre cyl, vrid moturs till RT-märket och kompslaget. Justera.

Kall motor
In 0,13 - 0,17 mm
Ut 0,18 - 0,22 mm

Låsmuttrarna dras med 23 Nm.
Stora kåplocket 15 Nm, lilla kåplocket 10 Nm, med fett på gängorna.

Byt gärna tändstift också, nu när alla är åtkomliga. 4 st. Lättast om man lossar vänster kylare. Bäst funkar original tändstiftnyckel. Blås rent runt stiften först.

Luftburken är bökig att få på plats. Med ett par fingrar inuti förgasargummina uppifrån får man iaf dit dem. Se till att alla slangar sitter som de ska.
De bakre tankslangarna (dränering av det försänkta tanklocket och avluftning) vill gärna vika sig när man sänker ner tanken.

Passa gärna på att synkronisera förgasarna efteråt, med en lång flatmejsel i hålet genom luftburken och slangar till vacuumanslutningarna på insugen. 1200 rpm, max differens 2,7kPa / 20mm Hg / 270mm VP. Kräver extern bensinflaska.

Och byte av strålkastarlampan är mindre jävligt när kåporna är borta.
8)
Senast redigerad av Tramsvalp den sön 01 jun 2008, 16:06, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Inlägg av jakob »

Tack! Precis vad jag behövde :P
Det är roligare att säga ja
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ventiljustering

Inlägg av Fibern »

Var lat och lämnade i onsdags in Transingen för vent.justering. Eller lämnade in, Piteå MC & Motor hämtar och kör tillbaka mc:n med en liten flakbil om vinterföre råder. Bra service.
Gick lös på drygt två papp, men med tanke på att man kör närmare tre år mellan justeringarna så känns det överkomligt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar