AeroSol skrev:Min teori är att det kanske går att lossa förgasarnas fästklämma och vrida dem för att komma åt flottörhuset. Eller måste de monteras av helt och hållet?
Tacksam för svar.
Jag har inte provat den metoden, det kanske går. Men har du kommit så långt är resten inte så besvärligt.
Har tänkt skriva en steg-för-steg-beskrivning nästa gång jag tar isär, men i korthet
ur minnet:
Om du ska ta bort dem helt får du (efter att ha tagit bort tank och luftburk):
- ta bort hela gasvajerfästet (2 skruvar) och lossa vajrarna från spjälltrissan.
- ta bort chokevajrarna på båda sidor med hjälp av en 10mm U-nyckel och fingertopparna. På högersidan underlättar det framför allt återmonteringen om du tar bort plåten som håller spjällsensorn (3 skruvar, en av dem delvis bakom plåten, jag fick lossa den skruven med polygrip första gången men det var det värt). Ta inte bort sensorn från plåten, den är injusterad från fabrik.
- Och så lite slangar på ovansidan (inga kylarslangar). Sen lirka ut paketet uppåt.
Jag brukar sätta silvertejp över alla öppna hål. Tas bort före hopsättning
Vet inte när jag tar isär nästa gång förresten, hojen går rätt bra nu tycker jag. 0,5 L/mil, KN-filter, 140 huvudmunstycken, 40 lågvarvs, nålar original, förljuddämparen utbytt mot avgaskrök från Mekonomen.
Flottörnivå 7mm (det var 9mm på båda när jag mätte, men ska vara 7 enl Hondas manual) vilket ger lite mer soppa och bättre gassvar. Kan vara värt att plocka bort förgasarna helt för att kunna mäta det.
Tycker hojen har lite bättre drag på låg- och mellanvarv och jämnare tomgång.
Chokevajrarna var dumt dragna original, jag drog om dem så de räckte till mina styrhöjare. Minns inte hur, en av de saker jag tänkte ta upp i beskrivningen. Misstänker att choken pga detta inte höll riktigt tätt förut så hojen drog lite för mycket soppa.
Var noga med att få på alla slangar vid hopsättningen, de sitter ju på den rena sidan om luftfiltret...
Och var noga med att få chokelocken i rätt gänga, de är ju av plast och det är trångt.
Se till att spjällsensorns arm hamnar i spjällaxelns klyka.