Munstycken/bestyckning

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Jag tänkte beställa ett Mivv-rör från Touringbutiken. Vet nån om deras munstycken passar till TA650?
Gå in på www.touringbutiken.se art.nr. 64-7140

Tramsvalp, har du nån bra beskrivning på hur jag enklast byter munstycket i förgasaren? I handboken står att man kan byta munstycke utan att ta loss förgasaren, men jag kan inte riktigt se hur det ska gå till.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

AeroSol skrev:I handboken står att man kan byta munstycke utan att ta loss förgasaren, men jag kan inte riktigt se hur det ska gå till.
Jag har också undrat över det... Jag bytte flottörhusskruvarna till insex för att komma åt att skruva, men det är så trångt och bökigt att jag tvivlar på att det blir nån tidsvinst även om det kanske går. Och åtminstone på 650 måste tanken bort.
Jag har haft bort förgasarna några gånger nu och tycker inte längre att det är så besvärligt. Har kommit på lite knep som underlättar. Kan återkomma med en beskrivning.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Hej Tramsvalp. Det vore guld värt om du berättade om dina knep hur man får loss förgasarna för att byta munstycken! Jag har klarat att ta loss tanken (utan att montera av frontkåpan) + luftburken. Min teori är att det kanske går att lossa förgasarnas fästklämma och vrida dem för att komma åt flottörhuset. Eller måste de monteras av helt och hållet?
Tacksam för svar.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

AeroSol skrev:Min teori är att det kanske går att lossa förgasarnas fästklämma och vrida dem för att komma åt flottörhuset. Eller måste de monteras av helt och hållet?
Tacksam för svar.

Jag har inte provat den metoden, det kanske går. Men har du kommit så långt är resten inte så besvärligt.

Har tänkt skriva en steg-för-steg-beskrivning nästa gång jag tar isär, men i korthet ur minnet:
Om du ska ta bort dem helt får du (efter att ha tagit bort tank och luftburk):
- ta bort hela gasvajerfästet (2 skruvar) och lossa vajrarna från spjälltrissan.
- ta bort chokevajrarna på båda sidor med hjälp av en 10mm U-nyckel och fingertopparna. På högersidan underlättar det framför allt återmonteringen om du tar bort plåten som håller spjällsensorn (3 skruvar, en av dem delvis bakom plåten, jag fick lossa den skruven med polygrip första gången men det var det värt). Ta inte bort sensorn från plåten, den är injusterad från fabrik.
- Och så lite slangar på ovansidan (inga kylarslangar). Sen lirka ut paketet uppåt.

Jag brukar sätta silvertejp över alla öppna hål. Tas bort före hopsättning ;)

Vet inte när jag tar isär nästa gång förresten, hojen går rätt bra nu tycker jag. 0,5 L/mil, KN-filter, 140 huvudmunstycken, 40 lågvarvs, nålar original, förljuddämparen utbytt mot avgaskrök från Mekonomen.
Flottörnivå 7mm (det var 9mm på båda när jag mätte, men ska vara 7 enl Hondas manual) vilket ger lite mer soppa och bättre gassvar. Kan vara värt att plocka bort förgasarna helt för att kunna mäta det.
Tycker hojen har lite bättre drag på låg- och mellanvarv och jämnare tomgång. :)

Chokevajrarna var dumt dragna original, jag drog om dem så de räckte till mina styrhöjare. Minns inte hur, en av de saker jag tänkte ta upp i beskrivningen. Misstänker att choken pga detta inte höll riktigt tätt förut så hojen drog lite för mycket soppa.

Var noga med att få på alla slangar vid hopsättningen, de sitter ju på den rena sidan om luftfiltret...
Och var noga med att få chokelocken i rätt gänga, de är ju av plast och det är trångt.
Se till att spjällsensorns arm hamnar i spjällaxelns klyka.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Tack för svaret Tramsvalp!
Ett par frågor till: Har du förstorat insuget på luftburkslocket eller bara tagit bort snorkeln? Jag har beställt ett LeoVince-slipon på en tysk sida (2360 kr inkl frakt vilket är superbilligt) och tänkte borra några hål i luftburken för att öka luftflödet. Vad tror du om det?
Vad är det för längd på lågfartmunstycket? Är det samma typ av munstycke som på huvudmunstycket fast mindre hål?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Mr K
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:55
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -04 Täby

Inlägg av Mr K »

Tramsvalp skrev:Katalysator utbytt mot avgaskrök från Mekonomen.
Tjena!
Hur gjorde du det?
På min TA 04a är det helsvetsat innan Katten!
Gick du loss med kapskivan eller??
Har du någon bild på moddningen?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

AeroSol skrev:Tack för svaret Tramsvalp!
Ett par frågor till: Har du förstorat insuget på luftburkslocket eller bara tagit bort snorkeln?
och tänkte borra några hål i luftburken för att öka luftflödet. Vad tror du om det?
Vad är det för längd på lågfartmunstycket? Är det samma typ av munstycke som på huvudmunstycket fast mindre hål?
Har bara tagit bort snorkeln, det ger 50% större hål (mätt och uträknat). Förvisso skarpa hålkanter som ger turbulens, men har tänkt runda av med fogmassa (uretan) eller så.
Många borrar framtill, men jag tvivlar på att det behövs. Jag menar, 50% borde räcka. Det går bara att borra framtill och ev. baktill eftersom burken ligger tajt mot tanken.
Minns inte hur munstyckena ser ut, men de är inte samma som huvudm.

Mr K skrev:
Tramsvalp skrev:Katalysator utbytt mot avgaskrök från Mekonomen.
Tjena!
Hur gjorde du det?
På min TA 04a är det helsvetsat innan Katten!
Gick du loss med kapskivan eller??
Har du någon bild på moddningen?
Bågfilsblad för att slippa ta bort bromspedalen. 45-graders avgaskrök.
Metoden behöver förfinas lite, sen återkommer jag med mått och bilder.
Senast redigerad av Tramsvalp den fre 22 aug 2008, 21:10, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Mr K
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:55
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -04 Täby

Inlägg av Mr K »

Så här blev min luftburk!
Och mellan tanken och hålen på luftburken sitter det ett ganska groft luftfilter som man använder i industrin till inluften i elskåp.
Fick karva bort några cm på gummiduken under tanken så det inte blir för trångt för luften och filtret.
Bild

Bild

Nu borde den inte bli täppt :wink:
Mr K
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:55
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -04 Täby

Inlägg av Mr K »

Tramsvalp skrev: Minns inte hur munstyckena ser ut, men de är inte samma som huvudm.
Har du inte kvar orginal munstyckena och kan mäta dom??
Är det M6 gänga?
Hur långa är dom Hög/låg fart?
Såg att det finns på Roffes Motor till Honda och jag ringde dit.
Han frågade hur långa dom ska vara??
Mr K
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:55
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -04 Täby

Inlägg av Mr K »

Till er andra som tänkt att byta munstycken lägger jag några bilder från gårdagens meckande!
Blev lätt förbannad då man åker till Honda Center och dom säljer fel lågfartsmunstycken till Keihin förgasarna på min 04a :evil:
Till ett ocker pris på 300 bagis dessutom :shock:
Eftersom jag inte förut tagit isär och visste hur dom ser ut så blir det till att riva ner 1 gång till :x
http://www.hondaheaven.org/index.php?na ... e&artid=35KEIHIN PILOT JET N424-21 #40
Så här är bilderna!
Bild

Bild

Gängan är nog 6*0,75 och inte standard M6 som är 1,0
KEIHIN PILOT JET N424-21 #40

Bild

Och så här blev moddningen av tanken med filter!

Bild
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Mr K (eller nån annan), du råkar inte ha Hondas artikelnummer på #40 munstycket. Jag har 99103MT20400 och 991034270400 att välja på...
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Mr K
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:55
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -04 Täby

Inlägg av Mr K »

Jag fick ett tips av Hondas meckar att man inte behöver byta lågfartsmunstycket bara att skruva ur lågfartsnålen jag är uppe i 3,75 varv nu och går den bra!
Användarens profilbild
badlars
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 21:43
Answers: 0
Ort: Transalp-92/Tostared

Re: Munstycken/bestyckning

Inlägg av badlars »

Ännu en "dum" fråga från en som inte kan så mycket; måste man köra motorcykeln i 1/4,1/2,3/4, hel gas.
Kan man inte göra det stillastående genom bara gas?
På besiktningen kollar dom ju avgasvärde vid förhöjd tomgång(!?) på bil.
Borde inte tändstiftsfärg komma fram även om inte kedja mm drivs runt?

Lars
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Munstycken/bestyckning

Inlägg av Tramsvalp »

badlars skrev:måste man köra motorcykeln i 1/4,1/2,3/4, hel gas.
Kan man inte göra det stillastående genom bara gas?
Nej, vi har CV-förgasare (vacuumförg.) så gashandtaget påverkar bara spjällen. Det är trottlarnas öppning som räknas, och för att de ska öppna krävs vacuum i insuget som skapas vid belastning. Och stillastående är belastningen så låg på t.ex 1/2 gas att de knappt öppnar alls, och ändå vrålvarvar motorn. Typ...

Jag förstår inte hur man ska kunna veta hur mycket de öppnar. Vet inte om trottlarna öppnar halvvägs vid halvgas-körning, men har förutsatt det hittills. Har hittat väldigt lite på nätet om bestyckning av cv-förgasare.

CV = constant velocity = konstant hastighet på luftflödet förbi trottlarna oavsett gaspådrag, vilket gör att bensinblandningen alltid blir som den ska. Rätt fiffig lösning, men knepigare än en vanlig förgasare att begripa sig på.
Med vanlig trottel får man sköta det manuellt: Gasar man onödigt mycket så sjunker lufthastigheten och bensinen sugs upp sämre så blandningen blir mager. Typ...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar