Jag tänkte beställa ett Mivv-rör från Touringbutiken. Vet nån om deras munstycken passar till TA650?
Gå in på www.touringbutiken.se art.nr. 64-7140
Tramsvalp, har du nån bra beskrivning på hur jag enklast byter munstycket i förgasaren? I handboken står att man kan byta munstycke utan att ta loss förgasaren, men jag kan inte riktigt se hur det ska gå till.
Munstycken/bestyckning
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Jag har också undrat över det... Jag bytte flottörhusskruvarna till insex för att komma åt att skruva, men det är så trångt och bökigt att jag tvivlar på att det blir nån tidsvinst även om det kanske går. Och åtminstone på 650 måste tanken bort.AeroSol skrev:I handboken står att man kan byta munstycke utan att ta loss förgasaren, men jag kan inte riktigt se hur det ska gå till.
Jag har haft bort förgasarna några gånger nu och tycker inte längre att det är så besvärligt. Har kommit på lite knep som underlättar. Kan återkomma med en beskrivning.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Hej Tramsvalp. Det vore guld värt om du berättade om dina knep hur man får loss förgasarna för att byta munstycken! Jag har klarat att ta loss tanken (utan att montera av frontkåpan) + luftburken. Min teori är att det kanske går att lossa förgasarnas fästklämma och vrida dem för att komma åt flottörhuset. Eller måste de monteras av helt och hållet?
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
AeroSol skrev:Min teori är att det kanske går att lossa förgasarnas fästklämma och vrida dem för att komma åt flottörhuset. Eller måste de monteras av helt och hållet?
Tacksam för svar.
Jag har inte provat den metoden, det kanske går. Men har du kommit så långt är resten inte så besvärligt.
Har tänkt skriva en steg-för-steg-beskrivning nästa gång jag tar isär, men i korthet ur minnet:
Om du ska ta bort dem helt får du (efter att ha tagit bort tank och luftburk):
- ta bort hela gasvajerfästet (2 skruvar) och lossa vajrarna från spjälltrissan.
- ta bort chokevajrarna på båda sidor med hjälp av en 10mm U-nyckel och fingertopparna. På högersidan underlättar det framför allt återmonteringen om du tar bort plåten som håller spjällsensorn (3 skruvar, en av dem delvis bakom plåten, jag fick lossa den skruven med polygrip första gången men det var det värt). Ta inte bort sensorn från plåten, den är injusterad från fabrik.
- Och så lite slangar på ovansidan (inga kylarslangar). Sen lirka ut paketet uppåt.
Jag brukar sätta silvertejp över alla öppna hål. Tas bort före hopsättning
Vet inte när jag tar isär nästa gång förresten, hojen går rätt bra nu tycker jag. 0,5 L/mil, KN-filter, 140 huvudmunstycken, 40 lågvarvs, nålar original, förljuddämparen utbytt mot avgaskrök från Mekonomen.
Flottörnivå 7mm (det var 9mm på båda när jag mätte, men ska vara 7 enl Hondas manual) vilket ger lite mer soppa och bättre gassvar. Kan vara värt att plocka bort förgasarna helt för att kunna mäta det.
Tycker hojen har lite bättre drag på låg- och mellanvarv och jämnare tomgång.
Chokevajrarna var dumt dragna original, jag drog om dem så de räckte till mina styrhöjare. Minns inte hur, en av de saker jag tänkte ta upp i beskrivningen. Misstänker att choken pga detta inte höll riktigt tätt förut så hojen drog lite för mycket soppa.
Var noga med att få på alla slangar vid hopsättningen, de sitter ju på den rena sidan om luftfiltret...
Och var noga med att få chokelocken i rätt gänga, de är ju av plast och det är trångt.
Se till att spjällsensorns arm hamnar i spjällaxelns klyka.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Tack för svaret Tramsvalp!
Ett par frågor till: Har du förstorat insuget på luftburkslocket eller bara tagit bort snorkeln? Jag har beställt ett LeoVince-slipon på en tysk sida (2360 kr inkl frakt vilket är superbilligt) och tänkte borra några hål i luftburken för att öka luftflödet. Vad tror du om det?
Vad är det för längd på lågfartmunstycket? Är det samma typ av munstycke som på huvudmunstycket fast mindre hål?
Ett par frågor till: Har du förstorat insuget på luftburkslocket eller bara tagit bort snorkeln? Jag har beställt ett LeoVince-slipon på en tysk sida (2360 kr inkl frakt vilket är superbilligt) och tänkte borra några hål i luftburken för att öka luftflödet. Vad tror du om det?
Vad är det för längd på lågfartmunstycket? Är det samma typ av munstycke som på huvudmunstycket fast mindre hål?
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Har bara tagit bort snorkeln, det ger 50% större hål (mätt och uträknat). Förvisso skarpa hålkanter som ger turbulens, men har tänkt runda av med fogmassa (uretan) eller så.AeroSol skrev:Tack för svaret Tramsvalp!
Ett par frågor till: Har du förstorat insuget på luftburkslocket eller bara tagit bort snorkeln?
och tänkte borra några hål i luftburken för att öka luftflödet. Vad tror du om det?
Vad är det för längd på lågfartmunstycket? Är det samma typ av munstycke som på huvudmunstycket fast mindre hål?
Många borrar framtill, men jag tvivlar på att det behövs. Jag menar, 50% borde räcka. Det går bara att borra framtill och ev. baktill eftersom burken ligger tajt mot tanken.
Minns inte hur munstyckena ser ut, men de är inte samma som huvudm.
Bågfilsblad för att slippa ta bort bromspedalen. 45-graders avgaskrök.Mr K skrev:Tjena!Tramsvalp skrev:Katalysator utbytt mot avgaskrök från Mekonomen.
Hur gjorde du det?
På min TA 04a är det helsvetsat innan Katten!
Gick du loss med kapskivan eller??
Har du någon bild på moddningen?
Metoden behöver förfinas lite, sen återkommer jag med mått och bilder.
Senast redigerad av Tramsvalp den fre 22 aug 2008, 21:10, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Till er andra som tänkt att byta munstycken lägger jag några bilder från gårdagens meckande!
Blev lätt förbannad då man åker till Honda Center och dom säljer fel lågfartsmunstycken till Keihin förgasarna på min 04a
Till ett ocker pris på 300 bagis dessutom
Eftersom jag inte förut tagit isär och visste hur dom ser ut så blir det till att riva ner 1 gång till
http://www.hondaheaven.org/index.php?na ... e&artid=35KEIHIN PILOT JET N424-21 #40
Så här är bilderna!
Gängan är nog 6*0,75 och inte standard M6 som är 1,0
KEIHIN PILOT JET N424-21 #40
Och så här blev moddningen av tanken med filter!
Blev lätt förbannad då man åker till Honda Center och dom säljer fel lågfartsmunstycken till Keihin förgasarna på min 04a
Till ett ocker pris på 300 bagis dessutom
Eftersom jag inte förut tagit isär och visste hur dom ser ut så blir det till att riva ner 1 gång till
http://www.hondaheaven.org/index.php?na ... e&artid=35KEIHIN PILOT JET N424-21 #40
Så här är bilderna!
Gängan är nog 6*0,75 och inte standard M6 som är 1,0
KEIHIN PILOT JET N424-21 #40
Och så här blev moddningen av tanken med filter!
Re: Munstycken/bestyckning
Ännu en "dum" fråga från en som inte kan så mycket; måste man köra motorcykeln i 1/4,1/2,3/4, hel gas.
Kan man inte göra det stillastående genom bara gas?
På besiktningen kollar dom ju avgasvärde vid förhöjd tomgång(!?) på bil.
Borde inte tändstiftsfärg komma fram även om inte kedja mm drivs runt?
Lars
Kan man inte göra det stillastående genom bara gas?
På besiktningen kollar dom ju avgasvärde vid förhöjd tomgång(!?) på bil.
Borde inte tändstiftsfärg komma fram även om inte kedja mm drivs runt?
Lars
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Munstycken/bestyckning
Nej, vi har CV-förgasare (vacuumförg.) så gashandtaget påverkar bara spjällen. Det är trottlarnas öppning som räknas, och för att de ska öppna krävs vacuum i insuget som skapas vid belastning. Och stillastående är belastningen så låg på t.ex 1/2 gas att de knappt öppnar alls, och ändå vrålvarvar motorn. Typ...badlars skrev:måste man köra motorcykeln i 1/4,1/2,3/4, hel gas.
Kan man inte göra det stillastående genom bara gas?
Jag förstår inte hur man ska kunna veta hur mycket de öppnar. Vet inte om trottlarna öppnar halvvägs vid halvgas-körning, men har förutsatt det hittills. Har hittat väldigt lite på nätet om bestyckning av cv-förgasare.
CV = constant velocity = konstant hastighet på luftflödet förbi trottlarna oavsett gaspådrag, vilket gör att bensinblandningen alltid blir som den ska. Rätt fiffig lösning, men knepigare än en vanlig förgasare att begripa sig på.
Med vanlig trottel får man sköta det manuellt: Gasar man onödigt mycket så sjunker lufthastigheten och bensinen sugs upp sämre så blandningen blir mager. Typ...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp