Tack för svaret Tramsvalp!
Ett par frågor till: Har du förstorat insuget på luftburkslocket eller bara tagit bort snorkeln? Jag har beställt ett LeoVince-slipon på en tysk sida (2360 kr inkl frakt vilket är superbilligt) och tänkte borra några hål i luftburken för att öka luftflödet. Vad tror du om det?
Vad är det för längd på lågfartmunstycket? Är det samma typ av munstycke som på huvudmunstycket fast mindre hål?
Munstycken/bestyckning
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Har bara tagit bort snorkeln, det ger 50% större hål (mätt och uträknat). Förvisso skarpa hålkanter som ger turbulens, men har tänkt runda av med fogmassa (uretan) eller så.AeroSol skrev:Tack för svaret Tramsvalp!
Ett par frågor till: Har du förstorat insuget på luftburkslocket eller bara tagit bort snorkeln?
och tänkte borra några hål i luftburken för att öka luftflödet. Vad tror du om det?
Vad är det för längd på lågfartmunstycket? Är det samma typ av munstycke som på huvudmunstycket fast mindre hål?
Många borrar framtill, men jag tvivlar på att det behövs. Jag menar, 50% borde räcka. Det går bara att borra framtill och ev. baktill eftersom burken ligger tajt mot tanken.
Minns inte hur munstyckena ser ut, men de är inte samma som huvudm.
Bågfilsblad för att slippa ta bort bromspedalen. 45-graders avgaskrök.Mr K skrev:Tjena!Tramsvalp skrev:Katalysator utbytt mot avgaskrök från Mekonomen.
Hur gjorde du det?
På min TA 04a är det helsvetsat innan Katten!
Gick du loss med kapskivan eller??
Har du någon bild på moddningen?
Metoden behöver förfinas lite, sen återkommer jag med mått och bilder.
Senast redigerad av Tramsvalp den fre 22 aug 2008, 21:10, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Till er andra som tänkt att byta munstycken lägger jag några bilder från gårdagens meckande!
Blev lätt förbannad då man åker till Honda Center och dom säljer fel lågfartsmunstycken till Keihin förgasarna på min 04a
Till ett ocker pris på 300 bagis dessutom
Eftersom jag inte förut tagit isär och visste hur dom ser ut så blir det till att riva ner 1 gång till
http://www.hondaheaven.org/index.php?na ... e&artid=35KEIHIN PILOT JET N424-21 #40
Så här är bilderna!
Gängan är nog 6*0,75 och inte standard M6 som är 1,0
KEIHIN PILOT JET N424-21 #40
Och så här blev moddningen av tanken med filter!
Blev lätt förbannad då man åker till Honda Center och dom säljer fel lågfartsmunstycken till Keihin förgasarna på min 04a
Till ett ocker pris på 300 bagis dessutom
Eftersom jag inte förut tagit isär och visste hur dom ser ut så blir det till att riva ner 1 gång till
http://www.hondaheaven.org/index.php?na ... e&artid=35KEIHIN PILOT JET N424-21 #40
Så här är bilderna!
Gängan är nog 6*0,75 och inte standard M6 som är 1,0
KEIHIN PILOT JET N424-21 #40
Och så här blev moddningen av tanken med filter!
Re: Munstycken/bestyckning
Ännu en "dum" fråga från en som inte kan så mycket; måste man köra motorcykeln i 1/4,1/2,3/4, hel gas.
Kan man inte göra det stillastående genom bara gas?
På besiktningen kollar dom ju avgasvärde vid förhöjd tomgång(!?) på bil.
Borde inte tändstiftsfärg komma fram även om inte kedja mm drivs runt?
Lars
Kan man inte göra det stillastående genom bara gas?
På besiktningen kollar dom ju avgasvärde vid förhöjd tomgång(!?) på bil.
Borde inte tändstiftsfärg komma fram även om inte kedja mm drivs runt?
Lars
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Munstycken/bestyckning
Nej, vi har CV-förgasare (vacuumförg.) så gashandtaget påverkar bara spjällen. Det är trottlarnas öppning som räknas, och för att de ska öppna krävs vacuum i insuget som skapas vid belastning. Och stillastående är belastningen så låg på t.ex 1/2 gas att de knappt öppnar alls, och ändå vrålvarvar motorn. Typ...badlars skrev:måste man köra motorcykeln i 1/4,1/2,3/4, hel gas.
Kan man inte göra det stillastående genom bara gas?
Jag förstår inte hur man ska kunna veta hur mycket de öppnar. Vet inte om trottlarna öppnar halvvägs vid halvgas-körning, men har förutsatt det hittills. Har hittat väldigt lite på nätet om bestyckning av cv-förgasare.
CV = constant velocity = konstant hastighet på luftflödet förbi trottlarna oavsett gaspådrag, vilket gör att bensinblandningen alltid blir som den ska. Rätt fiffig lösning, men knepigare än en vanlig förgasare att begripa sig på.
Med vanlig trottel får man sköta det manuellt: Gasar man onödigt mycket så sjunker lufthastigheten och bensinen sugs upp sämre så blandningen blir mager. Typ...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp