CDI-test?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Vågen
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 13:21
Answers: 0

CDI-test?

Inlägg av Vågen »

Hej! Många verkar ha problem med CDI-enheterna på Transalp. Är det någon som vet hur man testar om det verkligen är CDI-enheten som är problemet? Man har ju ingen lust att hosta upp över 3000 spänn för en ny CDI bara för att testa. Dessutom har den ju två stycken... :(

Enligt reparationshandboken skall man använda en CDI-testare för att kontrollera dessa. Men ingen verkstad som jag har varit i kontakt med har haft en sådan.

Enklast vore kanske att byta CDI tillfälligt med någon annan för att testa. Om någon vänlig själ med TA i närheten av Eskilstuna vill ställa upp med detta vore jag enormt tacksam :) Självklart kan jag åka en bit för att testa.

Min TA är en 89:a. Jag har tidigare haft problem med CDI:n, som jag trodde var löst efter att ha lött om alla kontakter i CDI:n. Nu är det nya problem... Hojen är svårstartad, den missar massa takter, går dåligt och låter för j-t... Problemen är annorlunda än tidigare, men CDI:n är ändå misstänkt. Jag har mätt upp tändspolarna utan at hitta något fel på dessa.

Har sett på en annan del i detta forum att det går att köpa billigare CDI från Tyskland. Det får bli lösningen, om ingen har tips på hur problemet kan lösas...

***
Våren närmar sig...
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Kolla först givarna till cdi , dom känner magnetiskt av motorns läge och sitter på högersidan där innanför motorkåpan.

Mät upp dom via kabeln samt kontrolera kablage och kontakter.
Kontrollera även då kabelfärger att det är rätt kopplat från fabrik.

Så var det på min iaf.

Det där med rätt kopplat säger jag för att mina var felkopplade och jag kunde inte minnas att jag kopplat fel nån gång men ändå uppstod felet efter 15 tusen mil.
Vågen
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 13:21
Answers: 0

Inlägg av Vågen »

Hej och tack för tipset! Innebär det att jag måste tömma motorn på olja och demontera avgassystem mm?

Jag funderade på om det kan vara en annan sak - att fukt kommer åt cdi-enheten som jag öppnat upp och lött om. Hojen går lite bättre nu efter vintern, den är visserligen lite svårstartad men går bättre när den väl startat. Det kanske var den fuktiga höstluften som påverkade den oskyddade cdi:n?
Användarens profilbild
VDAN
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 04 jul 2007, 20:21
Answers: 0
Ort: Varadero -99 / Strömstad

Inlägg av VDAN »

Hej.

Har en Transalp 92, har haft stora problem med CDI-boxarna, har lödat och försökt hitta fel på boxarna, med varierande resultat, men tillslut bytte jag till två nya pirat från Tyskland.
Har kört ca. 500 mil sedan dess, startar och går superfint, jag kan inte säga något negativt än så länge.
Vad jag kan förstå använder sig dom Tyska boxarna av en nyare teknik, alltså ingen kopia på originalen, passar dessutom i hållare och kontakter, bara att byta och köra.
Det är klokt att även byta hållaren till boxarna till den senare varianten där boxarna ligger när. part nr: 30401-MM9-010
Mer information finns på "www.transalp.de" sök på "CDI".

VDAN
Användarens profilbild
badlars
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 21:43
Answers: 0
Ort: Transalp-92/Tostared

Glapp/fukt

Inlägg av badlars »

Var ute på helgresa med klubben, åkte ca 70-80 mil fred-sönd, när jag skulle starta på tisdag, gick bara ena cyllindern.
Varvräknaren var död.
Plockade av sadeln och ruskade lite på cdi:na och nu går den igen.
Kan det ha varit fukt eller början på slutet!

Veckan innan råkade jag göra det fatala misstaget, skulle kolla hur stiftet såg ut i färg och glömde sätta tillbaka tändhatten, körde ca 3 mil innan jag märkte detta.

Tyckte den gick lite konstigt vid något tillfälle men ingen större skillnad

Tips och råd mottages, har läst att cdi:n är dyra saker.....


Lars
Användarens profilbild
badlars
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 21:43
Answers: 0
Ort: Transalp-92/Tostared

2:a gången!!

Inlägg av badlars »

Idag var det dags igen.
När hojen skulle startas låg varvräknarnålen orubblig och motorn ville ej gå igång.
Efter att ha lossat kåpor och sadel och bara rört kablarna till det vä cdi:t (luftburksidan) startade den .
Har kört 20 mil under dagen och inte märkt något vid starter.
Det enda som jag tror mig ana är att den smäller mer på avslag, både dagen innan den la av ,fredag, och idag, har någon erfarenhet/ kunskap om cdi:na, kan de påverka bränslemängd ?

Har GPRslipon på och bestyckat om förgasaren.

Tacksam för förslag.
(Tänkte försöka koppla ur kontakterna till cdi och spraya med 2-56 elektronik spray om det skulle vara ärg och liknande)


Badlars
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

CDIerna kan inte påverka bränslemängd.

Ett ställe att studera är http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html (och hela Deti's Transalp Page vid tillfälle).
Jag vet inte så mycket om detta själv, problemet är borta på 650. Men att varvräknaren dör kan vara en förvarning. Den drivs av vänster CDI, så om du byter plats på dem och varvräknaren funkar så bör det vara fel på den som satt till vänster från början. Men läs länken först.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar