Sida 1 av 1

Frambroms ligger ann efter styrlagerbyte?

Postat: fre 03 jun 2016, 12:05
av Smorblom2011
Som ovan nämnts, bytte styrlager å efter det ligger frambromsen på?
Tog bort framoket vid lagerbyte, å nu ligger bromsen ann efter man använt den, ligger rejält på.
Tog även bort styret, men delade inte bromsystemet.
Nån som har råkat ut för något liknande?

Re: Frambroms ligger ann efter styrlagerbyte?

Postat: fre 03 jun 2016, 12:29
av Peter
Kolla så det inte är ett ok som kärvar.

Skickat från luren

Re: Frambroms ligger ann efter styrlagerbyte?

Postat: fre 03 jun 2016, 13:27
av Fibern
Kontrollera klossarnas anliggning i själva oket. Så dom inte ligger snett eller på annat sätt kärvar. Går kolvarna lätt? Salt på vägar gör att det bildas oxid som när man trycker in kolvarna vid montering av klossar, kan göra att skiten följer med in i cylindern och därvid kärvar. Kolla samtidigt att gummibälgen är hel. Går returen på bromshandtaget lätt tillbaka?
Antar att du inte hade loss bromsslangen eller annat, typ fyllt på vätska etc.

Re: Frambroms ligger ann efter styrlagerbyte?

Postat: fre 03 jun 2016, 21:17
av Smorblom2011
Verkar som att det var "flytningen" i oket som låste sig vid hårt/onormalt hårt bromstryck..fixat med lite smärgel å fett!

Re: Frambroms ligger ann efter styrlagerbyte?

Postat: lör 04 jun 2016, 00:14
av Peter
Härligt med quickfix som inte kostar skjortan

Skickat från luren

Re: Frambroms ligger ann efter styrlagerbyte?

Postat: lör 04 jun 2016, 04:39
av Fibern
Försiktigt med fett där bara, så det inte kan rinna ut på kloss eller skiva. Kopparpasta är att föredra.

Re: Frambroms ligger ann efter styrlagerbyte?

Postat: lör 04 jun 2016, 10:55
av Peter
Ha bara bromsvätska som smörjmedel runt kolven. Allt annat fett gör att packningarna sväller. Då går kolven väldigt trögt. Glidpinnar funkar bra med nåt trögflytande, typ kopparpasta. Själv föredrar jag litiumfett. Finns på bl.a. på Biltema för en billig peng.

Skickat från luren

Re: Frambroms ligger ann efter styrlagerbyte?

Postat: lör 04 jun 2016, 17:50
av Fibern
Gummipackningarna i bromscylindrar och mineralolja är inte kompatibla. Följden kan bli att gummit börjar svälla som får till följd att trycket ökar i cylindern och bromsen börjar ligga an. Såvida inte materialet i dagens tätningar är av annat än naturgummi. Därom har jag ingen aning.
Jag vet inte om litiumfett är nåt bättre än vanligt. Värmen från hårt arbetande bromsar får väl även sånt fett att kunna rinna. Ska man använda fett i oken bör det vara ytterligt tunt.