Sida 1 av 1

Läckage där kopplingsarmen går in

Postat: tis 26 apr 2016, 21:47
av daf66sl
Upptäckte att det kom ut lite olja där kopplingsarmen (eller vad man nu kallar den) går in till kopplingen och motorblocket på min XL650. Vad jag förstått skall det sitta en packning där så det skulle kunna vara den som börjat läcka. Någon som haft samma problem och fixat det? Det jag funderar på är om det går att fixa utifrån utan att "öppna kopplingen". Är det en specialpackning eller något mer standardiserat typ o-ring?

Re: Läckage där kopplingsarmen går in

Postat: tis 26 apr 2016, 23:17
av Fibern
Överst i denna tråd finns sprängskisser på de olika motorerna. Om du tittar där hittar du de olika delarna. För att byta oljetätningen tror jag man måste demontera kåpan. Obs, jag tror. Har inte gjort det själv. Märkligt för övrigt att den börjat läcka.

Re: Läckage där kopplingsarmen går in

Postat: ons 27 apr 2016, 09:10
av daf66sl
Förmodligen är det oil seal 12*18*5 (91204-KK0-003) jag behöver byta. Hittade en artikel nedan som iofs avser AT men chansen är nog stor att det funkar på samma sätt på TA. Slutsatsen är att det är lätt och går snabbt att byta i samband med oljebyte, men att det kräver att man tar bort avgasröret vilket kan vara jobbigare. Någon nämnde att man kunde fixa det tillfälligt med gängtejp utifrån , så jag skall nog pröva det. För övrigt verkar det inte ha läckt något de senaste två turerna, även om man kan se lite vått i skarven.


http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twi ... h-arm.html

Re: Läckage där kopplingsarmen går in

Postat: ons 27 apr 2016, 09:19
av Fibern
Kan du möjligen ha haft i lite för mycket olja tidigare? Vad jag förstår så ligger väl inget oljetryck där.
Det är nog samma förfarande på Transingen som på Africanen, då det skiljer väldigt lite på dessa två. Lycka till.

Re: Läckage där kopplingsarmen går in

Postat: ons 27 apr 2016, 09:25
av Fibern
Ett värdefullt tillbehör är ju Den här
Har en själv som jag köpte på Mekonomen.