Läckage där kopplingsarmen går in

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
daf66sl
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: december 2010
Hoj: TA 650-00
Ort: Lund

Läckage där kopplingsarmen går in

#1 Inläggav daf66sl » tis 26 apr 2016, 21:47

Upptäckte att det kom ut lite olja där kopplingsarmen (eller vad man nu kallar den) går in till kopplingen och motorblocket på min XL650. Vad jag förstått skall det sitta en packning där så det skulle kunna vara den som börjat läcka. Någon som haft samma problem och fixat det? Det jag funderar på är om det går att fixa utifrån utan att "öppna kopplingen". Är det en specialpackning eller något mer standardiserat typ o-ring?

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5845
Ålder: 65
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Läckage där kopplingsarmen går in

#2 Inläggav Fibern » tis 26 apr 2016, 23:17

Överst i denna tråd finns sprängskisser på de olika motorerna. Om du tittar där hittar du de olika delarna. För att byta oljetätningen tror jag man måste demontera kåpan. Obs, jag tror. Har inte gjort det själv. Märkligt för övrigt att den börjat läcka.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
daf66sl
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: december 2010
Hoj: TA 650-00
Ort: Lund

Re: Läckage där kopplingsarmen går in

#3 Inläggav daf66sl » ons 27 apr 2016, 09:10

Förmodligen är det oil seal 12*18*5 (91204-KK0-003) jag behöver byta. Hittade en artikel nedan som iofs avser AT men chansen är nog stor att det funkar på samma sätt på TA. Slutsatsen är att det är lätt och går snabbt att byta i samband med oljebyte, men att det kräver att man tar bort avgasröret vilket kan vara jobbigare. Någon nämnde att man kunde fixa det tillfälligt med gängtejp utifrån , så jag skall nog pröva det. För övrigt verkar det inte ha läckt något de senaste två turerna, även om man kan se lite vått i skarven.


http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twi ... h-arm.html

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5845
Ålder: 65
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Läckage där kopplingsarmen går in

#4 Inläggav Fibern » ons 27 apr 2016, 09:19

Kan du möjligen ha haft i lite för mycket olja tidigare? Vad jag förstår så ligger väl inget oljetryck där.
Det är nog samma förfarande på Transingen som på Africanen, då det skiljer väldigt lite på dessa två. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5845
Ålder: 65
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Läckage där kopplingsarmen går in

#5 Inläggav Fibern » ons 27 apr 2016, 09:25

Ett värdefullt tillbehör är ju Den här
Har en själv som jag köpte på Mekonomen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM


Återgå till "Mek och teknik - Transalp"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster