Sida 1 av 1

Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Postat: lör 09 apr 2016, 20:01
av Cobrarax
Hej
Någon som har förslag vad jag ska göra?
MC'n gick perfekt när jag ställde in den i kallgaraget innan vinter. Startade inte när jag skulle ta ut den, drog ur batteriet sju gånger innan den till slut startade. Verkade gå ok i början men när jag körde iväg hackade den, missade att tända, bluddrade sen går den ok igen osv. Tanken var fylld till 2/3 fyllde upp med ny bensin men ingen skillnad. Nu startar den ok men tomgången är ojämn, nån gång har tomgången rusat till 3000 varv och när motorn blir 75 grader stannar den, sen lite svårstartad men när den svalnar startar den ok igen. Går inte att använda mc'n nu, går för hackigt. Verkar som den bara går på en cylinder ibland. Har hällt i en flaska STP inj cleaner, osäkert om det blev någon skillnad.
Vad ska jag hitta på nu? Om det är dålig bensin trots STP och påfyllnad av nu bensin-Tömma tanken? Vad annat kan ha hänt när den stått stilla i vinter?

Eric

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Postat: ons 04 maj 2016, 16:15
av Legio
Min var lite skum när mina tändhattar var kassa. Sedan har jag haft problem med dödaren som har brutit kntakten med tändningen. Batteriet fick jag byta en gång efter vintern som också gjorde den svårstartad. Kolla även tändstiften. Lycka till

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Postat: sön 09 apr 2017, 19:57
av Steve
Hej!
Kör vidare på denna tråd ihop om att någon ska ha några tips vad jag ska göra. Jag har en Transalp 700-08 som gått ca 800 mil. Inköpt i August förra året och har gått helt perfekt. Under vintern har jag underhållsladdat batteriet och varmkört hojen ungefär varannan vecka och den har alltid hoppat igång på första snurren. Jag körde en provstart i några sekunder (var inne i garaget så jag ville inte köra längre) igår och då gick allt bra. Drar på mig kläderna idag för att äntligen få åka första turen för i år, då startar hojen inte?? Den tänder till en gång och det låter som den bara går på en cylinder sen dör den. Jag har gjort flera försök under dagen (måste ladda batteriet mellan försöken) men inget händer, någon gång har den tänt till lite men sedan lagt av. Jag har kollat och tagit isär dödarknappen och ser inga kontaktfel där. Alla säkringar är hela, HISS lampan släcks som den ska, tändhattarna är bytta av föregående ägare, jag har provat med reservnyckeln och det luktar bensin efter startförsöken så det verkar komma fram som det ska. Kan någon svara mig på hur i hela friden det kan bli så här??? Jag har aldrig haft några problem eller indikationer på problem med denna hoj men så plötsligt över en natt utan att någon har rört den så är den helkonstig?? Kan sidostödskontakten ha något med detta att göra? Sidostödet är det enda som har rörts sen igår och i så fall hur kollar man den kontakten?

// Stefan

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Postat: sön 09 apr 2017, 23:25
av Jan-Olov
Ligger hojen i friläge påverkas motorn inte av stödet. Vill du ändå kolla stödet leta upp skarvkontakten till brytaren och kortslut med vad du vill ett gem eller något liknande, går den då så har du felet där, men tänk dig för om du kör med förbikopplat sidostöd det kan gå åt fanders om du glömmer dig.

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Postat: mån 10 apr 2017, 07:54
av Fibern
@Steve
Jag har ingen egen erfarenhet av insprutare på mc, men sidostödet kan du nog utesluta eftersom du märkte att den gick på bara en cylinder innan den dog. En insprutare ska man egentligen aldrig provstarta "bara några sekunder". Motorn ger ju extra bensin vid kallstart och stänger man av och startar om blir motorn lätt sur och går inte igång på nästa försök. Har varit med om en av bilarna mina som jag "råkade" stänga av och sedan nästan ej fick igång.
Du kan ju göra en enkel gnistkontroll med att lyfta en tändhatt och sätta i ett extrastift.
Vad som mer kan krångla är väl cdi-box alt. styrboxen, fast sistnämnda mindre troligt.

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Postat: mån 10 apr 2017, 21:48
av Steve
Hej!
Tack för tipsen. Jag provade att slänga dit ett nytt batteri då det gamla inte var helt ok. Detta gav dock ingen effekt mer än att jag kunde mala på startmotorn längre tid men hojen beter sig likadant ändå. Det konstiga är att när den har stått ett dygn och jag provar att starta så tänder den en halv sekund men är sen död igen och går inte att få minsta livstecken ifrån. Jag får leta vidare i morgon, alla tips mottages tacksamt.

// Stefan

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Postat: tis 11 apr 2017, 09:27
av Laffe
Är du säker på att den får soppa?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Postat: tis 11 apr 2017, 12:18
av Steve
Nej det kan jag inte vara säker på mer än att det luktar ordentligt med bensin när jag har gjort ett startförsök. Jag ska ge mig på tändstift och tändkablar i kväll eller i morgon så får vi se om det ger något.
//Stefan

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Postat: fre 14 apr 2017, 12:18
av Steve
Då var hojen igång och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Felet var som @Fibern skrev att jag bara hade igång hojen några sekunder vid mitt första startförsök, det fungerar INTE på insprutare. Den blev tydligen helt nersurad och gick inte igång mer. Jag skruvade ur båda stiften och lät motorn stå öppen över natten. Gjorde rent stiften ordentligt och sprutade startgas direkt in i cylindrarna och skruvade i stiften. När jag gjort detta så gjordes nytt startförsök och den tuffade igång men det var precis att det gick.

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Postat: fre 14 apr 2017, 13:29
av Fibern
Roligt att få rätt ibland. :wink: Men på din beskrivning tycker jag det låter som någonting ytterligare. Hoppas bara jag har fel. Har du provat med inj.cleaner?
Den borde, tycker jag, ha gått igång klanderfritt dagen efter. Och som sagt, stanna aldrig en insprutad motor direkt efter den startat, om du tänkt åka iväg och ha igång den inom några minuter igen.

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Postat: fre 14 apr 2017, 20:01
av Steve
Ja, jag får nog köra någon injector cleaner . Någon sort som fungerar bättre eller spelar det ingen roll vilken man väljer?

Skickat från min E5823 via Tapatalk