Re: Ventiljustering - tips/råd!
Postat: tis 08 mar 2016, 17:10
Ägnade en stor del av internationella kvinnodagen åt att ömt, vårda "henne" - min XL 600...
Ventiljustering tänkte jag mig, men f-n vad det var bökigt för en som aldrig vågat sig på det tidigare.
Några funderingar/frågor:
Enligt Haynes ska man vrida runt motorn moturs - i min tyska reparationshandbok: medurs. Är det någon skillnad egentligen..? Öppnar inte ventilerna lika mycket oavsett vilket, bara man stoppar vid märket/strecket vid "FT" för främre cylindern?
Finns det andra sätt att säkra att ventilerna står i korrekt läge?
Jag tror att jag gjort rätt, men blev lite konfunderad när jag till slut lyckades lossa låsmuttern och försökte lirka in bladmåttet (0,15): jag fick öppna justerskruven säkert fem, sex varv innan bladmåttet gled in. Normalt eller? Verkar alltså som om insugsventilen stått riktigt hårt på, vilket i alla fall inte orsakat några konstigheter vid körning. Avgasventilen: samma sak, fick öppna justeringen åtskilliga varv innan jag kunde låsa fast på 0,20.
Men osäkerheten plågar mig; stod ventilerna i rätt läge? Och om inte, riskerar jag haveri nu??
I morgon väntar den andra cylindern. Hoppas att någon av er där ute har berikat mitt kunnande till dess!
Nu ska jag beställa nya stift från oraklet i Boden. Dom gamla ser OK ut, men när det går enkelt att byta, så varför inte?
Hälsningar,
Robert G
Gotland
Ventiljustering tänkte jag mig, men f-n vad det var bökigt för en som aldrig vågat sig på det tidigare.
Några funderingar/frågor:
Enligt Haynes ska man vrida runt motorn moturs - i min tyska reparationshandbok: medurs. Är det någon skillnad egentligen..? Öppnar inte ventilerna lika mycket oavsett vilket, bara man stoppar vid märket/strecket vid "FT" för främre cylindern?
Finns det andra sätt att säkra att ventilerna står i korrekt läge?
Jag tror att jag gjort rätt, men blev lite konfunderad när jag till slut lyckades lossa låsmuttern och försökte lirka in bladmåttet (0,15): jag fick öppna justerskruven säkert fem, sex varv innan bladmåttet gled in. Normalt eller? Verkar alltså som om insugsventilen stått riktigt hårt på, vilket i alla fall inte orsakat några konstigheter vid körning. Avgasventilen: samma sak, fick öppna justeringen åtskilliga varv innan jag kunde låsa fast på 0,20.
Men osäkerheten plågar mig; stod ventilerna i rätt läge? Och om inte, riskerar jag haveri nu??
I morgon väntar den andra cylindern. Hoppas att någon av er där ute har berikat mitt kunnande till dess!
Nu ska jag beställa nya stift från oraklet i Boden. Dom gamla ser OK ut, men när det går enkelt att byta, så varför inte?
Hälsningar,
Robert G
Gotland