Sida 1 av 1

Ventiljustering - tips/råd!

Postat: lör 19 dec 2015, 19:31
av September
Go aftes.

Förutom allmän översyn, rostfix, lackering och olja/filter m m, avser jag att för första gången ge mig på kontroll och ev justering av ventilerna på min xl 600. Har en tysk handbok, men känner att jag skulle behöver lite goda råd av er som gjort detta tidigare. Har förstått att plast och tank måste bort.
Specialverktyg för ventiljobbet?
Vad gör man samtidigt när så mycket ändå är bortplockat?
Vad ska man absolut inte göra? Vad kan gå åt h-e?
Hur vet jag att jag gör rätt för att slippa höra ett kostsamt skrammmmel när det ska premiärstartas?
Är det vanligt att ventilerna måste justeras efter knappa 6000 mil..?

Tja, ni fattar.

Passar på att skicka med en önskan om en trivsam jul och ett fint nyårsfirande!

/Robert G
Gotland

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Postat: sön 20 dec 2015, 13:00
av V Saarela
Det är ju shims i Varaderon och skruvventiler på Transalpen.

Egentligen är det inget avancerat på Transalpen. För att kontrollera ventilerna så tycker jag det är betydligt enklare att göra det på Varaderon. Ska man däremot justera på Varaderon så brakar helvetet löst :)
På Varaderon måste då ormboet med alla slangar/kablar på luftfiltret mm mm bort för att komma åt främre kamkedjesträckaren, kamaxlarna måste lyftas av etc. Det har väl dessutom blivit mer kablar osv sen 2007(ny avgasgräns kom 2008)

På Transalpen behöver man inte ta ens bort ventilkåporna, finns lock på dom istället. Nu är det ju ett tag sen jag gjorde senast på 600:an. Luftfiltret måste bort liksom sidokåporna. Minns också att jag tog bort höger kylare för att komma åt främre avgasventilen ordentligt. Vet inte vad din bok säger om demonteringarna, men jag brukar ta bort ganska mycket för då är det enklare att både komma åt och framför allt, man har bättre koll på det man gör.

Har du inte gjort det så.....lämpligt är väl att byta stiften och luftfiltret när man väl har lyft på grejjorna

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Postat: sön 20 dec 2015, 13:20
av Fibern
Jag har inte gjort detta själv, men jag tror inte du behöver några speciella verktyg. Och precis som herr Saarela nämner är det justering av gamla typen, låsmutter och skruv-justering som har fyrkantfattning. Du kan även införskaffa ett par nya gummitätningar till ventillocken, bara för att vara säker på att de gamla fortfarande duger.
Jag skulle också byta stift, om inte det är nygjort. Passa även på att rengöra bränslesilen i kranen, när du lika har tanken demonterad.
Var 1200:e mil rekommenderas ventilkoll och ev. justering. Kan bara säga att det lever inte Fibern efter. Men ingen av de två gånger jag lämnat in för justering, har mekare Tommy haft några negativa synpunkter. Kan ju bidra att jag aldrig toppvarvar motorn. Sällan högre fart än ca 5000rpm ger.

Och ventilspelen har du väl i din tyska manual, annars är dom
In: 0,13-0,17
Ut: 0,18-0,22

Lycka till.

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Postat: sön 20 dec 2015, 13:46
av V Saarela
Justja, glömde det där med att inga specialverktyg behövs.

Däremot så är det mycket vanligt att man behöver justera ventilerna varje gång på en Transalp.(var 1200:e mil alltså). Jag har nu speciellt under senare år(köpt o sålt lite hojar) kontrollerat en massa hojar med skruvventiler och varenda en var man tvungen att justera nån ventil på. Det betyder inte att det är nåt negativt med det, det är ju bara så :)

Dom där tätningarna på locken brukar väl inte vara dåliga? Känns spontant som en onödig kostnad bara.

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Postat: sön 20 dec 2015, 14:36
av September
Tack för respons. Det där med att lyfta bort tanken verkar ju lite läbbigt. Har tömt den så gott det nu gick, men man lossar alltså skruvarna och sedan bara lyfter den och vips! så håller den tätt i alla fall..?
Återkommer med rapport när arbetslusten infunnit sig...

/R

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Postat: sön 20 dec 2015, 15:45
av Fibern
V Saarela skrev: :)
Dom där tätningarna på locken brukar väl inte vara dåliga? Känns spontant som en onödig kostnad bara.
Jag har ingen aning. Bara att Haynes säger åt en att kontrollera att de inte behöver bytas. :)

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Postat: sön 20 dec 2015, 19:45
av Håkon
Kapar tråden eftersom jag har en fundering inom samma ämne. Sorry!

Tid för 4800-mila service på min -04:a (XL 650) till våren. Gör de enklare servicepunkterna själv men tänkte lämna in hojen för ventiljustering. Är det något annat som lika bra kan göras av firman samtidig som de gör ventiljusteringen? Tänker bl.a. på byte av de där förargliga tändstiften. Kul att mecka lite själv, lär mig alltid lite nytt, men har inget för dubbelt eller ogjort arbete. Den tiden lägger jag hellre på schysst grusrunda.

Tack på förhand och än en gång ursäkta intrånget.

/Johan

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Postat: sön 20 dec 2015, 20:27
av V Saarela
Nejdå, samma där Håkon. Tog lös höger kylare på den också. Lite mer rörigt också ser det ut under tanken. Beror nog på att luftfiltret är stor som tusan på 650:an. Fick också lossa lite på vänster kylare för att komma åt ett av tändstiften. Fast, berodde nog mer pga att jag inte hade original tändstiftsnyckel.

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Postat: tis 08 mar 2016, 17:10
av September
Ägnade en stor del av internationella kvinnodagen åt att ömt, vårda "henne" - min XL 600...
Ventiljustering tänkte jag mig, men f-n vad det var bökigt för en som aldrig vågat sig på det tidigare.
Några funderingar/frågor:

Enligt Haynes ska man vrida runt motorn moturs - i min tyska reparationshandbok: medurs. Är det någon skillnad egentligen..? Öppnar inte ventilerna lika mycket oavsett vilket, bara man stoppar vid märket/strecket vid "FT" för främre cylindern?
Finns det andra sätt att säkra att ventilerna står i korrekt läge?

Jag tror att jag gjort rätt, men blev lite konfunderad när jag till slut lyckades lossa låsmuttern och försökte lirka in bladmåttet (0,15): jag fick öppna justerskruven säkert fem, sex varv innan bladmåttet gled in. Normalt eller? Verkar alltså som om insugsventilen stått riktigt hårt på, vilket i alla fall inte orsakat några konstigheter vid körning. Avgasventilen: samma sak, fick öppna justeringen åtskilliga varv innan jag kunde låsa fast på 0,20.

Men osäkerheten plågar mig; stod ventilerna i rätt läge? Och om inte, riskerar jag haveri nu??

I morgon väntar den andra cylindern. Hoppas att någon av er där ute har berikat mitt kunnande till dess!

Nu ska jag beställa nya stift från oraklet i Boden. Dom gamla ser OK ut, men när det går enkelt att byta, så varför inte?

Hälsningar,

Robert G
Gotland

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Postat: tis 08 mar 2016, 18:50
av Stefan
September, jag vet väl egenligen inte, men motorn hamnar ju med med kolvarna i topp två gånger på varje cykel, så det kan nog vara rätt att dubbelkolla. Verkstadshandboken till min 700 säger;

"Rotate the crankshaft counterclockwise and align
the "FT" mark on the flywheel with the index notch
on the left crankcase cover.
Make sure the piston is at TDC (Top Dead Center) on
the compression stroke.
This position can be obtained by confirming that
there is slack in the rocker arms. If there is no slack,
rotate the crankshaft counterclockwise one full turn
and align the "FT" mark with the index notch again."

Så det kan ju vara idé att kolla kolla att den verkligen är i TDC på kompressionsslaget då det tydligen ska finnas ett spel i ventilvipporna. Om du får lossa så pass mycket, så känns det ju misstänkt.

I din sits skulle jag nog nog dra runt den till märket två gånger och jämföra spelet. Rimligen bordde du ju, om du nu tog den i fel läge, ha ett betydligt större spel i ett av lägena, och borde således justera ner spelet i det läget. Tycker jag...

<edit> Just det ja, texten handlar om främre cylindern, så FT är väl samma lika som ditt FF </edit>

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Postat: tis 08 mar 2016, 19:54
av Skoogsnisse
Det verkar att du justerat ventilerna i fel läge. Man kan se på vipparmarnas rörelse om du är på rätt varv.
Om avgasventilen stänger och insugsventilerna öppnar när du kommer till märket ska du vrida ett varv till.