Ventiljustering - tips/råd!

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 34
Ålder: 69
Blev medlem: juli 2014
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Ventiljustering - tips/råd!

#9 Inläggav September » tis 08 mar 2016, 17:10

Ägnade en stor del av internationella kvinnodagen åt att ömt, vårda "henne" - min XL 600...
Ventiljustering tänkte jag mig, men f-n vad det var bökigt för en som aldrig vågat sig på det tidigare.
Några funderingar/frågor:

Enligt Haynes ska man vrida runt motorn moturs - i min tyska reparationshandbok: medurs. Är det någon skillnad egentligen..? Öppnar inte ventilerna lika mycket oavsett vilket, bara man stoppar vid märket/strecket vid "FT" för främre cylindern?
Finns det andra sätt att säkra att ventilerna står i korrekt läge?

Jag tror att jag gjort rätt, men blev lite konfunderad när jag till slut lyckades lossa låsmuttern och försökte lirka in bladmåttet (0,15): jag fick öppna justerskruven säkert fem, sex varv innan bladmåttet gled in. Normalt eller? Verkar alltså som om insugsventilen stått riktigt hårt på, vilket i alla fall inte orsakat några konstigheter vid körning. Avgasventilen: samma sak, fick öppna justeringen åtskilliga varv innan jag kunde låsa fast på 0,20.

Men osäkerheten plågar mig; stod ventilerna i rätt läge? Och om inte, riskerar jag haveri nu??

I morgon väntar den andra cylindern. Hoppas att någon av er där ute har berikat mitt kunnande till dess!

Nu ska jag beställa nya stift från oraklet i Boden. Dom gamla ser OK ut, men när det går enkelt att byta, så varför inte?

Hälsningar,

Robert G
Gotland

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 5109
Ålder: 62
Blev medlem: oktober 2008
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ventiljustering - tips/råd!

#10 Inläggav Stefan » tis 08 mar 2016, 18:50

September, jag vet väl egenligen inte, men motorn hamnar ju med med kolvarna i topp två gånger på varje cykel, så det kan nog vara rätt att dubbelkolla. Verkstadshandboken till min 700 säger;

"Rotate the crankshaft counterclockwise and align
the "FT" mark on the flywheel with the index notch
on the left crankcase cover.
Make sure the piston is at TDC (Top Dead Center) on
the compression stroke.
This position can be obtained by confirming that
there is slack in the rocker arms. If there is no slack,
rotate the crankshaft counterclockwise one full turn
and align the "FT" mark with the index notch again."

Så det kan ju vara idé att kolla kolla att den verkligen är i TDC på kompressionsslaget då det tydligen ska finnas ett spel i ventilvipporna. Om du får lossa så pass mycket, så känns det ju misstänkt.

I din sits skulle jag nog nog dra runt den till märket två gånger och jämföra spelet. Rimligen bordde du ju, om du nu tog den i fel läge, ha ett betydligt större spel i ett av lägena, och borde således justera ner spelet i det läget. Tycker jag...

<edit> Just det ja, texten handlar om främre cylindern, så FT är väl samma lika som ditt FF </edit>
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild

Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 415
Ålder: 78
Blev medlem: april 2012
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Ventiljustering - tips/råd!

#11 Inläggav Skoogsnisse » tis 08 mar 2016, 19:54

Det verkar att du justerat ventilerna i fel läge. Man kan se på vipparmarnas rörelse om du är på rätt varv.
Om avgasventilen stänger och insugsventilerna öppnar när du kommer till märket ska du vrida ett varv till.
Nisse


Återgå till "Mek och teknik - Transalp"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst