Någon som vet hur det är med kamkedjan på transalp? Ska den bytas vid nån intervall eller? Har nyss haft kamkedjebrott på mercan 200, inget roligt! 20000 pix!
Nybliven Transalpare.
Behöver man byta kamkedja?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Och Transalpen den har två!
Jag har aldrig hört talas om några intervall eller kamkedjebrott på TA. Tror inte det är nåt att oroa sej över om motorn är servad.
Man kan tydligen se på kedjespännarna om kedjorna behöver bytas, men först när man lyfter ur motorn och tar av ventilkåporna...
Så jag säger, kolla och ev byt när motorn behöver renoveras.
Jag har aldrig hört talas om några intervall eller kamkedjebrott på TA. Tror inte det är nåt att oroa sej över om motorn är servad.
Man kan tydligen se på kedjespännarna om kedjorna behöver bytas, men först när man lyfter ur motorn och tar av ventilkåporna...
Så jag säger, kolla och ev byt när motorn behöver renoveras.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Kedjeslacket sätter jag till 55-60 mm med utdragen fjädring och friläge. Instr.bokens 35-45 är alldeles för lite, blir fiolsträng när det fjädrar ner.matsh skrev:Något annat som man bör tänka på?
(Kedjan till bakhjulet alltså, inte kamkedjan... )
Kolla igenom Deti's http://www.ta-deti.de/ta/index.html
Grattis till hojen och välkommen!
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Kamkedja.
Bytte kamkedjor på min Transalp -92 i vintras, i samband med en större översyn.
Hojen har gått 6000 mil och slitaget var drygt 75%.
Detta kan man se om man lyfter på ventilkåpan och titta på kedjesträckaren, svårt att förklara men titta i "Haynes" sidan 2:23, en del av sträckaren sticker upp och måttet får inte överstiga 6mm.
Sticker metallkilen upp 6 mm eller mer är det dags att byta kedja.
VDAN
Hojen har gått 6000 mil och slitaget var drygt 75%.
Detta kan man se om man lyfter på ventilkåpan och titta på kedjesträckaren, svårt att förklara men titta i "Haynes" sidan 2:23, en del av sträckaren sticker upp och måttet får inte överstiga 6mm.
Sticker metallkilen upp 6 mm eller mer är det dags att byta kedja.
VDAN
Grattis till att ha köpt en "riktig" MC. Planerar själv för ett inköp av en TA eftersom jag tidigare har haft mycket goda erfarenheter av modellen som funkar till allting.matsh skrev:Skönt att höra Något annat som man bör tänka på?
Har nyss köpt en 92:a som gått 4700 mil, otroligt skön att köra, fast jag sitter just nu med fruktansvärd träningsvärk efter 10 mi i helgen.
Angående huvudvärk. Har du testat att använda hörselskydd. Apotekets gula brukar funka bra.
Mvh
GeCe
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Inga problem hittills. Slitgummina håller fortfarande. Och när man sätter sig på hojen sträcks kedjan, och dessutom sjunker framdrevet i förhållande till bakdrevet. Så det ser värre ut med hojen på stödet.matsh skrev:Kedjeslacket till 55-60 mm? Släpar den inte då?
Då ligger ju den emot fram till!
Instruktionsboken varnar för "skador på ramens nedre del" vid slack över 60mm. Jag har inte märkt något sådant.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Jag använder den redan befintliga kamkedjetråden...
Ibland när jag kör på låga varv och gasar på lite så rasslar det ganska ordentligt från motorn, tex om jag lägger i tvåan lite tidigt istället för att dra på ettan. Samma sak om jag kör lite långsammare på trean och ger lite gas.
Kan det vara kamkedjan som rasslar? Och är den slut isåfall? Hur märker man om den måste spännas? Hojen har ju bara gått 1000 mil.
Ibland när jag kör på låga varv och gasar på lite så rasslar det ganska ordentligt från motorn, tex om jag lägger i tvåan lite tidigt istället för att dra på ettan. Samma sak om jag kör lite långsammare på trean och ger lite gas.
Kan det vara kamkedjan som rasslar? Och är den slut isåfall? Hur märker man om den måste spännas? Hojen har ju bara gått 1000 mil.
- jerkonetti
- 50cc
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
- Hoj: TA650-04
- Ort: UMEÅ
Rassel
Rasslar det även utan belastning eller är det bara när Du kör? Om det bara är när du kör så låter det mer som drivkedjan/drev. Svårt att säga utan att höra "live". Kolla kedjespänningen och smörj kedjan!
"Den som ber blygt ber om ett nej"