Olja vid framcyllen

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Olja vid framcyllen

Inlägg av Richaud »

Hej!
Kikade på en transalp i helgen som hade oljesmuts vid främre cylindern. Uppe på en kylfläns. Årecis vid packningen till cylinder huvudet eller vad man skall kalla det. inte uppe vid toppen utan i nere kant ca 5cm upp vid den packninge. Cylinderblocket kanske det heter?

Vad tror ni.. nåt att inte brys sig om? Hojjen har gått 4500 mil ca. I övrigt såg det bra ut. Inte nytvättad utan det där ahde nog varit där ett tag .. var liksom intorkat kladd och inte blått men likväl enda ställetpå hela hojjen som det syntes olja.

C
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Olja vid framcyllen

Inlägg av Tramsvalp »

Jag förstår inte din beskrivning riktigt, men om fläcken sitter uppe på en kylfläns så kan oljan möjligen komma från ventilkåpspackningen, den några mm tjocka gummipackningen. Men i ventilkåpan är det inget tryck, så den packningen läcker nog sällan så jag tvivlar på det kommer därifrån.
Och är det intorkat så är det väl tveksamt om det är olja.

Topplockspackningen sitter direkt under flänsarna och cylinderfotspackningen sitter längst ner.

Jag vet ju inte om hojen är privat eller på firma, men firma måste väl ge garanti.
Om du ska köpa privat men är nybörjare och har svårt att bedöma skicket själv så bör du nog antingen låta en kunnig kompis titta på den, eller försöka ta med hojen till en mc-verkstad som får göra en bedömning, eller kanske få med en mekaniker till hojen. Behövs väl ingen grundlig genomgång men kostar förstås en slant ändå, men sinnesfriden är värd en hel del, förutom de prutfel han kan hitta.

4500 mil är inte mycket på en Transalp om den är servad och skött. En fullstämplad servicebok är värd mycket, nästan helsäkert köp, men bara nästan, nån garanti att hojen är frisk är det inte.

Tänk också på att ett bakdäck vanligen håller runt 800 mil, framdäcket det dubbla. Inte som på bil flera tusen mil alltså.
Kedja och drev (drivpaketet) håller 1200-2500 mil och kostar bortåt 2000kr.
Mao, om dessa grejer är halvslitna så är det strax dags att byta.

4500 mil - snart dags för 4800-mila-service, och det är en stor service som kostar ett par tre tusen typ...

Jag försöker inte avskräcka dig, vill bara du ska veta. Men du kanske redan vet :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Olja vid framcyllen

Inlägg av Richaud »

Tack för svaret!
Blev lite avskräck och fick med mig en annan transalp hem igår kväll. Skall nu leta på forumet om tisp på hur man kan få igång helljusknappen att funka bra. Den förra jag provkörde stannade den inte inne o på denna vill den inte komma ut ige.. så jag ber om ursäkt til alal bilister på väg till stockholm igr att det tog tid för mig att blända av...
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Olja vid framcyllen

Inlägg av Fibern »

Richaud skrev:Tack för svaret!
Skall nu leta på forumet om tisp på hur man kan få igång helljusknappen att funka bra. Den förra jag provkörde stannade den inte inne o på denna vill den inte komma ut ige.. så jag ber om ursäkt til alal bilister på väg till stockholm igr att det tog tid för mig att blända av...
Här får du ett tips. Spraya helt enkelt CRC 5-56 eller motsvarande, det hjälpte mig med samma problem med kärvande ljusknapp och blinkersknapp.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Olja vid framcyllen

Inlägg av Richaud »

Japp.. tog ett tag men nu funkar den igen.. blir väl så när den inte används.

C
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Skriv svar