Byta stift att det ska vara så svårt.

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Byta stift att det ska vara så svårt.

Inlägg av GeCe † »

1313 skrev:
GeCe skrev:
I en liten låsbar "plastlåda" längs bak efter bakskärmens vänstra sida på alla TA 600 tillsammans med en hjälmhållare som är en del av låsbygeln.
Ok och tack ! Det finns inte heller kvar nåt av någon plast låda. Bättre att bygga upp en egen låda än att jaga fram original grejer känns det som nu.
Finns nog några skrotade TA 600 i landet på våra skrotar varför inte kolla runt lite.

http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q ... fp=1&cad=b

Kan vara ganska billigt och du besparar dig en massa jobb och tid då du kan åka hoj och ha kul istället! :D
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Re: Byta stift att det ska vara så svårt.

Inlägg av 1313 »

GeCe skrev:
Finns nog några skrotade TA 600 i landet på våra skrotar varför inte kolla runt lite.

http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q ... fp=1&cad=b

Kan vara ganska billigt och du besparar dig en massa jobb och tid då du kan åka hoj och ha kul istället! :D
Tack för den länk sidan.

Nu är det inte så farligt att knäcka till en lite låda i rostfritt, jag har ju turen att jobba som svetslärare och vi kör igång i dag plus att dom små liven kommer idag och en sån här låda dra vi ihop på nån lektion. Tur att man "får/kan" gör det på arbetstid. Så nog får jag kör hoj endå.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Byta stift att det ska vara så svårt.

Inlägg av Olle Å »

Orginalhylsan + en minispärrnyckel 12mm, så var det mycket lätt. Den som inte har en sådan bör försöka skaffa en. Kan vara bra att ha vid vägkanten. En undran. Hur mycket sämre går en TA 600 på bara ett stift som funkar i varje cylinder?
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Re: Byta stift att det ska vara så svårt.

Inlägg av 1313 »

En undran. Hur mycket sämre går en TA 600 på bara ett stift som funkar i varje cylinder?
Jag vet inte men på vägen hem från Rättvik tyckte jag att hojen kändes slö.Svarade inte lika bra på gasen som innan. Men den startade snällt efter fikat på Elsa Anderssons. Men inte efter en vecka hemma i garaget. När jag sedan bytt stift tyckte jag det blev bättre drag i grejerna igen. Men det kan vara inbillning också.

Dom gjorde ett test på en HD, först körde dom den i en bromsbänk med ett stift per cylinder(original). Sen rev man när topparna och fräste ett stift håll till på topparna. Montera ihop motorn igen och körd igen i bänken. Resultatet ingen skillnad. Tidningen var Hojmaggan eller MCM kommer inte i håg vilken det var. Men det var för några år sedan. Men samtidigt är inte HDs toppar utvecklade att ha två stift för optimal förbränning per topp men jag tror att Honda har gjort det för varför har dom dubbla stift annars? Att ta sig hem till varje pris???!!! :roll:
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Byta stift att det ska vara så svårt.

Inlägg av Tramsvalp »

Jag tror inte det märks om bara ett stift per cylinder funkar.
Tror det finns 2 stift mest för att det finns plats på TA600 och 650 som ju har 3 ventiler per cyl. TA700 med 4 ventiler har nog bara ett stift.

Man byter dem vid ventilservice och då är det inte så bökigt. Blås gärna rent runt stiften först så inget grus ramlar ner i cylindrarna.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar