Skulle ut och övningsköra med min kamrat som tydligen inte lyckas fått sitt körkort än (se annan tråd eller så gillar hon mitt sällskap eller vad det nu är) men lilla grå ville inte tända alls. Tändningen på, alla kontroll lampor lyser som dom ska, men motorn tänder inte till alls. letar fram ett gammalt stift och sätter på en tändhatt. Jodå gnista finns det. Bensin lika så. Men hojen vill inte brumma igång alls. Aja jag låg på ganska hårt från Rättvik veckan innan och hojen har bara stått still i garaget.
Bort med allt vad kåpor heter, här ska det kollas noga. Hmm det var ett tag sedan den fick nya stift, kan det vara så att dom är slut? Ner till lokala MC butiken. Jorå nya stift inhandlades, bara 55 kr st. Va ska det vara 4 st???!!! (se vad lite man kan om sin egen hoj) Hemma igen fram med verktygslådan, på med tändstiftshylsan. Hmm för stor eller för liten, vad är det här för stift??? 18 mm på sexkanten. Öh någon sådan hylsa har jag ej. Ner till bilreservdels handlaren, han hade. Men den tog i godset i toppen innan den träffade sexkanten. Vad är det här för nåt??? Tillbaka till MC handlaren. Nu en fin lång pressad plåt hylsa med en pinne bredvid för att kunna röra runt hylsan. Hem igen. Av med tändhatten på höger fram. Men vad nu hylsan är för lång??? Oh jag har inga grejer hemma0för att kapa hylsan utan det blir att köra ner hojen på släp till mitt stora garage istället. Ok det var bara att åka till jobbet och hämtade släpkärran. Väcka en granne kl 15:00??!! Så han kunde skjuta på när vi lastade hojen. Vad tung den är när man inte är arg. (Det är lättare att resa upp den själv när man är arg har jag märkt)
Ner med hojen till stora garaget där jag har stora verktygslådan och andra stora maskiner typ vinkelslip m.m. Lasta av hojen och mörka moln börjar svärta ner himlen. Fort ner med hojen i garaget. Ut igen för att köra tillbaka släpet, nu i "hell" regn, dyng sur på att springa till bilen som stod 20 meter i från garage nedfarten. Det regnade fortfarande när jag ställde in vagnen i galler buren på jobbet. Nu var jag som en blöt katt, hu.
Nere igen i garaget gick jag till svetsbåset och kapade av den för långa hylsan. Nu passa den perfekt och jag fick ur både höger fram och vänster bak. Höger bak = trångt. Bort med tanken och titta nu såg man till och med tändhatten ordentligt. Men vad är det där för gummilapp i hålet? Bort med tändhatten och vilket avgrundshål!!! och långt där nere sitter ett stift. Hm nu är den av kapade hylsan inte perfekt längre utan för kort naturligtvis. Suck.
Aja jag tar väl vänster fram före då. Hm vad trångt, det sitter en kylare och man kan se att tidigare ägare har varit och skrapat i och bucklat till. Ser inge vidare ut och jag kan inte se vart stiftet sitter i det här hålet, bara känna. Det är djup här också. Ja ja jag kan väl byta kylarvattnet också när jag ändå håller på. Bort med kylaren och se nu finns det hur mycket plats som helst. Punktade ihop hylsan och byta dom sista stiften och det var inge svårt alls när man fått tagit bort en massa hinder. Ja det blev en helkväll i garaget men det är bara skön avkoppling och terapi för min del. Ja det var tydligen bara att byta stift sen fungerade lilla grå igen.
Jag jämförde färgen på gnista på dom gamla stiften och dom nya. Nya = stark blå gnista. Gamla = svag gul gnista. Sen var det någon som sa att Honda var känslig på stiften, men vad vet jag, jag bara kör.
En lite fråga till sist. Hur byter ni stift? Plockar ni också ner hojen bara för att komma åt?
Byta stift att det ska vara så svårt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- janne
- 50cc
- Inlägg: 68
- Blev medlem: mån 11 maj 2009, 18:46
- Hoj: Crosstourer XD -13
- Ort: Sandared
- Kontakt:
Re: Byta stift att det ska vara så svårt.
Stackare
På Varan så kommer man åt främre stiftet hur lätt som helst
bakre stift, bort med sadel ( Nyckel ) bara lyfta undan
2 st bult bort nedre delen på tanken sedan lyft lite och sätt under tanklyftaren som
bör finnas med hojen, byt stift
Mycket lätt bör totalt inte ta mer än 5 minuter
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Byta stift att det ska vara så svårt.
Jag är helt klart besviken att en sån här "köra världen runt - äventyr - all terrain - bla bla - lågt trimmad för att hålla - osv - hoj" är så besvärlig att meka med. Man borde ju kunna byta stift enkelt vid vägkanten tycker jag. Ajja bajja Honda.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Byta stift att det ska vara så svårt.
Det är ett pillgöra men med orginalverktyget räcker det men att lossa tanken i bakkanten för att komma år stiften på den modellen. Inga större problem med lite vanligt tålamod.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
Re: Byta stift att det ska vara så svårt.
Ja original verktyg ligger nog utsprida i Tyskland (import därifrån) och här i Norden för det följde inte med några alls. Men som tur är har man bytt till insexskruvar på många ställe med samma skalle, så det går inte åt så många insexnycklar. Sen har jag några fasta nycklar och en vändbar skruvmejsel. Plus mina nya två st plåthylsor, lång och kort. Så det blir väl att göra en liten rostfri låda under pakethållaren så ligger dom inte lös och far omkring i packväskan.
Vart brukar original verktygen ligga annars?
Vart brukar original verktygen ligga annars?
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Byta stift att det ska vara så svårt.
Vet tyvärr inte hur det är på 600:an men på 650:in sitter det en gummistropp i "gropen" som finns om man tar bort dynan. Mina originalverktyg satt där svepta i en ömtålig plastficka. Plastfickan gick sönder i princip första gången jag öppnade den så jag har lindat den omsorgsfullt med silvertejp1313 skrev:Vart brukar original verktygen ligga annars?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Byta stift att det ska vara så svårt.
I en liten låsbar "plastlåda" längs bak efter bakskärmens vänstra sida på alla TA 600 tillsammans med en hjälmhållare som är en del av låsbygeln.1313 skrev:Ja original verktyg ligger nog utsprida i Tyskland (import därifrån) och här i Norden för det följde inte med några alls. Men som tur är har man bytt till insexskruvar på många ställe med samma skalle, så det går inte åt så många insexnycklar. Sen har jag några fasta nycklar och en vändbar skruvmejsel. Plus mina nya två st plåthylsor, lång och kort. Så det blir väl att göra en liten rostfri låda under pakethållaren så ligger dom inte lös och far omkring i packväskan.
Vart brukar original verktygen ligga annars?
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
Re: Byta stift att det ska vara så svårt.
Ok och tack ! Det finns inte heller kvar nåt av någon plast låda. Bättre att bygga upp en egen låda än att jaga fram original grejer känns det som nu.GeCe skrev:
I en liten låsbar "plastlåda" längs bak efter bakskärmens vänstra sida på alla TA 600 tillsammans med en hjälmhållare som är en del av låsbygeln.
Re: Byta stift att det ska vara så svårt.
Finns nog några skrotade TA 600 i landet på våra skrotar varför inte kolla runt lite.1313 skrev:Ok och tack ! Det finns inte heller kvar nåt av någon plast låda. Bättre att bygga upp en egen låda än att jaga fram original grejer känns det som nu.GeCe skrev:
I en liten låsbar "plastlåda" längs bak efter bakskärmens vänstra sida på alla TA 600 tillsammans med en hjälmhållare som är en del av låsbygeln.
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q ... fp=1&cad=b
Kan vara ganska billigt och du besparar dig en massa jobb och tid då du kan åka hoj och ha kul istället!
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
Re: Byta stift att det ska vara så svårt.
Tack för den länk sidan.GeCe skrev:
Finns nog några skrotade TA 600 i landet på våra skrotar varför inte kolla runt lite.
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q ... fp=1&cad=b
Kan vara ganska billigt och du besparar dig en massa jobb och tid då du kan åka hoj och ha kul istället!
Nu är det inte så farligt att knäcka till en lite låda i rostfritt, jag har ju turen att jobba som svetslärare och vi kör igång i dag plus att dom små liven kommer idag och en sån här låda dra vi ihop på nån lektion. Tur att man "får/kan" gör det på arbetstid. Så nog får jag kör hoj endå.
Re: Byta stift att det ska vara så svårt.
Orginalhylsan + en minispärrnyckel 12mm, så var det mycket lätt. Den som inte har en sådan bör försöka skaffa en. Kan vara bra att ha vid vägkanten. En undran. Hur mycket sämre går en TA 600 på bara ett stift som funkar i varje cylinder?
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Byta stift att det ska vara så svårt.
Jag vet inte men på vägen hem från Rättvik tyckte jag att hojen kändes slö.Svarade inte lika bra på gasen som innan. Men den startade snällt efter fikat på Elsa Anderssons. Men inte efter en vecka hemma i garaget. När jag sedan bytt stift tyckte jag det blev bättre drag i grejerna igen. Men det kan vara inbillning också.En undran. Hur mycket sämre går en TA 600 på bara ett stift som funkar i varje cylinder?
Dom gjorde ett test på en HD, först körde dom den i en bromsbänk med ett stift per cylinder(original). Sen rev man när topparna och fräste ett stift håll till på topparna. Montera ihop motorn igen och körd igen i bänken. Resultatet ingen skillnad. Tidningen var Hojmaggan eller MCM kommer inte i håg vilken det var. Men det var för några år sedan. Men samtidigt är inte HDs toppar utvecklade att ha två stift för optimal förbränning per topp men jag tror att Honda har gjort det för varför har dom dubbla stift annars? Att ta sig hem till varje pris???!!!
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Byta stift att det ska vara så svårt.
Jag tror inte det märks om bara ett stift per cylinder funkar.
Tror det finns 2 stift mest för att det finns plats på TA600 och 650 som ju har 3 ventiler per cyl. TA700 med 4 ventiler har nog bara ett stift.
Man byter dem vid ventilservice och då är det inte så bökigt. Blås gärna rent runt stiften först så inget grus ramlar ner i cylindrarna.
Tror det finns 2 stift mest för att det finns plats på TA600 och 650 som ju har 3 ventiler per cyl. TA700 med 4 ventiler har nog bara ett stift.
Man byter dem vid ventilservice och då är det inte så bökigt. Blås gärna rent runt stiften först så inget grus ramlar ner i cylindrarna.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp