Min hastighetsmätarwire har gått av

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Alfons
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 maj 2006, 18:37
Answers: 0
Ort: Täby TA600 - 96

Min hastighetsmätarwire har gått av

Inlägg av Alfons »

Det här börjar bli lite pinsamt men min hastighetsmätarwire har fått av. Detta skedde på våren, dagen efter godkänd tur hos Bilprovningen så jag har ingen aning om antal km eller mil eller... Tänkte fixa detta under vintern....innan nästa inspektion. Bara varvräknaren funkar är jag nöjd.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Hur smörja kedja ???

Inlägg av Olle Å »

Är du säker på att det är wiren? Händer ibland att drevet pajar. Oftast beroende på att det kommit i fel läge vid däckbyte.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Min hastighetsmätarwire har gått av

Inlägg av Tramsvalp »

Undrar om inte överdrivet drevslitage inträffar när vajern börjar gå trögt pga rost och vanskötsel. Det är så lätt att dra ur innervajern nerifrån, torka av och smörja den med tex motorolja nån gång per år.

Sen kan plåtklorna i navet behöva böjas ut något för att få med sig drevet, men bara lite. Det är de som OlleÅ menar ska passas ihop med drevet vid däckbyte od. Tror att plåtklorna är avsedda att "kugga över" drevets klackar om vajern går för tungt, och det sliter på klackarna. Det är en jäkla snurr på vajern, om den går tungt så slits både kuggar och klackar förstås.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar