Bakre stötdämparen för hård

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Boman
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 12 maj 2007, 22:27
Answers: 0
Ort: AT -03 Motala

Bakre stötdämparen för hård

Inlägg av Boman »

Har precis skaffat en XL700VA. Hojen är smidig, lättkörd och kul. Upplever dock att bakre stötdämparen inte "sväljer" ojämnheter utan
är väldigt hård. Har justerat dämpningen till "soft" men tycker ändå inte riktigt att det hjälper.

Är det någon annan som har liknande erfarenhet?
Har letat efter dämpare av annat fabrikat, det finns ju Öhlins men dessa är ganska dyra..

Tacksam för råd och tips.
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Bakre stötdämpare

Inlägg av cub »

Nej jag har inte samma erfarenheter utan tycker att den funkar bra tillsammans med mig på. När jag kört med passagerare eller full packning har jag ställt den på det "hårdaste" och det funkade bra också. Min erfarenhet av stötdämpare är dock väldigt begränsad.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Bakre stötdämpare

Inlägg av Tramsvalp »

Du borde inte behöva byta stötdämpare på en ny hoj om du inte är väldigt kräsen. Vet inte hur mycket du vet om detta heller.

Vad finns det för dämparinställningar på TA700? Bara kompressionsdämpning som på 600/650 eller även returdämpning?

Om returen skulle vara för hård så hinner inte fjädringen upp före nästa gupp. Fjäderförspänningen ska vara rätt. Om du väger ovanligt lite eller mycket kan du behöva byta fjäder till lagom hårdhet osv.

Du kan ju kolla igenom tråden Justering stötdämpare. Handlar förvisso om 600 och 650 men diskussionen om förspänning, fjäderns hårdhet och länkagets progressivitet gäller nog även på 700.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Boman
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 12 maj 2007, 22:27
Answers: 0
Ort: AT -03 Motala

Re: Bakre stötdämpare

Inlägg av Boman »

Tramsvalp skrev:Du borde inte behöva byta stötdämpare på en ny hoj om du inte är väldigt kräsen. Vet inte hur mycket du vet om detta heller.
Jag är definitivt ingen "expert" på området utan går mer på min egen känsla. Det kanske snarare är så att man måste "köra in sig" på en ny MC för att trivas på den. Jag har kört en längre sträcka idag (ca 30 mil) och nu tycker jag det känns bra med en lite styvare inställning än min gamla 650.

Det finns en "dämpningsinställning" man kan göra precis som på den gamla modellen. Sedan kan man ställa in fjäderns förspänning också men det är lite svårt att komma åt (man måste ta bort bort sidokåpa och batteri). Jag har nöjt mig med att ställa dämpningen på "soft" vilket fungerar bra med tillvänjning.

Tack för hjälpen
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Bakre stötdämpare

Inlägg av Tramsvalp »

Oj, såg nu att du varit med här sen -07... Fick för mig du var en nykomling när du nyss köpt en 700.
Då har nog inte jag nåt att lära dig, du har ju varit med förr. :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar