Säkringen går till tutan

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Säkringen går till tutan

Inlägg av MarAtt »

Har råkat ut för detta problem kanske 2 ggr på ett år men vill ju ändå ha de fungerande.
Helt plötsligt när jag ska tuta funkar det inte, efter lite kollande har säkringen gått, den matar även bla blinkers, bromsljus, halvljus och instrumentbel. Dessa gånger det har hänt har jag bytt säkring, testat att allt funkar inkl tutan och sen funkar det ett bra tag..

Frågan är vart man ska börja felsöka, kan ju vara i själva tutan/anslutningar eller i knappen, eller nånstans på vägen...

Sen kan jag tycka att det är lite konstigt att man inte har en egen säkring som matar bla bromsljus, för just det är ju något man inte vill bli av med...


Är det någon annan som haft nått liknande problem?
Transalp -01
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Säkringen går till tutan

Inlägg av Tramsvalp »

Menar du att säkringen går ibland när du tutar?
Eller är det först när du ska tuta som du upptäcker att säkringen har gått?

Finns det några eftermonterade el-tillbehör på hojen?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
transalp_norway
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 12:50
Answers: 0

Re: Säkringen går till tutan

Inlägg av transalp_norway »

MarAtt skrev:Har råkat ut för detta problem kanske 2 ggr på ett år men vill ju ändå ha de fungerande.
Helt plötsligt när jag ska tuta funkar det inte, efter lite kollande har säkringen gått, den matar även bla blinkers, bromsljus, halvljus och instrumentbel. Dessa gånger det har hänt har jag bytt säkring, testat att allt funkar inkl tutan och sen funkar det ett bra tag..

Frågan är vart man ska börja felsöka, kan ju vara i själva tutan/anslutningar eller i knappen, eller nånstans på vägen...

Sen kan jag tycka att det är lite konstigt att man inte har en egen säkring som matar bla bromsljus, för just det är ju något man inte vill bli av med...


Är det någon annan som haft nått liknande problem?
Hei, hadde det samme problemet. I mitt tilfelle var ledningen til tutan festet mellom festet til motorbeskyttelsen. Dermed var ledningen ødelagt og det oppstod kortslutning. Så mitt tips er å følge ledningen/kabelen hele veien fra knappen til tutan.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Re: Säkringen går till tutan

Inlägg av MarAtt »

jag tror att det har blitt kortis när jag skulle ha tutat.
Får ta och glo lite vid tutan, har ju haft loss den några ggr så jag vet hur den sitter.

Har bla värmehandtag och cigguttag men dom är avsäkrade separat med matning direkt från batteriet.
Transalp -01
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Säkringen går till tutan

Inlägg av cub »

MarAtt skrev:Frågan är vart man ska börja felsöka, kan ju vara i själva tutan/anslutningar eller i knappen, eller nånstans på vägen...

Är det någon annan som haft nått liknande problem?
Mja, men inte på en Transalp. Jag hade en äldre Honda och då hade kontakterna inne i tut-knappen (så att säga) ärgat och det blev kortslutning. Lite städning så gick det bra igen. Så jag skulle börja att titta där.
Skriv svar