Ska framdrevet sitta stumt mot drivaxeln?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Mathias
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 09:14
Answers: 0

Ska framdrevet sitta stumt mot drivaxeln?

Inlägg av Mathias »

Har en TA 600 -99 med JT drev.
Min uppfattning är att det borde sitta stumt men med TAs geniala lösning så lyckas jag inte med det... Som det är nu går framdrevet att rucka liiiite men det är inte mycket. Glapp brukar ju medföra nötning. Det finns inga antydningar på slitage på drivaxeln men känns inte riktigt 100. :?
Har läst förslag på hur man kan göra om skadan redan är skedd men jag tycker inte det här är riktigt samma sak.
På min förra hoj så skruvade man i gods och det satt som berget!

Frågan är alltså: Skall det vara stumt?
Förslag/erfarenheter utöver att just nu byta till orginaldrev :)

/Mathias
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Ska framdrevet sitta stumt mot drivaxeln?

Inlägg av Tramsvalp »

Det är ett känt problem på Transalp att axeln slits. Drevet sitter nog ganska stumt på nya hojar, men glappar ofta upp sig mer och mer.
Min hypotes är dels att piratdreven är för hårda och dels att de flesta spänner kedjan för hårt.

När man kör så centrerar sig drevet på splinesen och rör sig nog inte särskilt mycket, mest vid växling t.ex.
Men om man har spänt kedjan så att den sträcks hårt vid nedfjädring så tvingar den tillfälligt drevet ur centrum, och splinesen gnuggar sig mot varandra.

Jag rekommenderar 55-60 mm slack på kedjan, mätt med tumstock ed. Det finns mycket att säga om det... http://www.transalp.se/viewtopic.php?f=9&t=238
Jag har också hittat på en metod att limma fast drevet på axeln, tro't eller ej, men det funkar. Har bara skrivit på engelska än:
Countershaft wear - fix and prevent
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Mathias
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 09:14
Answers: 0

Re: Ska framdrevet sitta stumt mot drivaxeln?

Inlägg av Mathias »

Ok, jag är med på det resonemanget men jag undrade om det skulle vara helt stumt. Tänkte mer om det var ett medvetet glapp uträknat av en bunt smarta ingenjörer eller något sådant. Jag tolkar Tramsvalp som att det ska vara stumt.
Man stöter på din (tramsvalp) axeloperation lite var stans på nätet, så den verkar röna viss framgång! :D

Tackar!
/Mathias
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Ska framdrevet sitta stumt mot drivaxeln?

Inlägg av Tramsvalp »

Mathias skrev:Man stöter på din (tramsvalp) axeloperation lite var stans på nätet, så den verkar röna viss framgång! :D
Jaså, var?
Har startat en tråd i http://www.xrv.org.uk och ett mail till Transalp mailing list med några bravorop som resultat, och en italiensk sajt har lagt upp den på italienska, har inte kollat där på länge. Enda responsen på bloggen är en fuskare som misslyckades på en XR600...
Så lite positiv feedback vore fint :)

Stumt... vet inte, handkraft ska räcka iaf, ingen avdragare, och då måste det med nödvändighet finnas ett visst glapp. Om du tar bort låsbrickan så kan du dra ut drevet till friska splines och känna själv.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Mathias
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 09:14
Answers: 0

Re: Ska framdrevet sitta stumt mot drivaxeln?

Inlägg av Mathias »

Minns inte var någonstans det dykt upp tyvärr. Har flängt runt en hel del...

Åter till frågan. Med stumt mot axeln menar jag att med låsbricka och åtdragna låsskruvar så ska axel och drev kännas som ett stycke. Så är jag van att det skall vara på landsvägshojjar men som jag skrivit så är det inte det på min TA.

/Mathias
Lelle47
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 13:24
Answers: 0

Re: Ska framdrevet sitta stumt mot drivaxeln?

Inlägg av Lelle47 »

Jag bytte drevsats i våras och göt fast främre drevet med epoxilim enligt Tramsvalps beskrivning. Jag monterade också en ny låsbricka, då jag tyckte det var onödigt mycke glapp i drivaxelns spår. Det blev ingen som helst skillnad. Jag pressade då i en ståltråd i spåret utanför brickan och det blev stumt. Jag har kört ett par hundra mil sen dess och kollar emellanåt om grejerna sitter kvar och om det ser ut att slitas på nå't sätt. Det ser ok ut......än så länge.
Mathias
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 09:14
Answers: 0

Re: Ska framdrevet sitta stumt mot drivaxeln?

Inlägg av Mathias »

Jag är nog inne på att göra något sådant som Lelle47 gjort, lite gänglåsning motsv. skadar nog inte heller. Får väl hålla ett öga på dreven och hoppas på det bästa!

/Mathias
Lelle47
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 13:24
Answers: 0

Re: Ska framdrevet sitta stumt mot drivaxeln?

Inlägg av Lelle47 »

Jag använde Bostiks Epoxi Rapid till splinesen och jag fyllde även spåret på drivaxeln utanför drevet med samma lim innan jag klämde i ståltråden. Jag tror inte att det här limmet är det bästa för så'n här användning, men fördelen med Bostiken är jag vet att jag kan få bort brickan med hjälp av värmepistol vid nästa byte av drev. Jag hoppas i alla fall att brickan nu ger lite stöd för drevet så att det tar längre tid innan det blir glapp i splinesen.
Jag tycker också att det här är en konstig konstruktion som Honda borde göra annorlunda. Ser det likadant ut på nyare modeller? Jag kör en TA-01
Lelle47
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 13:24
Answers: 0

Re: Ska framdrevet sitta stumt mot drivaxeln?

Inlägg av Lelle47 »

Lelle47 skrev:Jag använde Bostiks Epoxi Rapid till splinesen och jag fyllde även spåret på drivaxeln utanför drevet med samma lim innan jag klämde i ståltråden. Jag tror inte att det här limmet är det bästa för så'n här användning, men fördelen med Bostiken är jag vet att jag kan få bort brickan med hjälp av värmepistol vid nästa byte av drev. Jag hoppas i alla fall att brickan nu ger lite stöd för drevet så att det tar längre tid innan det blir glapp i splinesen.
Jag har nu kört knappt 500mil med mitt limmade främre drev. Jag kollade idag om drevet sitter stumt fortfarande, och det gör det!! :D
Den ipressade järntråden sitter kvar i Bostik-limmet.
Mvh
Lennart
Skriv svar