Tomgangsproblem

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
transalp_norway
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 12:50
Answers: 0

Tomgangsproblem

Inlägg av transalp_norway »

Hei, har en XL600V Transalp som har et lite problem. Håper noen kan komme med forslag til løsning...

Når jeg kjører og må stoppe i for eksempel et kryss, faller tomgangen for lavt og sykkelen stopper. Dette hender
imidlertid bare i noen tilfeller. Andre ganger er tomgangen jevn og pen på rundt 1500. Men jeg kan aldri stole på
sykkelen og at tomgangen holder seg. Hvorfor er det sånn at tomgangen i kanskje 4 av 10 tilfeller går for lavt, mens de andre gangene holder seg bra?

Har også startproblemer enkelte ganger (også det kanskje 4 av 10 ganger). Det virker som om det ikke kommer bensin, og jeg må gasse lenge før den endelig starter. Så hvis batteriet ikke er i toppform, så har jeg et stort problem.

Ca 6 av 10 ganger starter den perfekt med en gang.
Problemet med å starte kan være et par timer etter at den har stått rolig, og jeg ser ikke noe klart mønster i hvorfor det dukker opp.

Kan nevne at jeg har byttet clutch, tennpplugger, olje, luftfilter og oljefilter for 1 mnd siden. Har også fjernet snorkelen.

Fint med tips og råd om hva som kan gjøres :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Tomgangsproblem

Inlägg av Fibern »

Hej norway. Jag skulle gissa på smuts i förgasare. Och även i tanken kanske. Smuts/skräp som sätter igen tomgångsmunstycken. Det är då primärt vad jag tänker på när den tjuvstannar. Otätt insug kan också påverka så motorn stannar vid gassläpp.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
transalp_norway
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 12:50
Answers: 0

Re: Tomgangsproblem

Inlägg av transalp_norway »

Fibern skrev:Hej norway. Jag skulle gissa på smuts i förgasare. Och även i tanken kanske. Smuts/skräp som sätter igen tomgångsmunstycken. Det är då primärt vad jag tänker på när den tjuvstannar. Otätt insug kan också påverka så motorn stannar vid gassläpp.
Takk for svar :) Har hatt av bensintanken og renset bensinfilteret og bensinkranen. Har også byttet vakumslangen som går til den bakerste sylindern. Men da ligger kanskje feilen i forgasserne eller utett innsug. Det spesielle er jo at tilstanden ikke er permanent, men at det endrer seg.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Tomgangsproblem

Inlägg av Tramsvalp »

Om du måste gasa för att den ska starta så får den nog för mycket bensin, inte för lite. (Om "gasse" betyder gasa.)

Jag skulle kunna tänka mig att det är choken som krånglar. Den tillför extra bensin.
Den är dumt gjord: vajern är kort, den har ingen justering och returfjädrarna är svaga, så den kanske alltid chokar lite, även om spaken är avstängd. Det kan också ändra sig när man vrider på styret, så vajern sträcker sig. Det här blir värre med styrhöjare, har du det?

Prova först om det händer något när du vrider på styret med motorn på tomgång och choken avstängd.
Prova sen att ta bort chokevajern från handtaget på styret så du kan trycka in den längre i höljet. Ha det så ett par dagar och se om det blir bättre.
Nästa steg är att ta isär vajerförgreningen under tanken och känna på varje vajer för sig, det går en till varje förgasare.


Du vet väl förresten att man justerar tomgången med en fingerskruv på förgasaren, vänster sida, inte med gasvajer-justeringen, annars kan den ändra sig när man vrider på styret. Gasvajrarna ska vara slaka på tomgång med styret i alla lägen. Det känner du också på vänster sida. Varvtalet ska vara 1200 rpm.

Ang. skit i förgasaren.... Jag har faktiskt inte råkat på skit i en enda förgasare sen jag hade moped på 70-talet. Tycker inte heller det passar in om du måste gasa för att hojen ska starta.
Kärvande vajrar är vanligare. Men omöjligt är det inte.

Men...hmmm... det finns ju två cylindrar och två förgasare och två CDI... om den ena krånglar så borde den andra vilja starta... men om den övre chokevajern krånglar så påverkar det båda förgasarna förstås...hmmm... kan det vara elfel?
Är motorn tyst tills den startar eller puttrar den? Låter den som om den går på en cylinder innan den stannar i korsningarna (kryssen)?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
transalp_norway
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 12:50
Answers: 0

Re: Tomgangsproblem

Inlägg av transalp_norway »

Tramsvalp skrev:Om du måste gasa för att den ska starta så får den nog för mycket bensin, inte för lite. (Om "gasse" betyder gasa.)

Jag skulle kunna tänka mig att det är choken som krånglar. Den tillför extra bensin.
Den är dumt gjord: vajern är kort, den har ingen justering och returfjädrarna är svaga, så den kanske alltid chokar lite, även om spaken är avstängd. Det kan också ändra sig när man vrider på styret, så vajern sträcker sig. Det här blir värre med styrhöjare, har du det?

Prova först om det händer något när du vrider på styret med motorn på tomgång och choken avstängd.
Prova sen att ta bort chokevajern från handtaget på styret så du kan trycka in den längre i höljet. Ha det så ett par dagar och se om det blir bättre.
Nästa steg är att ta isär vajerförgreningen under tanken och känna på varje vajer för sig, det går en till varje förgasare.


Du vet väl förresten att man justerar tomgången med en fingerskruv på förgasaren, vänster sida, inte med gasvajer-justeringen, annars kan den ändra sig när man vrider på styret. Gasvajrarna ska vara slaka på tomgång med styret i alla lägen. Det känner du också på vänster sida. Varvtalet ska vara 1200 rpm.

Ang. skit i förgasaren.... Jag har faktiskt inte råkat på skit i en enda förgasare sen jag hade moped på 70-talet. Tycker inte heller det passar in om du måste gasa för att hojen ska starta.
Kärvande vajrar är vanligare. Men omöjligt är det inte.

Men...hmmm... det finns ju två cylindrar och två förgasare och två CDI... om den ena krånglar så borde den andra vilja starta... men om den övre chokevajern krånglar så påverkar det båda förgasarna förstås...hmmm... kan det vara elfel?
Är motorn tyst tills den startar eller puttrar den? Låter den som om den går på en cylinder innan den stannar i korsningarna (kryssen)?
Hei og takk for godt svar :)

Det høres logisk ut med at choken krangler. Skal sjekke dette i løpet av noen dager for å se om det blir bedre. Har ikke styrhöjare.

Motoren starter på begge sylinderne, men den kommer litt etter litt. Men noen ganger starter den altså uten problem.

Tror ikke den går på en cylinder før den stannar, men er ikke helt sikker.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Tomgangsproblem

Inlägg av GeCe † »

En skvätt insprutning/förgasare-rengörare i tanken kan göra nytta om man misstänker skit i förgasarn. De billiga på macken brukar ha begränsad effekt men kan du hitta Omegas rengörare är den effektivare och har bättre långtidsverkan men är lite dyrare.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
transalp_norway
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 12:50
Answers: 0

Justere förgasarna

Inlägg av transalp_norway »

Hei, min Transalp 95-modell starter og går fint. Men når jeg tar inn clutchen ved stopp ligger turtallet på 2500 lenge. Det tar ca et halvt minutt før det går ned til 1600.

Får den for mye eller for lite luft? Hvor stiller jeg i så fall dette?

Håper på svar.

transalp_norway
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Justere förgasarna

Inlägg av Fibern »

Det låter ju som den "tjuvar" luft någonstans. Jag vet inte vad för sorts packningar som sitter mellan förgasare/insug och cylinder. Men checka att det inte är läckage där.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Justere förgasarna

Inlägg av Tramsvalp »

När började den göra så här?
Började det plötsligt eller gradvis?
Kom det efter att du ändrat på nånting?
Har du ändrat på luftskruvarna?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
transalp_norway
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 12:50
Answers: 0

Re: Justere förgasarna

Inlägg av transalp_norway »

Den har blitt sånn etter at den kom fra verksted. Der har de justert tomgang og sånn. Den starter nå helt fint og går jevnt, men det tar altså lang tid før
turtallet går ned.

Men tydelig at de ikke har kjørt den lenge nok til at den
blir tilstrekkelig varm.

Problemet er at verkstedet ligger en del mil unna, og jeg vil helst ikke dit igjen.

transalp_norway
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Tomgangsproblem

Inlägg av Tramsvalp »

Så här skrev jag i en annan tråd ang luftskruvarna:
Grundinställning är 3 varv ut. Dra dem först lätt i botten medan du räknar varven för att ev kunna återställa dem senare. Skruva sen ut dem 3 varv. Ställ tomgången till 1200 rpm med handskruven på vänstersidan.
Då ska motorn gå hyfsat men är inte finjusterad. Testa det först.

Om verkstaden har gjort fel så får de väl komma och hämta hojen med släp eller skicka en mek som kan fixa det på plats, tycker jag. Eller att du får lämna till nån närmare medan första verkstaden betalar.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar