Transalp startar inte efter tvätt

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Simon Lindqvist
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 20:10
Answers: 0

Transalp startar inte efter tvätt

Inlägg av Simon Lindqvist »

Hej,
Jag köpte en Transalp 650 - 07 för ett par månader sedan. Den har gått som tåget och igår tvättade jag den med schampoo och vattenslang för första gången.
När jag idag skulle starta den så händer det inget. Tändningen är på (lampor lyser etc.) och startmotorn går igång men därefter händer inget.
Min slutsats är att det kommit in vatten någonstans under tvätten (dock riktade jag aldrig vattenstrålen emot motorn). Jag har kollat tändstiften och där finns det ingen "fukt".

Finns det någon som råkat ut för något liknande? Eller någon som har en idé om vad som kan vara orsaken till problemet?

Tack på förhand
/ Simon
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Transalp startar inte efter tvätt

Inlägg av dasf »

Är du säker på att du inte kommit åt dödarknappen ( på styret) vid tvätten?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Transalp startar inte efter tvätt

Inlägg av Tramsvalp »

Det är nog inte dödarknappen, då skulle inte startmotorn gå runt heller på Transalp.
Edit: Nja, det beror på modell om startmotorn går runt eller inte, se längre ner i tråden./Tramsvalp

Hur länge har hojen stått sen du startade senast? Om bensinen hunnit dunsta ur förgasarna (typ ett par veckor) så tar det nog 5 sekunder med startmotorn innan bensinen runnit till. Bensinkranen är vacuumstyrd och öppnar när motorn snurrar.

Kolla gnistan på ett tändstift.

Min 650 -02 har alltid startat snällt, och jag har sprutat vatten överallt (inte högtryck).
Finns det några elektriska tillbehör inkopplade så kolla dem. Sällan krångel med original-elen tror jag.

Kanske hittar du nåt tips i tråden Startar ej..., även om det inte verkar vara samma fel.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Transalp startar inte efter tvätt

Inlägg av rydde »

Tramsvalp skrev:Det är nog inte dödarknappen, då skulle inte startmotorn gå runt heller på Transalp.
Njao..jag fick för mig att startmotorn visst går även om dödarknappen har tryckts in...eller? Hade själv tryckt in den för nån vecka sedan och fick fundera ett tag varför hojen inte ville starta. Den lät precis som vanligt när man ska starta bara att den inte startar. Dödarknappen är inte det första man tänker på även om det kanske borde vara det. :roll:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Transalp startar inte efter tvätt

Inlägg av dasf »

Startmotorn går även om dödarknappen är inne, tyvärr.. Hade man kopplat så att startmotorn inte gick så hade man nog snabbare kunnat leta sig fram till att man fingrat på dödarknappen. Lite synd att man inte kopplat det så.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Transalp startar inte efter tvätt

Inlägg av Tramsvalp »

Hmmm, hade för mig att det var lika på alla TA...
På min 650 -02 går startmotorn inte med dödarknappen intryckt.
Har inte sett någon annan koppling på 650. Jag får be rydde kolla sin 650 -04 en gång till :wink:

Däremot ser det ut som om det ändrades på 600, vad jag kan utläsa av kopplingsschemana i Haynes:
87-93 går startmotorn, 94-99 går den inte. Såvitt jag kan förstå.

Vet inte vad dasf har för modell...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Transalp startar inte efter tvätt

Inlägg av dasf »

Nu började jag tvivla på mitt minne så jag gick ut i garaget och testade först min Varadero XL1000 SD02 -03 och startmotorn snurrar oavsett vilket läge dödarknappen stod i.

Därefter gjorde jag samma test med min sons Transalp 650 -05 och även där snurrar startmotorn oavsett vilket läge som dödarknappen stod i.

Skönt att minnet fortfarande hänger med.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Transalp startar inte efter tvätt

Inlägg av Tramsvalp »

Konstigt. Jag kollade min 650 -02 igen, dessutom med stödet uppe/nere, kopplingen inne/ute, men startmotorn går inte med dödarknappen intryckt.

Det måste väl vara en bättre lösning att ha det kopplat så? Har Honda återgått till en sämre lösning? Varför i så fall? Det borde vara lika lätt att koppla på båda sätten.

Nån som har kopplingsschema till nyare 650?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Transalp startar inte efter tvätt

Inlägg av rydde »

Min startmotor går definitivt med dödarknappen intryckt. Kanske är detta en skillnad mellan RD10 och RD11? :roll:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar